صفحات مجازی مجموعه بصیرتی فرهنگی راه امین

https://virasty.com/raheamin

https://virasty.com/raheamin
🌸صفحات مجازی مجموعه رسانه تحلیلی و سیاسی بصیرتی فرهنگی راه امین رو به دوستانتان معرفی کنید🌸

👈🏼 هدف : 《فَاعْتَبِرُوا یَا أُولِی الْأَبْصَارِ》
«مسیری برای وحدت و به هم رسیدن اندیشه ها»هم اندیشی،بصیرت افزایی و روشنگری پیرامون اهداف انقلاب اسلامی،تبیین منویات امامین انقلاب باحضور همیشه سبز سربازان مقابله با جنگ نرم در فضای مجازی
https://eitaa.com/raheamin
امـیـدوارم در وب سایت مجموعه بصیرتی فرهنگی راه امـــــیـــن لـحـظـات خـوبـی را داشـتـه بـاشـیـدو امیدوارم از مطالب لذت برده باشید اگـه جـایـی ایـراد داره حـتـمـاً تـو نـظـراتـتـون عـنـوان کـنـیـد؛در نـظـر سـنـجـی حـتـمـاً شـرکـت کـنـیـد بـا تـبـادل لـیـنـک هـم مـوافـقـم...شـادبـاشـیـد
رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله‌العظمی امام سیدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی)
اگر از روی آگاهی گفته شود دنیای فردا دنیای مذاکره است نه موشک، خیانت است

ایشان افزودند: اگر این حرف از روی ناآگاهی گفته شده باشد یک مسئله است اما اگر از روی آگاهی باشد خیانت است.
رهبر انقلاب، نمایش موشکهای پیشرفته و دقیق سپاه پاسداران را موجب خرسندی ملتهایی خواندند که از امریکا و رژیم صهیونیستی، دلشان خون است اما کاری از دستشان بر نمی آید.
ایشان افزودند: دشمنان مدام در حال تقویت توان نظامی و موشکی خود هستند در این شرایط چطور می گوییم روزگار موشک گذشته است؟
حضرت آیت الله خامنه ای این حرفها را شبیه حرفهای برخی اعضای دولت موقت دانستند که اوایل انقلاب می گفتند جنگنده های اف – ۱۴ را که خریده ایم به امریکا پس بدهیم، به دردمان نمی خورد!
رهبر انقلاب افزودند: در آن موقع ایستادگی و افشاگری کردیم و چندی بعد که صدام به ایران حمله کرد معلوم شد چقدر به این ابزارهای دفاعی نیاز داریم.
رهبر انقلاب با تأکید مجدد بر موافقت خود با ابزار دیپلماسی و مذاکره سیاسی بجز چند استثنا افزودند: طوری تبلیغ نکنند که انگار با گفتگو مخالفیم، ما می گوییم باید قوی و هوشیار مذاکره کرد تا سرمان کلاه نرود.

💥✨⚜️ـــــــــــ𖦹.🌸.𖦹ــــــــــــــ⚜️
✍️مسیری برای وحدت و به هم رسیدن اندیشه ها
▫http://splus.ir/raheamin
🔸https://eitaa.com/raheamin
🔹https://rubika.ir/basiratraheamin
🔸https://raheamin.blog.ir
┄┅┅┅┅❁💚❁┅┅┅┅┄

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۶ اسفند ۹۵، ۱۰:۴۴ - فاطمه
    اپم
نویسندگان

« پیوندها»

يكشنبه, ۱۵ فروردين ۱۳۹۵، ۰۸:۲۸ ب.ظ



علیرضا هوشمند جانباز خادم ایثارگران
شناخت دشمن
نماز
سربازان لشکر عیار





چای اگر یک شب تا صبح کنار صابون باشد طعم و بوی صابون می‌گیرد و دیگر به درد نمی‌خورد و جایش سطل زباله است. چرا؟ چون همنشین صابون بوده است.
پس همنشینی اثر دارد. ما هم با هر کسی بنشینیم و نشست و برخاست داشته باشیم، رنگ و بوی او را می‌گیریم. خیلی‌ها که جهنمی می‌شوند از همین راه است.
ندیدی در قرآن یکی از ناله‌های اهل جهنم این است که ای کاش با رفیق‌های ناباب همنشینی نداشتند.
«یا وَیلَتَی لَیتَنِی لَم اَتَّخِذ فُلاَنًا خَلِیلاً»
ای کاش با فلانی همنشین و رفیق نبودم.


مهم‌ترین توصیه رهبری به دولت یازدهم چیست؟


عکس و تصویر خدایا ما را به راه راست هدایت کن. امین


راه امین, [20.05.16 15:26]
[Inoltrato da هفته نامه صبح صادق]
[ Foto ]
دوست بد/ شورای امنیت سازمان ملل در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۴۹  استقلال بحرین از ایران را اعلام کرد. اگر انگلیس و آمریکا دوست خوبی برای حکومت پهلوی بودند، چرا بحرین را از ایران جدا کردند؟!
@SobheSadeghWeekly

راه امین, [20.05.16 15:26]
[Inoltrato da کانال آخرین خبر]
جان کری در جمع کارکنان سفارت آمریکا در وین: برای نوه‌هایتان تعریف کنید که چطور با ظریف در یک اتاق نشستید و چه قدرت متقاعد کننده‌ای داشتید که موجب تسلیم او شد
@akharinkhabar

راه امین, [20.05.16 15:26]
[Inoltrato da راه امین]
لغو حج بدون عزت
بدرفتاری با زائران بیت‌الله‌الحرام سبب تعلیق اعزام عمره‌گزاران ایرانی شد و سوءمدیریت آل‌سعود در برگزاری مراسم حج سال گذشته نیز به آن افزوده شد و در حالی که آل‌سعود مسئول تام و تمام این قضایا شناخته می‌شود
پایگاه بصیرت / مصطفی قربانی
یادداشت: بدرفتاری با زائران بیت‌الله‌الحرام سبب تعلیق اعزام عمره‌گزاران ایرانی شد و سوءمدیریت آل‌سعود در برگزاری مراسم حج سال گذشته نیز به آن افزوده شد و در حالی که آل‌سعود مسئول تام و تمام این قضایا شناخته می‌شود، آنها نه‌تنها قول رفع نابسامانی‌ها، سوءمدیریت‌ها و برگزاری حج عزتمندانه را ندادند، بلکه با گستاخی شرایطی را برای اعزام زائران ایرانی تعیین کردند که پذیرش آنها در عمل به معنای خدشه‌دار شدن عزت مردم و نظام اسلامی بود. افزون بر این، هنگام ورود هیئت ایرانی به عربستان برای مذاکره درباره مراسم حج امسال،‌ سعودی‌ها نه‌تنها از آنها استقبالی درخور شأن نداشتند، بلکه در فرودگاه نیز از اعضای هیئت ایرانی انگشت‌نگاری کرده و با وجود گذرنامه سیاسی هیئت ایرانی، وسایل آنها را تفتیش کردند. مجموعه این عوامل سبب شد که با وجود اشتیاق طرف ایرانی برای انجام این فریضه، وزیر ارشاد کشورمان در دیدار مراجع عظام تقلید از فراهم نبودن شرایط برای انجام حج تمتع سخن بگوید.
البته این رفتار سعودی‌ها از دید مراجع عظام تقلید نیز دور نماند و سه تن از این بزرگواران در موضع‌گیری‌هایی، لغو «حج بدون عزت» را خواستار شدند و اعلام کردند که امسال حجی بر گردن افراد مستطیع نیست. در این زمینه توجه به دو نکته ضروری است:
۱- در این قضیه باید مقصر شناخته شود که به حقیقت دولت سعودی است؛ ‌زیرا طرف ایرانی نهایت تلاش خود را به کار بست تا ایرانی‌ها بتوانند در مراسم حج امسال شرکت کنند؛ اما سعودی‌ها از یک سو با پیش کشیدن شرایط غیرمنطقی و از سوی دیگر، با قول ندادن مبنی بر تکرار نشدن اشتباهات گذشته مانع این اقدام شدند. بر همین اساس، لغو حج از سوی مسئولان در شرایطی صورت می‌گیرد که بابت امنیت جانی و حفظ عزت زائران نگرانی جدی وجود دارد.
۲- این اقدام سعودی‌ها را باید در ادامه اقدامات ضدایرانی آنها در چند وقت اخیر و در راستای پروژه شیعه‌هراسی و ایران‌هراسی این دولت ورشکسته ارزیابی کرد که البته نشان‌دهنده استیصال سعودی‌ها در مقابل عزت، اقتدار و نفوذ بیش از پیش جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان اسلام است.
منبع: سایت بصیرت

راه امین, [20.05.16 15:26]
[Inoltrato da راه امین]
منافع پنهان
اظهارات سفیر کشوری که به صراحت مخالف امتیازدهی به تهران بود و بارها با ایجاد اختلال در روند مذاکرات مانع از توافق ایران و گروه ۱+۵ شد، نشان واضحی از میزان انتفاع کشورمان از برجام دارد[...]
پایگاه بصیرت / سیدفخرالدین موسوی
یادداشت: صدای اعتراض به بدعهدی طرف آمریکایی در اجرای تعهدات خود در برجام این بار نه از تهران، نه از سوی مخالفان برجام و نه از جانب منتقدان دولت، بلکه از کشور ایالات متحده آمریکا و از زبان سفیر پاریس در واشنگتن به گوش می‌رسد. «ژرارد آروئاد»، سفیر فرانسه در آمریکا در صفحه شخصی خود در فضای مجازی با تأکید بر این نکته که رفع نشدن تحریم‌های ضدایرانی برجام را به یک سند بی‌محتوا تبدیل کرده است، این پرسش را مطرح می‌کند که «اگر ایرانی‌ها از مزایای رفع تحریم‌ها برخوردار نشوند، چرا باید به برجام پایبند باشند؟» وی در ادامه اضافه می‌کند: «باید انتخاب کرد؛ توافق یا عدم توافق؛ بهای حالت اول، رفع تحریم‌هاست.» اظهارات سفیر کشوری که به صراحت مخالف امتیازدهی به تهران بود و بارها با ایجاد اختلال در روند مذاکرات مانع از توافق ایران و گروه ۱+۵ شد، نشان واضحی از میزان انتفاع کشورمان از برجام دارد؛ ولی با این حال همچنان در داخل کشور مسئولان دولتی و حامیان آنها از آثار فراوان برجام سخن به میان می‌آورند، در حالی که جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در تازه‌ترین واکنش خود به مشاهده نشدن آثار برجام در روابط تجاری بانک‌های بین‌المللی با ایران تحقق آثار برجام را به فعالیت‌های دفاعی ایران گره می‌زند و می‌گوید: تهران برای تشویق سرمایه‌گذاران بین‌المللی باید از اقدامات بی‌ثبات‌کننده خود، از جمله آزمایشات موشک‌های بالستیک دست بکشد، رئیس‌جمهور در داخل برجام را آفتاب تابان می‌خواند و هاشمی رفسنجانی نیز اعلام می‌کند، اگر نتایج برجام منتشر شود، منتقدان در پیش خانواده‌های‌شان شرمنده خواهند شد!
شرایط عجیبی است، مقامات کشوری، چون فرانسه و حتی انگلیس به رفتار آمریکا پس از برجام اعتراض می‌کنند، ولی در داخل کشور این‌چنین از برجام حمایت می‌شود؟! وضعیتی که این پرسش را پیش می‌آورد که آیا برجام منافع دیگری دارد که مردم از آن بی‌اطلاع هستند؟
منبع: سایت بصیرت

راه امین, [20.05.16 15:26]
[Inoltrato da راه امین]
چنین و چنان / کمتر از مور
چنین و چنان صفحه ای است که در آن داستان ها و حکایت های کوتا با موضوعات اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... برای استفاده مخاطبین به صورت روزانه بارگذاری می شود.
خودکار(گفت و شنود)
مدیر ارشد جاسوسی سفیر فرانسه در تهران شد
سفیر جدید فرانسه در تهران، عنصر اطلاعاتی و جاسوسی ارشد از آب درآمد. کشورها غالبا از پذیرش مهره‌های ارشد اطلاعاتی کشور مقابل به عنوان سفیر پرهیز می‌کنند.
ریزش 63 نفری در سقوط آزاد فراکسیون اصلاح‌طلبان
فراکسیون اصلاح‌طلبان در اولین قدم تشکیل به شکل اساسی وزن کم کرد و 168 نفر ادعایی به 105 نفر تنزل یافت.
حکیمی‌پور: اصلاح‌طلبان ابتدا شورای شهر و سپس مجلس ششم را به بن‌بست کشاندند
عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران درباره عملکرد مدعیان اصلاحات معتقد است آنها ابتدا شورای شهر را به بن‌بست کشاندند و سپس سیاست‌بازی را به مجلس ششم کشاندند و آن را با بن‌بست مواجه کردند.
هاشمی: بنا ندارم خود را برای ریاست خبرگان مطرح کنم
هاشمی‌رفسنجانی می‌گوید، بنا ندارد برخلاف قبل نامزد ریاست مجلس خبرگان شود.
اخبار ویژه روزنامه‌های 30 اردیبهشت ماه
یادداشت روزنامه‌های 30اردیبهشت ماه
امنیتی که مدیون مدافعان حرم هستیم
شناخت دقیق و اشراف کامل نسبت به اقدامات و شیوه جنگ گروه‌های تروریستی، اطلاعات مناسبی را برای نیروهای اطلاعاتی و امنیتی ایران مهیا کرده که می‌توانند آن را در حفاظت از حریم ایران و جلوگیری از نفوذ تروریست‌ها به خاک کشور به کار گیرند.

راه امین, [20.05.16 15:26]
[Inoltrato da راه امین]
فراکسیون امید یا فراکسیون دلواپسان؟!
شیرازه امور در میان اصلاح‌طلبان شدیدا به هم ریخته است.
پایگاه بصیرت

بنابر اخبار منتشره از سوی محافل اصلاح‌طلب از یک سو دولت در ماجرای انتخاب رئیس مجلس دهم، از عارف به سمت لاریجانی چرخیده است و از سوی دیگر برخی اعضای فهرست امید ساز جدایی را کوک کرده‌اند.

در حالی که روحانی ضیافتی در ریاست‌جمهوری با حضور عارف گرفت که حمل بر حمایت از وی شد، خبرگزاری اصلاح‌طلب ایلنا در گزارشی نوشت: برخی از اعضای هیئت دولت، در اقدامی تامل‌برانگیز، رایزنی‌هایی را برای ریاست علی لاریجانی بر مجلس دهم آغاز کرده‌اند.

به گزارش ایلنا «با وجود تاکید دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور بر عدم دخالت دولت در امور قوای دیگر و برخی از معاونان رئیس‌جمهور و تعدادی از وزرای دولت، در چند روز گذشته، به طور گسترده و جدی، رایزنی‌هایی را برای کسب آرای لازم جهت ریاست لاریجانی بر مجلس دهم، آغاز کرده‌اند. این اقدام برخی اعضای دولت که پیروزی دولت یازدهم در انتخابات سال ۹۲ را مدیون حمایت‌های اصلاح‌طلبان هستند، سوال‌برانگیزتر از همیشه کرده و نشان می‌دهد که در بخشی از دولت، اراده‌‌ای جدی مبنی بر جلوگیری از قدرت یافتن بیشتر اصلاح‌طلبان در نهادهای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی وجود دارد».

در همین حال به گزارش ایلنا، محمد صادقی (منتخب اصلاح‌طلب تهران) با انتقاد از عهدشکنی برخی از منتخبان «لیست امید» و ترس از پیوستن به این فراکسیون، از برگزاری جلسه روز سه‌شنبه و ریاست محمدرضا عارف بر این فراکسیون خبر داد.

برخی از اعضای فهرست امید (ائتلاف حامیان دولت و اصلاح‌طلبان) تصریح کرده‌اند که از ریاست لاریجانی حمایت می‌کنند و او را بر عارف که فاقد سابقه مدیریت مجلس است ترجیح می‌دهند.

گفتنی است روزنامه زنجیره‌ای آفتاب‌یزد در تیتر اول خود تلاش برخی اعضای دولت برای ریاست لاریجانی را تحرک «جریان مشکوک ضدعارف در پاستور» توصیف کرده است.

منبع: روزنامه کیهان

راه امین, [20.05.16 15:26]
[Inoltrato da راه امین]
پیتزا ...(گفت و شنود)
پایگاه بصیرت
گفت: محمد خاتمی رئیس‌جمهور اسبق در ملاقات با تعدادی از دانشجویان دفتر تحکیمی شاخه علامه به آنها توصیه کرده‌ که مطالبات خود نظیر رفع حصر و مقابله با برخی نهادها و... را از روحانی مطالبه کنید!
گفتم: دعانویس را که مفت گیر می‌آورند، برای گربه‌هایشان هم دعا می‌گیرند! چرا خودش تحمل خواسته دانشجویان را نداشت؟!
گفت: اتفاقا گفته است «روز ۱۶ آذر ۸۳ برخی دانشجویان در جلسه سخنرانی من شلوغ کردند و من خوشحال شدم که آزادی بیان دارند»!
گفتم: روز روشن و دروغ به این بزرگی؟!  نوار و فیلم آن جلسه هست که بعد از اعتراض دانشجویان، خاتمی خطاب به آنها گفت «کاری نکنید که بگویم شما را با اردنگی بیرون بیندازند و بازداشتتان کنند»!
گفت: مطمئن بوده که دانشجویان ۱۲ سال پیش در جمع نیستند که دستش را رو کنند ولی فراموش کرده که متن صحبت‌های آن روز ایشان به صورت صوتی و تصویری موجود است و در روزنامه‌های زنجیره‌ای آن روزها هم چاپ شده است... چرا ظاهر و باطن بعضی‌ها تا این اندازه متفاوت است؟!
گفتم: چه عرض کنم؟! غرب‌زده‌ها مثل پیتزا هستند که جعبه‌اش مربع است، توش دایره است و خودش مثلث!
منبع: روزنامه کیهان

راه امین, [20.05.16 15:26]
[Inoltrato da راه امین]
نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. رحمت و رضوان بر شهید عزیز، سردار شجاع و مؤمن (شهید محمد ناظری) که عمر خود را در جهاد فداکارانه گذرانید و جوانان و مجاهدان بسیاری تربیت کرد. خداوند او را با شهدای صدر اسلام محشور فرماید.»
پایگاه بصیرت
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
چشم‌ها را باید شست...
هنگامی که توافق برجام حاصل شد، همه دلسوزان نظام از دغدغه خود مبنی بر پایبندی طرف مقابل به تعهداتش سخن می‌گفتند؛ چراکه سابقه دشمنی آمریکا با ملت ایران ثابت کرده است این کشور هیچ‌گاه از صداقت کافی برخوردار نبوده و حتی در پای میز مذاکره هم صرفاً از شیوه‌های دیپلماتیک برای رسیدن به نتیجه مورد نظر خود استفاده می‌کند. اکنون پس از گذشت چند ماه از این توافق، روزبه‌روز انتقادات از برجام به دلیل پایبند نبودن طرف مقابل بیشتر می‌شود و کار تا جایی پیش رفته است که صدای اعتراض افزون بر منتقدان برجام، از «مجید تخت روانچی» معاون وزیر امور خارجه کشورمان هم شنیده می‌شود؛ اما جالب آن است که «آلن اِیر»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این اعتراضات می‌گوید: «ایالات متحده (تاکنون) به همه تعهدات خود ذیل برجام متعهد بوده و این رویه را تا زمانی که ایران هم این‌گونه باشد، ادامه خواهد داد.»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با این سخنان از یک سو اجرا نشدن تعهدات برجامی از سوی واشنگتن را رد کرده و از سوی دیگر به طرف ایرانی یادآور شده است که این به‌اصطلاح متعهدماندنش تا زمانی است که ایران به همه آنچه در توافق وین نوشته شده، پایبند بماند!
صرف نظر از ادعای این مقام آمریکایی مبنی بر متعهد بودن ایالات متحده بر تعهداتش، یکی از مشکلاتی که سبب شده تا این روزها مسئولان جمهوری اسلامی حتی در دولت و وزارت امور خارجه نسبت به اجرای برجام معترض باشند، تفاوت ذات تعهدات برجامی ایران و آمریکاست؛ یعنی بازگشت‌ناپذیر بودن تعهدات و اقدامات ایران، چراکه اقدامات ایران از ارسال اورانیوم غنی‌شده به کشوری دیگر تا برچیدن قلب رآکتور فوق حساس، اقداماتی بسیار متفاوت از اقدامات آمریکایی‌ها بوده و به هیچ‌وجه بازگشت‌پذیر نیست. این در حالی است که در طرف مقابل بازگشت تحریم‌های بانکی و... با یک مصوبه در شورای امنیت تحقق می‌یابد.
در چنین شرایطی هنوز برخی‌ها سخن از برکات برجام می‌زنند و چشمان خود را بر روی واقعیت بسته‌اند. چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید...

▼ گزارش روز
تقابل اعتدال و اصلاحات
تصویر بزرگ ناطق نوری بر صفحه اول روزنامه «آرمان» با عنوان کلید شیخ نور بر قفل ریاست مجلس، رسماً از راهبرد تازه جریان کارگزاران برای تعیین رئیس مجلس دهم خبر می‌دهد؛ جریان نزدیک به هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی که هیچ‌گاه تمایل و علاقه خود به تکیه مجدد لاریجانی بر کرسی ریاست مجلس آینده را کتمان نکرده است و همواره شاهد تیترهای درشت فراوانی از ارجحیت لاریجانی بر کاندیدای اصلاح‌طلبان در رسانه‌های این جریان بوده‌ایم تا جایی که حتی افرادی، مانند صادق زیباکلام نیز به صراحت اعلام کرده‌اند ریاست محمدرضا عارف بر مجلس دهم اشتباه است. اظهارات و تیترزدن‌هایی که تداعی‌گر روزهای پایانی دوران انتخابات ریاست جمهوری یازدهم است، جایی که رایزنی‌های گسترده هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی و رئیس دولت اصلاحات سرانجام به یک نامه چند خطی منجر شد و محمدرضا عارف را مجبور به کناره‌گیری از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم کرد. اتفاقی که در آن دوران با وجود قطعی بودن شکست عارف، در دسترس بودن وعده ریاست مجلس دهم و... چندان دشوار نبود، اما تکرار این سناریو هزینه‌های احتمالی بیشتری در پی خواهد داشت؛ چراکه عارف امروز برای خود شانس بالایی را برای ریاست مجلس دهم متصور است و کنار گذاشتن او برای بار دوم می‌تواند به جدایی عارف و شکاف در این جریان منجر شود. افزون بر این، بدنه جریان اصلاح‌طلبی که به امید تغییر در مجلس در انتخابات حضور پیدا کرده‌اند، با ریاست مجدد رئیس مجلس نهم دلسرد خواهند شد. معادله ریاست مجلس دهم شرایط سختی را برای اصلاح‌طلبان رقم زده و موجب شنیده شدن اخبار و اظهارات متناقض از اردوگاه اصلاح‌طلبان شده است؛ تناقضاتی که از رقابت جدی اعتدالیون و اصلاحاتی‌ها حکایت دارد؛ تقابلی که تا روشن شدن نتیجه آن زمان کوتاهی ‌باقی مانده است. باید منتظر ماند و دید آیا این بار در سال ۹۵ و در جریان انتخابات ریاست مجلس، همانند سال ۹۲ و در حساس‌ترین روزهای انتخابات نامه‌ای به دست محمدرضا عارف خواهد رسید یا سرنوشت ریاست مجلس به گونه‌ای دیگر رقم خواهد خورد.

راه امین, [20.05.16 15:26]
[Inoltrato da راه امین]
▼ خبر ویژه
کنایه‌های پورمحمدی به سرافراز
اصغر پورمحمدی، معاون سیما در مراسم تودیع و معارفه رئیس رسانه ملی، آنچنان سخن گفت که وقتی محمد سرافراز به جایگاه رفت، اظهار داشت: «نمی‌دانم آقای پورمحمدی ما را تعریف کرد یا تخریب!» پورمحمدی در بخشی از حرف‌های خود گفته بود: «آقای سرافراز کارهای بسیاری انجام دادند و یکی از دلایلی که باعث شد ناکام بمانند، این بود که چندین کار را با هم می‌خواستند انجام بدهند.» وی تصریح کرد: «ما فرستندگان پیام از نگاه فرهنگی و ارزش‌ها با هم متفاوتیم و با مخاطبان بسیاری روبه‌رو هستیم. اول باید با خانواده و بعد نمازگزاران مسجد و خیابان ایران، اهالی رفسنجان، همه باید راضی باشند. ما چهارشنبه پیش مشکلات خود را خدمت آقای لاریجانی گفتیم که خبر نداشتند. یکی از نقاط ضعف سرافراز همین است که مشکلات را نمی‌گوید و بیان نمی‌کند.» پورمحمدی گفت: «هماهنگی در کشور ما کار بسیار سختی است و سرافراز نتوانست با دولت و مجلس هماهنگ باشد؛ ولی گام‌های مهمی را برداشت و امیدوارم دکتر علی‌عسکری در این مسیر سخت و طولانی موفق باشد.»
 
▼ اخبار
۱- واکنش رئیس سازمان حج و زیارت به بیانیه عربستان
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به بیانیه اخیر وزارت حج و عمره عربستان گفت: سه موضوعی که سعودی‌ها در این بیانیه به آن اشاره کردند، موضوعاتی نبوده که در مذاکرات اخیر به آنها پرداخته شده باشد. سعید اوحدی افزود: ما با طرف سعودی بیش از ۲۰ ساعت مذاکره داشتیم و ملاحظات ما در سه صفحه و ۱۱ بند به آنها ارائه شد. امیدوار بودیم که طرف سعودی در بیانیه‌اش به شرایط و ملاحظات ما که توقعاتی منطقی و عقلانی بود، پاسخ دهد. وی گفت: البته در این بیانیه به درستی آمده که ما این تفاهمنامه را امضا نکردیم؛ چراکه شروط ما در تفاهمنامه لحاظ نشده بود، لذا از امضای آن امتناع کردیم. ما اعتقاد داریم همان‌طور که عربستان اعلام می‌کند حج از روابط سیاسی جداست، لذا شرایط مذاکره و تفاهمنامه‌ای که امضا می‌شود، باید همانند سال‌های گذشته باشد.
۲- روند سرنگونی ولیعهد سعودی از زبان مجتهد
فعال عربستانی که به دلیل انتشار خبرهایی از مسائل پشت پرده آل‌سعود شهرت بسیاری کسب کرده است، در تازه‌ترین افشاگری‌های خود از برنامه‌های جدید فرزند پادشاه عربستان در توئیتر نوشت: محمدبن‌سلمان در راستای افزایش قدرت نظامی خود و کاهش اختیارات دیگران در این زمینه، تصمیم گرفته است تا نیروهای نخبه در ارتش، گارد و وزارت کشور را در یگانی واحد تحت نظارت خودش یکپارچه کند. ولیعهد سعودی همچنین در صدد است پلیس آگاهی را با دستگاه اطلاعات در قالب مدیریتی واحد و مستقل، جدا از وزارت کشور قرار دهد و نیروهای مرزی را به بهانه ناآرامی‌ها در مرزهای شمالی و جنوبی کشور، به ارتش منتقل کند. مجتهد همچنین افزود: این اقدام‌ها مقدمه‌ای برای سلب تمام نفوذ و اختیارات بن‌نایف است تا با برکناری وی از وزارت کشور و سپس ولایتعهدی، پرش محمدبن‌سلمان به سمت تخت پادشاهی آسان شود.
۳- سلاح‌های تازه روس‌ها در راه سوریه
شبکه تلویـزیونی «زفیزدا» روسیه پیش‌بینی کرد، ناو هواپیمابر «آدمیـرال کوزنیتسوف» به همراه جنگنده‌های سوخو-۳۳، سوخو-۲۵ و میگ-۲۹ک در آینده نزدیک به شرق دریای مدیترانه خواهد رسید. این ناو برای انهدام اهداف بزرگ دریایی و حمایت از جنگ‌افزارهای دریایی دوست در مقابل حمله احتمالی دشمن و حمله به اهداف زمینی اختصاص یافته و از نظر معیارهای فنی مهندسی، بهترین جنگنده دریایی در جهان به شمار می‌رود که می‌تواند از ناو هواپیمابر محافظت به عمل آورده و در عین حال اهداف هوایی، دریایی و زمینی را در هم بکوبد. به گفته شبکه تلویزیونی «زفیزدا» روسیه، کارشناسان معتقدند که ارتش روسیه در آینده نزدیک از این ناو هواپیمابر برای حمله به گروهک تروریستی داعش در عرض دریا استفاده خواهد کرد، بی‌آنکه به پایگاه هوایی شهر لاذقیه نیازی داشته باشد.
۴- عارف رئیس فراکسیون امید در مجلس دهم شد
ابوالفضل سروش، عضو فراکسیون امید در مجلس دهم با اشاره به دومین نشست فراکسیون امید و تعیین اعضای هیئت‌رئیسه این فراکسیون، گفت: در این جلسه حدود ۱۰۵ یا ۱۰۶ تن از اعضای فراکسیون حضور داشتند که محمدرضا عارف به عنوان رئیس فراکسیون امید انتخاب شد. وی افزود: در این جلسه غلامرضا تاجگردون، محمدرضا تابش، احمد مازنی، الیاس حضرتی، محمود صادقی، علی نوبخت، محمدعلی وکیلی و مصطفی کواکبیان به‌عنوان اعضای هیئت‌رئیسه فراکسیون امید انتخاب شدند. سروش اظهار داشت: هیچ‌کدام از اعضای فراکسیون غیر از آقای عارف برای ریاست فراکسیون امید نامزد نشده بودند.

راه امین, [20.05.16 15:26]
[Inoltrato da راه امین]
▼ اخبار کوتاه
◄آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی در دیدار جمعی از فضلای حوزه علمیه با اشاره به اینکه نظام ما به ولایت شخص فقیه و آگاه به زمان و مکان متکی بوده و ادامه راه انبیا و جانشینی امام زمان(عج) است، گفت: «فقه منهای ولایت فقیه در خدمت سکولاریسم است و هیچ ارزشی ندارد. اصلاً تمام تلاش ما در حوزه، فقه و اصول خواندن برای رسیدن به هدف اصلی، یعنی درک ولایت در فقاهت است و قوام فقه شیعه به همین است، در غیر این‌صورت فقه انحرافی بیش نیست.»
◄محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار در نامه‌ای به طیب‌نیا، وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به دریافت‌های میلیونی و بی‌حساب و کتاب در وزارت بهداشت، خواستار ورود وزارت اقتصاد به شبکه غیرقابل دسترسی پرداخت‌ها شد. وی در بخشی از نامه خود آورده است: «نظام سلامت کشور حتی در بخش دولتی شاهد پرداخت‌های چند صد میلیون تومانی است و این در حالی است که دریافت‌کنندگان این ارقام کمترین تأثیر را در فرایند درمانی مردم دارند.»
◄محمد سرافراز در پایان مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان صداوسیما در پاسخ به این پرسش که دلیل اصلی استعفای شما پس از حضور ۱۸ ماهه در ریاست سازمان صداوسیما چه بود، به این جمله اشاره کرد که «برای یک دستمال که قیصریه را به آتش نمی‌کشند.» او با بیان اینکه این جمله حرف‌های زیادی را دربر دارد، گفت: من رفتم تا صداوسیما با اقتدار و قدرت به کارش ادامه دهد.
◄«نشنال اینترست» در گزارشی با اشاره به اینکه اوباما به این واقعیت پی برده است که رویکرد دولت‌های پیشین آمریکا نسبت به ایران پس از انقلاب ۵۷ اشتباه بوده است، نوشت: «امروزه، قدرت گرفتن ایران دیگر بحثی برای گفت‌وگو نیست؛ بلکه واقعیتی است که باید با آن روبه‌رو شد.»
◄سردار محمدرضا گودرزی، رئیس سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح درباره مشکل به وجودآمده درباره پرداخت حقوق اردیبهشت ماه گفت: این موضوع حلّ‌وفصل شد و هیچ مشکلی برای پرداخت حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح در اردیبهشت ماه وجود ندارد.
◄ نشریه آمریکایی «وکس» در گزارشی با اشاره به اینکه درک ایران بدون درک سپاه ناممکن است، نوشت: سپاه پاسداران پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ از سوی انقلابیون شکل گرفت و به‌تدریج به یکی از ستون‌های ایران تبدیل شده است و نقش به سزایی را در حفظ انقلاب برعهده دارد.


منبع: سایت بصیرت

راه امین, [20.05.16 15:30]
چشم‌ها را باید شست...
هنگامی که توافق برجام حاصل شد، همه دلسوزان نظام از دغدغه خود مبنی بر پایبندی طرف مقابل به تعهداتش سخن می‌گفتند؛ چراکه [...]
پایگاه بصیرت / علی حیدری
یادداشت: هنگامی که توافق برجام حاصل شد، همه دلسوزان نظام از دغدغه خود مبنی بر پایبندی طرف مقابل به تعهداتش سخن می‌گفتند؛ چراکه سابقه دشمنی آمریکا با ملت ایران ثابت کرده است این کشور هیچ‌گاه از صداقت کافی برخوردار نبوده و حتی در پای میز مذاکره هم صرفاً از شیوه‌های دیپلماتیک برای رسیدن به نتیجه مورد نظر خود استفاده می‌کند. اکنون پس از گذشت چند ماه از این توافق، روزبه‌روز انتقادات از برجام به دلیل پایبند نبودن طرف مقابل بیشتر می‌شود و کار تا جایی پیش رفته است که صدای اعتراض افزون بر منتقدان برجام، از «مجید تخت روانچی» معاون وزیر امور خارجه کشورمان هم شنیده می‌شود؛ اما جالب آن است که «آلن اِیر»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این اعتراضات می‌گوید: «ایالات متحده (تاکنون) به همه تعهدات خود ذیل برجام متعهد بوده و این رویه را تا زمانی که ایران هم این‌گونه باشد، ادامه خواهد داد.»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با این سخنان از یک سو اجرا نشدن تعهدات برجامی از سوی واشنگتن را رد کرده و از سوی دیگر به طرف ایرانی یادآور شده است که این به‌اصطلاح متعهدماندنش تا زمانی است که ایران به همه آنچه در توافق وین نوشته شده، پایبند بماند!
صرف نظر از ادعای این مقام آمریکایی مبنی بر متعهد بودن ایالات متحده بر تعهداتش، یکی از مشکلاتی که سبب شده تا این روزها مسئولان جمهوری اسلامی حتی در دولت و وزارت امور خارجه نسبت به اجرای برجام معترض باشند، تفاوت ذات تعهدات برجامی ایران و آمریکاست؛ یعنی بازگشت‌ناپذیر بودن تعهدات و اقدامات ایران، چراکه اقدامات ایران از ارسال اورانیوم غنی‌شده به کشوری دیگر تا برچیدن قلب رآکتور فوق حساس، اقداماتی بسیار متفاوت از اقدامات آمریکایی‌ها بوده و به هیچ‌وجه بازگشت‌پذیر نیست. این در حالی است که در طرف مقابل بازگشت تحریم‌های بانکی و... با یک مصوبه در شورای امنیت تحقق می‌یابد.
در چنین شرایطی هنوز برخی‌ها سخن از برکات برجام می‌زنند و چشمان خود را بر روی واقعیت بسته‌اند. چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید...
منبع: سایت بصیرت

راه امین, [20.05.16 15:37]
پیگیری جنجال‌های سیاسی خط یکی از سران فتنه به افراطیون در مجلس
یکی از سران فتنه خط سیاست بازی و رها کردن مسئولیت ساماندهی اقتصادی در مجلس دهم از سوی افراطیون را ترسیم کرد.
پایگاه بصیرت

«م-خ» در ملاقات با گروهک بازسازی شده شاخه علامه دفتر تحکیم گفته است: منظور ما از حمایت از دولت آقای روحانی شخص‌گرایی نیست. باید به رویکردها نگاه کنیم. یکی از شعارهای روحانی حل مسئله هسته‌ای بود.

وی با بیان اینکه امیدوارم مجلس دهم دولت را برای تحقق وعده‌های روحانی یاری دهد می‌گوید: اما تنها وعده آقای روحانی برجام نبود. اولویت با برجام بود که به خاطر آن برخی شعارهای دیگر تحت‌الشعاع قرار گرفت. تبدیل فضای امنیتی به سیاسی و حرمت دانشگاه و هزینه نداشتن نقد که آقای روحانی آن‌ها را مطرح می‌کنند. رفع محدودیت‌ها و رفع حصر خواست‌های مطرح شده از سوی آقای روحانی است و انتظار این است که حمایت از دولت برای عملی شدن همه شعارها باشد. آقای روحانی مواضع مشخصی درباره دانشگاه‌ها داشتند ولی برخی نهادها مانع اجرای آن شدند. باتشکیل مجلسی که همسوتر با دولت است زمینه فراهم شده که مشکلاتی که در حوزه اختیارات دولت است رفع شود. باید مشکلاتی چون ستاره‌دارها اگر همچنان وجود دارد، رفع شود یا مدیریت‌ها به خود دانشگاهیان سپرده شود.

وی با یادآوری خاطره حضور خود در جمع دانشجویان در روز ۱۶ آذر ۸۳ گفت: برخی دانشجویان در آن جلسه شلوغ کردند، البته اهانتی نکردند. وقتی دانشجویان شعار می‌دادند من خدا را شکر کردم که آزادی بیان به گونه‌ای است که دانشجو بدون لکنت زبان روبروی قدرت ایستاده و حرفش را می‌زند. دانشجویی که مقابل نفر دوم مملکت اعتراض کرد نگرانی نداشت که به خاطر این اعتراض مورد تعرض قرار بگیرد. اگر همه ارکان نظام اینگونه برخورد کنند جامعه ما مدینه فاضله می‌شود.

ادعای اخیر این فتنه‌گر نگون بخت درحالی است که وی در ماجرای روز ۱۶ آذر ۸۳ تصریح کرده بود «کاری نکنید که بگویم شما را با اردنگی بیرون بیاندازند و بازداشتتان کنند و «از اردوگاه اصلاحات صدای دشمن به گوش می‌رسد».

یادآور می‌شود افراطیون در پوشش احیای انجمن‌های اسلامی تحکیم به دنبال بازسازی طیف علامه دفتر تحکیم هستند که علناً اسلام راحذف کرده و به گروهک‌های التقاطی ضدانقلاب گرایش پیدا کرده بودند و برخی از سران آنها هم اکنون عملگی نهادهای نومحافظه‌کار و وابسته به لابی صهیونیستی در آمریکا را می‌کنند.


منبع: روزنامه کیهان

راه امین, [20.05.16 15:39]
یادداشت روزنامه‌های ۲۹ اردیبهشت ماه
پایگاه بصیرت

روزنامه کیهان **

نوبهایی‌ها و نوکشمیری‌ها/ محمد ایمانی

۱- برای انگلیس و آمریکا و اسرائیل چه فرقی می‌کند مأمورانش طاهره قرهًْ‌العین‌ها باشند یا اشرف پهلوی‌ها، پری‌بلنده‌های کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ و شیرین عبادی‌های کشف حجاب کرده باشند و یا ساندویچ خورهای سال ۸۸ و کشف حجابی‌های مدل ۹۴. معدل که بگیری از این بد کاره‌های سیاسی از دلش بی‌غیرتی و بی‌وطنی در‌می‌آید. برای انگلیس چه فرقی می‌کند از فرخ نگهدار و نوری‌زاده پذیرایی کند یا از مهاجرانی و کدیور و شبه اصلاح‌طلبان جدید. برای جریان استعمار خیلی تفاوتی نمی‌کند که وهابیت را در میان سنی‌ها راه بیندازد و بعد به نسخه القاعده و داعش ارتقا دهد یا بابیت و بهائیت را در ایران شیعه تأسیس کند و سپس به انجمن حجتیه و اسلام نهضت آزادی و سروش و خاتمی و کدیور توسعه دهد تا آن جا که یکی مثل سروش مدعی شعر بودن نبوت شود!

۲- اگر کلاهی و کشمیری کار ویژه ترور فیزیکی داشتند، «نوکشمیری»ها کارهای پیچیده‌تری باید انجام دهند و اگر بهائیت در سده پیش از انقلاب اسلامی یک مأموریت داشته، «نوبهایی»ها مأموریت به روزرسانی شده‌ای دارند که باید در نقشه بزرگ مقابله با انقلاب و جمهوری اسلامی دیده شود. بنابراین بیخود نیست در حالی که واقعیت فتنه ۸۸ هر روز بیشتر آشکار می‌شد و کار به حرمت‌شکنی بی‌سابقه روز عاشورا رسیده بود، میرحسین موسوی آفتابی ‌شد و بازداشتی‌های عضو شبکه انگلیسی- صهیونیستی بهائیت را «مردمان خداجو» ‌خواند. نه این اظهار نظر تصادفی بود، نه آن سخنان مدیر کل مطبوعات داخلی دولت اصلاحات که گفت بهایی‌ها «باید بتوانند در انتخابات نامزد شوند» و «اغلب اصلاح‌طلبان، برخلاف سالهای اول انقلاب دیگر علاقه‌ای به آقای خمینی ندارند» و نه عضو حزب کارگزاران با یکی از سران بازداشتی باند بهائیت.

۳- خانم کذا به سادگی آب خوردن آمریکا و انگلیس می‌رود. خبرنگار شبکه بی‌بی‌سی فارسی بر سر موضوع ویزا با آمریکا به مشکل برمی‌خورد اما این خانم نه. درست چند روز قبل از انتخابات عازم سفر آمریکا می‌شود. که چه؟ فکر بد نکنید. شاید هوس ساندویچ مک‌دونالد کرده است. مرداد ۹۱ به سادگی آب خوردن عازم انگلیس می‌شود. خودش می‌گوید «می‌روم تا مسابقات المپیک را ببینم» اما وکیل او به باشگاه خبرنگاران می‌گوید «این یک سفر خانوادگی است و خانم ]...[ رفته تا به فرزندش که در انگلیس مشغول تحصیل است سر بزند». دری به تخته می‌خورد برادرش هم چند سال به بهانه سرکشی به فلان مجموعه دانشگاه بهمان، سر از لندن در می‌آورد اما بعدها خبرهایی منتشر می‌شود حاکی از اینکه همین جناب پیگیر تشدید تحریم‌ها به عنوان سوخت فتنه سبز بوده است. روزنامه شرق (۳۱ مرداد ۹۴) به همین خانم می‌گوید دوره اصلاحات در انگلیس چه می‌کردی، می‌گوید «در انتخابات مجلس ششم رأی نیاوردم، فرصت خوبی بود تا زبان انگلیسی یاد بگیرم. فکر کردم بروم انگلیس تا زبانم تقویت شود. یک سال و نیم رفتم بیرمنگام. با پسرم رفتم. دختر و همسرم هم می‌آمدند و می‌رفتند». تقویت زبان انگلیسی با یک سال و نیم اقامت در انگلیس، انگار که شما تا سر کوچه‌تان بروید و برگردید!

راه امین, [20.05.16 15:39]
۴- این تعابیر از امیر مؤمنان علیه‌السلام است: «از جایگاه‌های تهمت و مجالسی که گمان بد به آن می‌رود. بپرهیز؛ چرا که هم‌نشین بد، هم نشین خود را تغییر می‌دهد»، «هم نشینی خوبان، اشرار را به خوبان ملحق می‌کند و هم‌نشینی خوبان با فاجران، آنها را به فاجران می‌رساند. پس اگر وضعیت کسی بر شما مبهم است و از دین او آگاه نیستید، به دوستان و هم‌نشینان او نگاه کنید، اگر با دوستان خدا هم‌نشین است، او را از مؤمنان بدانید و اگر با دشمنان حق هم‌نشین است، هیچ بهره‌ای از دین خدا ندارد» و «هرکس خود را در موضع تهمت قرار دهد (و متهم شود) نباید کسی را جز خود سرزنش کند». یا به تعبیر امام صادق علیه‌السلام «سزاوارترین مردم به تهمت کسی است که با متهمان هم‌نشینی کند». به ویژه در طول دو دهه اخیر با جماعتی روبرو هستیم که هم‌نشینی با فاسقان و فاجران و جفاپیشگان و خیانتکاران در حق اسلام و انقلاب و ایران تبدیل به خط مشی آنها شده است؛ ابتدا دزدکی و با تأیید و تکذیب و انکار و به تدریج؛ هم‌پیمانی آشکار سیاسی و فرهنگی و اقتصادی. نهضت آزادی کجا- که امام فرمود اگر سرکار می‌ماندند سیلی به اسلام و قرآن می‌زدند که کشور تا قرن‌ها سربلند نمی‌کرد- و برخی مدعیان خط امام که تدریجاً مدعی اصلاح‌طلبی و اعتدال شدند کجا؟! ادعای ارادت به امام کجا و دوستی با متهم‌کنندگان حاج سید احمدآقا (ره) کجا؟ مدعی دوستی با امام کجا و پیوند با دشمنان ولایت فقیه کجا؟ ادعای اسلام و انقلاب کجا و پیوند دامنه‌دار با طیفی از عناصر چپ و راست گروهکی کجا؟ در اینجا نه با یک اتفاق بلکه با فساد و افساد سازمان یافته روبرو هستیم که حرف اول آن را بی‌غیرتی و خودفروشی و دین‌فروشی و وطن‌فروشی می‌زند. شاید فلان خانم نامزد حتی بی‌خبر باشد که کجای بازی بی‌غیرتی است اما آنها که عکس کشف حجاب وی در یک جمع عمومی در خارج کشور در حضور مرد نامحرم را دسترسی دارند چرا همین عکس حرمت‌شکنانه را تا پس از انتخابات نگه می‌دارند و بعد به خیال اینکه او به مجلس راه یافته و نمی‌شود مانع رفتنش به مجلس شد، منتشر می‌کنند؟ آیا این بخشی از پروژه قداست‌زدایی و قبح‌شکنی نقض احکام مسلم اسلامی نیست؟

۵- در ماجرای دیدار اخیر عضو مرکزیت حزب کارگزاران با یکی از سران شبکه صهیونیستی بهائیت، آقای هاشمی رفسنجانی در اظهارنظری ۳ خطی - و نه بیشتر- گفت «فائزه اشتباه بدی کرده و باید آن را تصحیح و جبران کند ]او هم پاسخ داد اشتباهی نکرده‌ام و پشیمان نیستم[ فرقه ضاله بهائیت یک فرقه استعمار ساخته و منحرف است که همیشه با همین انحراف شناخته شده و ما همیشه از این فرقه تبری جسته و می‌جوییم». اکنون مجال آن نیست که بپرسیم پس چگونه این فرقه استعماری ضاله با سران فتنه سبز در یک پروژه مشترک به هم رسیدند و کدام «سنخیت» علت آن «تجانس» شد؟ اما می‌توان پرسید که آیا اکنون زمان اعلام برائت از بهائیت است که آوازه نحوست و نجاست و خیانت و جنایت‌های آن عالمگیر است یا وقت اعلام برائت از پیوند خوردگان ارگانیک با بهائیت؟ آیا امثال کدیور و میبدی و مجمع محققین و مدرسین و برخی اعضای باند مهدی هاشمی در دفتر آقای منتظری نبودند که گام اول برای تبرئه بهائیت و تراشیدن حقوق و امنیت برای این شبکه اصالتاً جاسوس و تحریف‌گر دین را برداشتند و برخی از همان‌ها از تل‌آویو و لندن سردرآوردند؟ اگر بهائیت منکر خاتمیت و مهدویت بود مگر نه اینکه آقای سروش به انکار رسالت پیامبر اعظم(ص) پرداخت و هم‌مسلکانش منکر وجود امام عصر(عج) شدند؟ و آیا همین جماعت در لندن اتاق فکر جنبش سبز را راه‌اندازی نکردند؟ «بهائیت یک فرقه ضاله و استعمار ساخته است». همین و تمام؟! باید بررسی کرد که اگر کشمیری‌ها و کلاهی‌ها و زهره عطریانفرها و فهیمه اروانی‌های سازمان تروریستی منافقین (که این روزها صحبت تعقیب آنهاست)، بهشتی و باهنر و رجایی را ترور کردند، نوکشمیری‌ها و نوبهایی‌ها و نوحجتیه‌ای‌ها دقیقاً مشغول چه کاری هستند، از کدام مراکز حساس سربازگیری کرده‌اند و کدام نقشه‌ها را عملیاتی می‌کنند؟

راه امین, [20.05.16 15:39]
۶- خداوند به اندوخته معارف حضرت آیت‌الله جوادی آملی (دام‌ظله) برکت بدهد. ایشان کسی نیست که به سادگی قضاوت کند یا حکم و هشدار دهد. باید احساس خطر کرد وقتی ایشان در دیدار با آقای عارف هشدار صریح می‌دهد «در فرهنگ قرآنی غیرت را سه عنصر معرفت، هویت و غیرزدایی تشکیل می‌دهند؛ غیرزدایی به این معنا است که اجازه ندهیم بیگانه به حریم ما نفوذ کند و خودمان هم در کار دیگران تجسس نکنیم. بیگانه را در حریم خود راه دادن و وارد حریم غیر شدن با غیرت سازگار نیست. کشور غنی و برخوردار از نعمات و مواهب الهی است، با وجود این همه منابع غنی در داخل کشور، واردات برخی کالاها که در کشور امکان تولید آن وجود دارد، دلیلی جزسوء مدیریت و در برخی موارد بی‌غیرتی ندارد... کسانی که راه نفوذ بیگانگان را در فضای اقتصادی و یا سیاسی به روی کشور می‌گشایند از غیرت اقتصادی و یا سیاسی برخوردار نبوده و دیوث هستند.» اکنون سؤال مهم که به همه ارادتمندان اسلام و انقلاب بلکه حتی دوستداران وطن برمی‌گردد این است: با جریان بی‌غیرت فرهنگی و سیاسی و اقتصادی که مشغول شبکه‌سازی و حزب‌سازی و سرمایه‌اندوزی است، چه باید کرد؟ یعنی همین که ما جزو آن بی‌غیرت‌ها نباشیم و عملگی‌شان را نکنیم- که متأسفانه برخی رجال غافل می‌کنند- کافی است یا اینکه همه صاحبان غیرت انقلاب و اسلام و کشور، مسئولیتی بزرگ متوجهشان است که به سینه بی‌غیرت‌ها بکوبند و مانع انتقال عفونت آنها به جامعه و سیاست و مدیریت و فرهنگ و اقتصاد شوند؟ شاید یک مفهوم انقلابی بودن و انقلابی ماندن که طی ۷-۸ ماه اخیر از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تأکید قرار می‌گیرد و سخنان آیت‌الله جوادی آملی نیز در تداوم آن است، همین مسئله است.

۷- وقوع برخی اتفاقات ضد فرهنگی و ضدارزشی در ماه‌های اخیر که چند مورد آن ذکر شد، فرع بر واقعیت مهم‌تر است و آن اینکه در میانه یک جنگ فرهنگی، سیاسی و اقتصادی تمام عیار با دشمنان تاریخی ملت ایران هستیم. حمیت، در وسط میدان بودن، تشخیص مسئولیت مواجهه با هجوم ناتوی فرهنگی- سیاسی دشمن و اقدام و عمل به هنگام، همان مسئولیت بزرگی است که از قاطبه دل سپردگان به اسلام و انقلاب (فارغ از تقسیم‌بندی‌های مبتذل و نارسای سیاسی) انتظار می‌رود. امیر مؤمنان(ع) چندین جا تصریح می‌کنند که هر کس به مسئولیت جهاد و امر به معروف و نهی از منکر - در سلسله مراتب قلب و زبان و دست - عمل نکند، «مرده‌ای میان زندگان» و کسی است که فضیلت‌ها و رذیلت‌ها (شخصیت) در او زیر و رو شده و بالای او جای پایینش و پایین او جای بالای وی نشسته است. (فمن لم یعرف بقلبه معروف و لم ینکر منکرا، قُلِبَ فَجُعِلَ اعلاه اسفله و اسفله اعلاه- کلمه قصار ۳۷۵ نهج‌البلاغه). اسلام، باغیرت بی‌طرف و بی‌تفاوت سراغ ندارد و به رسمیت نمی‌شناسد.

۸- اقدام و عمل را باید در تراز فهم امیر مؤمنان شناخت و انجام داد که مدام می‌فرمود «قلت لکم اُغزوهم قبل ان یُغزوکم... یُغار علیکم و لا تُغیرون، و تُغزون و لاتَغزون ... به شما گفتم با دشمنان بجنگید پیش از آن که با شما بجنگند، به شما حمله می‌کنند و می‌جنگند اما شما حمله نمی‌کنید» (خطبه ۲۷) و «برای شما نقشه می‌کشند اما نقشه نمی‌کشید و مرزهای شما را در می‌نوردند اما ناراحت نمی‌شوید. چشم از شما برنمی‌دارند و در غفلت غوطه‌ورید» (خطبه ۳۴). گویا خطاب آن حضرت در بحبوحه نبرد صفین خطاب به ما هم هست: «از جا کنده شدن و فرار شما را دیدم. فرومایگانی گمنام و بادیه‌نشینان از شام شما را عقب می‌راندند در حالی که شما از بزرگان و سرشناسان و شرافتمندان پیشرو هستید... و لقد شَفی و حاوَحَ صدری اَن رأیتکم بأخرهًْ تحوزونهم کما حازوکم... و همانا سوز سینه فرو نشست آن هنگام که دیدم آنان را هزیمت دادید و صف‌هایشان را در هم شکستید و راندید همان‌گونه که شما را رانده بودند...» (خطبه ۱۰۶).

دشمن بی‌محابا به میدان آمده است. منظور، آدم‌های دم دستی و تفاله‌های سیاسی و فرهنگی غیر قابل بازیافت نیستند. مقصود دیدن آن اتاق فرماندهی دشمنان است که صف‌آرایی و نقشه‌چینی می‌کند. اگر منطق «اِرمِ ببصرک اقصی القوم- عمق سپاه دشمن را ببین» حق است که همین هم هست، باید فهمید دشمن مشغول کدام طراحی و عملیات است و بی‌معطلی و رودربایستی به میانه میدان آمد. مرز «مروت» و ناجوانمردی و بی‌غیرتی، همین بودن یا نبودن امروز در میانه میدان است.

***************************************

روزنامه قدس **

واگذاری تصویب برنامه ششم توسعه به مجلس دهم، محدودیت زمانی یا فرار از قانون؟!/دکتر حسین محمودی‌اصل

راه امین, [20.05.16 15:39]
بحث سپردن برنامه ششم توسعه که در مجلس نهم پیگیری و به تصویب کمیسیون تلفیق رسیده، موضوعی است که در آخرین روزهای کاری مجلس نهم شائبه‌هایی ایجاد کرده است. اما به‌نظر می‌رسد سپردن برنامه ششم توسعه به مجلس دهم بیشتر به یک تصمیم شباهت دارد مبنی براینکه تصویب نهایی این برنامه در مجلس نهم به پایان برسد یا به مجلس دهم سپرده شود. روند تداوم تصویب برنامه ششم توسعه در مجلس نهم یا دهم یکی از اختیارات نمایندگان است که باید برسر این مسأله به توافق و چاره‌اندیشی برسند، چرا که برنامه ششم در کمیسیون تلفیق تصویب شده و لذا لازم است در صحن علنی مورد تصویب کلیه نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد و آن زمان می‌توان گفت این برنامه به قانون تبدیل می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد بین نمایندگان برای تصویب برنامه ششم در مجلس دهم نوعی تفاهم صورت گرفته است. اما یکی از مشکلات اساسی که باید مورد بررسی و اهتمام نمایندگان قرار می‌گرفت اتلاف وقتی است که صورت خواهد گرفت، زیرا در مجلس نهم و کمیسیون تلفیق ماه‌ها برای بررسی برنامه ششم وقت گذاشته شده، از این رو سپردن آن به مجلس دهم از نظر کارشناسان و صاحب‌نظران اتلاف وقت مجددی برای بررسی مجدد این موضوع است. مسلماً اگر برنامه ششم در مجلس نهم مورد تصویب کلیه نمایندگان قرار می‌گرفت نتایج کار و فعالیت‌های مجلس نهم بخصوص فعالیت‌های کمیسیون تلفیق مشهودتر بود و روند تصویب موضوعات مربوط به برنامه ششم با سرعت بیشتری انجام می‌شد.

مسلماً اجرای برنامه ششم توسعه به آغازین روزهای سال۹۶ خواهد رسید و در سال۹۵ چاره‌ای جز اجرای برنامه پنجم توسعه نخواهیم داشت. بنابراین با توجه به محدودیت‌های زمانی در صورتی که مجلس نهم نیز برنامه را تصویب می‌کرد اجرای برنامه‌های ششم توسعه به سال آینده موکول می‌شد.

یکی از مسائل قابل توجه ادعای دولت مبنی بر تعجیل در نوشتن برنامه بوده، در حالی که مجلس نهم با اختصاص وقت مکفی برنامه را به پختگی قابل توجهی رساند. البته اصل برنامه ارائه نشده و دولت ریز برنامه را به مجلس نداده است و آن چیزی که مورد تصویب قرار می‌گیرد کلیات برنامه است که متأسفانه در آن اعداد و ارقام به شکل ملموس قابل مشاهده نیست. ترجیحاً بهتر بود که برنامه ششم توسعه در مجلس نهم عملیاتی می‌شد اما مجلس نهم با توجه به تعطیلی عید نوروز و ایام انتخابات موفق به عملیاتی کردن این برنامه نشد.

بنابراین به نظر می‌رسد بهتر باشد تصویب کلیات برنامه ششم توسعه در مجلس دهم صورت بگیرد و چون کلیات مورد تصویب مجلس دهم واقع شده یقیناً نمایندگان نظارت مسؤولانه‌تری خواهند داشت.

یکی از مسائلی که این مهم را در مجلس نهم به تعویق انداخته موضوع محدودیت زمانی است چرا که تا پایان کار نمایندگان مجلس نهم کمتر از چند روز باقی مانده است. بنابراین حتی اگر نمایندگان خواهان تصویب آن در صحن علنی باشند بدلیل محدودیت وقت امکان پذیر نیست. به همین دلیل هیأت رئیسه مجلس ترجیح داده تا تصویب آن را به نمایندگان مجلس دهم بسپارد چرا که ترکیب مجلس دهم متفاوت از مجلس نهم است و هفتاد درصد آن تغییر یافته است. هرچند به گفته حجت‌الاسلام مصباحی مقدم این اقدام خلاف قانون است، اما باید دید هیأت رئیسه مجلس برای این ادعای آقای نماینده چه پاسخی دارد؟

***************************************

روزنامه جمهوری اسلامی**

ایکاش مجلس نهم پایان بهتری داشت

بسم‌الله الرحمن الرحیم

زمان زیادی به پایان کار مجلس نهم باقی نمانده است. این مجلس در روزهای پایانی قاعدتاً باید سعی کند کار نیمه تمام یا اقدامی نیمه کاره برای آیندگان باقی نماند ولی این روزها وقت مجلس به کار دیگری سپری می‌شود. نطق‌ برخی نمایندگان در حکم عقده‌گشائی، سمپاشی و ناسزاگوئی در مقیاسی بی‌حد و مرز است که بداخلاقی‌های سیاسی یک جناح و گروههای وابسته به آن را در یک تصویر کامل، بازتاب می‌دهد. روشن است که برخی از این جماعت، چون از ورود به مجلس دهم بازمانده‌اند و نتوانسته‌اند نظر مردم را جلب کنند اکنون با فحاشی و اهانت به انتقام گرفتن روی آورده‌اند. در این میان کسانی هم هستند که به مجلس آینده راه یافته‌اند ولی ماموریت دارند با سیاه‌نمائی، فضای آینده را تیره و تار جلوه دهند.

ایکاش این نمایندگان، عصاره فضائل مردم بودند و چهره بهتری از مجلس را تصویر می‌نمودند. این خاطره خوشی برای مردم از مجلس مهم نیست که حتی در آخرین روزهای موجودیتش همانند بسیاری از روزها، هفته‌ها و ماههای گذشته از تریبون آن شاهد عقده‌گشائی، دروغگوئی و سمپاشی علیه تقریباً همه چیز باشیم. روشن است که نمایندگان مجلس در انتقاد و اظهارنظر آزادند و نه تنها حق دارند بلکه تکلیف و مسئولیت آنها اقتضا می‌کند که بیانگر حقایق باشند و با هدف اصلاح، تکمیل و تصحیح خط مشی مجلس و جامعه به نقد سازنده و اصلاح‌گر بپردازند.

راه امین, [20.05.16 15:39]
این راه بسته نیست ولی انتقاد با فحاشی، ناسزاگوئی، سیاه‌نمائی، اهانت و عقده‌گشائی متفاوت است. قطعاً وارونه جلوه دادن حقاق با هدف و سرپوش گذاشتن بر واقعیات عینی و ملموس، راهکار مناسبی برای کسب شهرت و حفظ محبوبیت نسبی این و آن نیست و نتایج معکوس آن به هرحال آشکار می‌شود که شده است.

مجلس در نظام جمهوری اسلامی، شان و جایگاه و منزلت ویژه‌ای دارد و جای افراد مومن، صالح و مبادی آداب است که با کلام فاخر سخن بگویند و زبانشان بر خلاف شان و منزلت مجلس، جامعه و انقلاب به حرکت در نیاید. خشم خود را مهار کنند با کلام موهن موجبات خشنودی دشمنان و دلگیری یاران و یاوران انقلاب نشوند. زمینه‌ای برای تفرقه و تشتت فراهم نسازند وآب به آسیاب دشمن نریزند.

اما آیا برخی نمایندگان مجلس نهم اینگونه بودند و اینگونه عمل کردند؟ کسی که خود را یک تنه، به جای ملت می‌گذارد و طوری سخن می‌گوید که انگار همه مردم در او خلاصه می‌شوند و به جای ملت همه چیز را به زیر سئوال می‌برد، قطعاً دچار عقده خود بزرگ بینی شده و خودش هم نمی‌داند که در زمین دشمن بازی می‌کند. آنکس که مدعی است چهره‌های محبوب، ماندگار و دارای پایگاه مردمی را مردم طرد کرده‌اند، گوئی حقایق جاری کشور را وارونه می‌بیند یا سعی دارد وارونه جلوه دهد که اینگونه به دروغ‌پردازی متوسل شده است.

مردم با آگاهی و صبر و متانت خود، این طرز فکر و اصحاب آن را طرد کرده و به حاشیه رانده‌اند. آنها که هنوز هم با علم به خرابکاریها و فضاحت‌های آشکار و نهان دولتهای گذشته در آن دوره تاسف‌بار ۸ ساله هنوز هم با پرده‌پوشی و فریبکاری و سیاه‌نمائی سعی دارند بر آنهمه زشتی، پلشتی، ندانم‌کاری، بی‌برنامگی و سوء مدیریت آشکار سرپوش بگذارند، اگر چه در این کار غیرمسئولانه و شرم‌آور ناتوانند و شکست خورده‌اند ولی اگر ذره‌ای وجدان و صداقت داشتند، بیش از این ادامه نمی‌دادند و اعتراف می‌کردند که برخلاف منافع موکلان و به زیان مصالح کشور عمل کرده‌اند.

مسائل و مصادیق، فراوانند ولی این جماعت اگر بتوانند پاسخ مناسبی فقط برای یک سئوال جامعه ارائه کنند که در اوج درآمدهای کلان نفتی و غیرنفتی کشور در طول آن دوران که کشور شاهد درآمدی بیش از کل تاریخ صادرات نفت ایران بوده، چرا باید آنهمه بیکار باشند؟ نرخ تورم به ۴۸درصد برسد؟ ارزش پول ملی کشور، به یک چهارم برسد؟ نرخ رشد اقتصادی منفی شود؟ آنهمه ثروت ملی غارت شود؟ انضباط اقتصادی دولت و نظام پولی کشور از میان برود که امثال بابک زنجانی‌ها از رمق اقتصاد ملی فربه شوند؟ صندوق ذخیره ارزی یا صندوق توسعه ملی تهی شود؟ اما دولت آن دوران همچنان پاکدست‌ترین دولت تاریخ ایران از زمان مادها معرفی گردد؟ به راستی آنهمه ثروت کجا رفت؟ آنهمه فرصت طلائی چگونه به هدر رفت؟ و چرا هیچکس جوابگو نیست؟ چرا همان نمایندگانی که رای و نظرشان را به ۵ میلیون تومان می‌فروختند و برای دست‌بوس آن کسی که برای مجلس حتی در ذیل امور هم شانی قائل نبود، به صف می‌ایستادند، امروز مدعی شده‌اند؟

همین بی‌وزنی و بی‌اعتباری بعضی از همین آقایان پرادعای امروز مجلس بود که دیروز باعث وهن مجلس و بی‌اعتباری نظام تقنینی در چشم دولتهای نهم و دهم شد که حتی کلام نافذ امام(ره) را زیر پا گذاشتند که می‌فرمود مجلس در راس امور است.

این جماعت با آن پرونده سیاه و آن عملکرد حقیرانه در برابر دولتهای نهم و دهم قاعدتاً اگر اندکی برای مردم ارزش و اعتبار و شعور سیاسی قائل می‌بودند، امروز نبایستی جرئت سر بلند کردن داشته باشند تا چه رسد به اینکه گستاخانه سعی کنند همه چیز به غیر از عملکرد سیاه خود و همفکرانشان در گذشته را به زیر سئوال ببرند.

راه امین, [20.05.16 15:39]
این سخنان در زیر نگاه تیزبین مردم قرار دارد و از حافظه تاریخی ملت محو نخواهد شد. حتی کارنامه سیاه این جماعت در ماجرای برجام و آن سیاه‌نمائی کینه‌توزانه هم در صفحات تاریخ و در ذهن مردم هوشمند ما ثبت و ضبط شده است که جماعتی مدعی اطاعت از رهبری، چه فضاحتی را به راه انداختند تا همه چز را در کام مردم تلخ نمایند. حال آنکه رهبری بر تمامی جزئیات برجام نظارت داشتند و نهایتاً هم بر آن صحه گذاشتند. برجام حاصل زورآزمائی یک ملت با قدرتهای جهانی بود و هنوز هم بایستی با اقتدار، اراده پولادین با بهره‌گیری از پشتوانه عظیم مردمی بر حفظ و ارتقاء منافع ملی در این مقوله تلاش و پیگیری کرد ولی نه مردم و نه تاریخ از یاد نخواهند برد که عده‌ای سیاست‌باز بخاطر آنکه بر عملکرد سیاه دوره حاکمیت آنها خدشه‌ای وارد نیاید، سعی کردند همه چیز را خدشه‌دار جلوه دهند در حالی که برجام، مسئله هسته‌ای و مذاکرات ۱+۵ موضوعی فراجناحی و خارج از قلمرو زورآزمائیهای سیاسی ـ جناحی بوده و هست. اکثریت همین مجلس نهم و حتی برخی اعضای شاخص کمیسیون کذائی در چارچوب مصالح کشور زیر بار جوسازیهای عده‌ای از خارج مجلس نرفتند ولی اگر این جماعت زورشان نرسید و شکست خوردند، نباید عقده‌های ناشی از ناکامی و شکست را در جائی دیگر تلافی کنند و بخواهند چهره نام‌آوران و پیشکسوتان انقلاب را خدشه‌دار سازند. خوشبختانه مردم نشان داده‌اند که سرمایه‌های انقلاب و نظام و کشور را به درستی می‌شناسند و به دیدگاهها و رهنمودهای راهگشای آنان باور دارند و برای سمپاشی عناصر حقیری که بخاطر ناکامی طیف سرخورده‌شان همه چیز را به زیر سئوال می‌برند، حتی پشیزی ارزش و اعتبار قائل نیستند. عمر این مجلس همین روزها به پایان می‌رسد اما ایکاش مردم از انتخاب دیروز خود در باب مجلس نهم تا این اندازه متاسف نمی‌بودند که ناچار به تجدیدنظر در ساختار آن باشند و سه چهارم بافت مجلس نهم را کنار بگذارند. این وضعیت موجب می‌شود که همگان بگویند ایکاش مجلس نهم پایان بهتری داشت.

***************************************

روزنامه خراسان**

صداوسیما؛ رسانه ای مدافع یا مهاجم؟/امیرحسین یزدان پناه

س.پ. اسکات (C. P. Scott) اولین سردبیر روزنامه گاردین «اطلاع رسانی» و «بیان عقاید» را مهم ترین کارکرد مطبوعات به عنوان یکی از وسایل ارتباط جمعی می داند. اما یکی از پرکاربردترین تعاریف برای کارکردهای رسانه های جمعی دیدگاه «هارولد لاسول» (Harold Lasswell) است: «این وسایل باید به "حراست از محیط" و "همبستگی بین اجزای جامعه" و "انتقال میراث اجتماعی از نسلی به نسل دیگر" کمک کنند.» همین کارکردهاست که وسایل ارتباط جمعی را امروزه به یکی از پیچیده ترین عناصر زندگی بشر تبدیل کرده است تاجایی که در عین سادگی ظاهری که این رسانه ها در رساندن پیام به مخاطبان خود دارند اما به سبب تاثیر در لایه های مختلف جامعه و رفتارهای انسانی، از وسایل ارتباط جمعی به عنوان رسانه هایی که نقش بسزایی در تخریب یا ساخت دهی نظام های هنجاری و ارزشی جامعه دارند یاد می شود. در این میان رادیو و تلویزیون به سبب این که مخاطبان بیشتری نسبت به سایر رسانه ها دارند و نیز به دلیل توان بالقوه بالای این رسانه ها به خصوص تلویزیون به سبب بهره گیری از قدرت فوق العاده تصویر در «کاشت» (۱) مفاهیم در اذهان افراد و هدایت افکار عمومی و هنجارسازی ، فی نفسه، رسانه ای پرقدرت است تا جایی که امام خمینی (ره) در این باره می فرمایند: «دستگاه تلویزیون اگر آموزنده باشد، برای همه ملت آموزندگی دارد و اگر خدای ناخواسته انحراف داشته باشد، همه ملت را به انحراف می کشد.» بنابراین در نظام جمهوری اسلامی ایران که گرایش مردم به ایمان و ارزش های اسلامی و نیز استقلال و هویت اسلامی – ایرانی است باید اساس تولید و توزیع محتوا و شکل دهی نظام هنجاری جامعه توسط رسانه های جمعی به خصوص صداوسیما در دو بعد بسیار مهم و خطیر مورد توجه ویژه باشد:

راه امین, [20.05.16 15:39]
۱- وظیفه ایجابی: صداوسیما به عنوان اصلی ترین رسانه موثر بر افکار عمومی در راستای ایجاد آن چه آن را در ابتدای این یادداشت «همبستگی بین اجزای جامعه» و «انتقال میراث اجتماعی از نسلی به نسل دیگر» نامیدیم وظیفه ای مهم و خطیر دارد و کوچکترین لغزش در آن می تواند تبعات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتی امنیتی داشته باشد. برعکس اگر همین رسانه در تولید و توزیع محتوا و هدایت افکار عمومی به نقش مولد، ترویجی و نظارتی خود عمل کند نتایج آن در تحکیم قدرت سخت و نرم کشور و نیز به سبب تاثیر رسانه در حوزه توسعه ، نقش آن در رشد بخش های مختلف کشور مشهود خواهد بود. با این حال این موضوع یک پیش شرط دارد و آن «اثرگذاری» بر مخاطب است. اثرگذاری نیز خود دارای یک شرط لازم است که همان «اعتماد» مخاطب و «اعتبار» رسانه است. سرمایه ای که به سختی به دست می آید اما ممکن است به سرعت از بین برود. در زمینه «اعتماد» مخاطب نکته مهم این است که گرچه انتقادهای جدی و بجا به برخی سیاست گذاری های صداوسیما و نیز برخی برنامه های این رسانه از سوی مخاطبان مطرح می شود اما نکته مهم این است که وقتی درباره یک پدیده انتقاد های سازنده و گلایه های بجا مطرح می شود، این انتقادها و گلایه ها بر دلسوزی منتقد از سرنوشت آن پدیده و تلاش وی برای اصلاح روند استوار است. به همین دلیل هرچند اعتماد مخاطب برای رسانه ای چون صداوسیما قطعا یک سرمایه اجتماعی است اما همین نگرانی مخاطب را نیز اگر به چشم سرمایه نگاه کنیم، مسیر برای اصلاح سیاست های اشتباه و تغییر رویکردهای ناصحیح روشن تر می شود. این روند البته الزاماتی دارد. به عنوان نمونه «ایجاد امنیت روانی و حقوقی برای ساخت آثار مختلف» که دربرگیرنده آراء و دیدگاه های مختلف در چارچوب قانون اساسی باشد می تواند به ایجاد اعتماد دوسویه در مخاطب و نیز طیف هنرمندان که بدنه تولید محتوا هستند کمک کند. دراین مسیر نباید خطوط قرمز را زیرپا گذاشت، البته منظور خطوط قرمز سیاسی نیست و بیشتر خطوط قرمز اخلاقی مدنظر است که مستقیم با امنیت و هویت جامعه در ارتباط است. همچنین «میدان دادن به نقدهای واقعی» به جای سیاه نمایی ها یا یک طرفه به قاضی رفتن ها از دیگر الزامات «اثرگذاری» صداوسیماست. جایی که مدیران رسانه باید در خط مشی گذاری خود میان نقدهای سیاه نما و نقدهای سازنده و دلسوزانه مرزبندی کرده و تولید محتوا را در آن ریل گذاری کنند. همچنین به نظر می رسد رسانه ای چون صداوسیما باید بتواند با تربیت هنرمندان و برنامه سازان متناسب با آن چه انقلاب اسلامی از محتوای رسانه ای می خواهد هم دین خود را به انقلاب ادا کند و هم نیازهای این سازمان رسانه ای بزرگ را به نیروهای انقلابی، موثر و هنرمند برطرف کند. جایی که به نظر می رسد یکی از نقاط ضعف جدی این سازمان است. هنرمندانی که با شناخت عرصه حضور رسانه ای خود در جلوگیری از آسیب هنجارهای اخلاقی و ارزشی جامعه نقش ایفا کرده و تولیدات آن ها به مثابه سپری مقاوم برای جامعه در مقابل فرهنگ های مهاجم معاند باشد. از این رهگذر باید به دومین بعد وظیفه صداوسیما پرداخت:

راه امین, [20.05.16 15:39]
۲- وظیفه سلبی: یک بعد مهم رسانه ملی در جمهوری اسلامی ایران، لزوم مقابله با فرهنگ و هنجارهای مهاجم است. به نحوی که رهبر انقلاب در این زمینه به صداوسیما تاکید کرده اند: «جهت گیری اساسی صدا و سیما باید درست نقطه‌ مقابل همان جهت‌گیری باشد که آن ها (غربی ها) دارند.»(۲) این که انقلاب اسلامی ایران یک دشمن بیرونی حی و حاضر دارد که مدام در حال مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران است یک واقعیت عیان است و سیاستگذار صداوسیما و مجری این سیاست باید واقعا به آن معتقد باشد. از این جهت دشمن شناسی عناصر برنامه ساز و تولید کنندگان محتوا یکی از نکاتی است که مدیران این رسانه باید بر آن تمرکز داشته باشند. موضوعی که یکی از نتایج آن مراقبت از جهت گیری های فرهنگی و اجتماعی مسموم و خلاف نظام ارزشی اسلام و انقلاب اسلامی است. به ویژه این که در شرایط پس از توافق هسته ای به دلیل اثرگذاری مولفه های فرامتنی مانند تاثیرات سیاسی و فرهنگی بیم «دست کم گرفتن دشمن» به شدت وجود دارد و به خصوص در دوره عبور کشور از پیچ تاریخی که هم در شرایط منطقه ای و هم داخلی تاثیرات فراوان خواهد داشت مهم است که نوع نگرش ما به دشمن به خصوص آمریکا در رسانه ای چون صداوسیما چگونه باشد. اما در این بعد از تاثیر صداوسیما نباید لزوم ورود این رسانه به حوزه آموزش سواد رسانه ای برای مقاوم کردن افکار عمومی دربرابر فرهنگ مهاجم غرب را نیز فراموش کرد. موضوعی که تاکنون یا جدی گرفته نشده یا به چند کتاب و برنامه کوتاه و کلیشه خلاصه شده است. به نظر می رسد در شرایط کنونی این رسانه باید به تکلیف خود در این حوزه نیز عمل کند.براین اساس صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران هم یک رسانه مهاجم است که باید به تحکیم نظام ارزشی اسلامی ایرانی کمک کند؛ موضوعی که رهبر انقلاب به عنوان « وظیفه گسترش دین و اخلاق و امید و آگاهی و ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی در میان آحاد ملّت» توصیف می کنند و هم یک رسانه مدافع در مقابل فرهنگ مهاجم غرب است.

پی نوشت ها:

۱- نظریه کاشت (Cultivation Theory) بر آثار تدریجی و درازمدت رسانه ها به ویژه تلویزیون بر شکل گیری تصویر ذهنی مخاطبان از دنیای اطراف و مفهوم سازی آنان از واقعیت اجتماعی تأکید می کند.

۲- بیانات رهبر انقلاب پس از بازدید از سازمان صدا‌ و ‌سیما ؛ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۲

۳- حکم رهبر انقلاب در انتصاب محمد سرافراز به ریاست سازمان صداوسیما؛ ۱۷ آبان ۱۳۹۳

***************************************

روزنامه ایران**

آسیب‌شناسی مدیریت صدا و سیما/سعید فانیان

مدیریت و هدایت صدا و سیما، جلب نظر مخاطبان و کسب اعتماد آنان، به دلایل متعدد هر روز سخت و سخت‌تر می‌شود.

الف- حجیم بودن و عظیم بودن این رسانه دیگر نمی‌تواند یک عامل قدرت و اهرم مدیریت پیش‌برنده و توسعه دهنده باشد. همیشه زیادی جمعیت کارکنان بویژه بخش ناکارآمد نیروی انسانی که به دلایلی غیراصولی و خارج از ضابطه وارد مجموعه شده‌اند، باعث افت کیفیت و کندی روند امور یک سازمان می‌شود. صدا و سیما نیز همواره درگیر این مشکل بوده است اما این معضل در شرایط تنگنای مالی و کمبود بودجه فشار مضاعفی بر مدیریت سازمان وارد می‌کند و اینک صدا و سیما دقیقاً دچار همین شرایط است.

ب- زمانی شاید تا حدود دو دهه پیش، انحصاری بودن صدا و سیما یک وجه قدرت به شمار می‌رفت. انحصار داشتن آن باعث قدرت و توان بالا توسط این رسانه در حوزه‌های مختلف بود. هنوز زمان چندانی از عصر حاکمیت بلامنازع صدا و سیما در صحنه رسانه‌ای کشور نمی‌گذرد.

به دلیل خاصیت انحصاری این رسانه، بارها اتفاق افتاده بود که در کنفرانس‌های مطبوعاتی و رادیو- تلویزیونی یک مسئول، همه منتظر ورود خبرنگار صدا و سیما و صد البته دوربین مانده بودند، تا جایی که دفعات زیادی این نحوه عمل باعث اعتراض خبرنگاران دیگر رسانه‌ها بویژه رسانه‌های مکتوب شده بود. اینک با تغییر شرایط و تحولات هر روزه تکنولوژی‌های ارتباطی و امکانات رسانه‌ای، انحصار مورد اشاره بشدت مخدوش شده و توانایی دیگر رسانه‌ها افزایش یافته است.

ج- گروه‌های اجتماعی، فضای مجازی و امکانات در دسترس شهروند، خبرنگاران و مشارکت‌های مردمی در امر اطلاع‌رسانی، صورت مسأله را به میزان زیادی عوض کرده است. این تغییرات تا حدی است که امکان دارد گاهی یک خبرنگار صدا و سیما در برابر تأخیر یک مسئول یا برخورد نامناسب محافظان و همراهان یک وزیر یا دیگر مسئول دولتی حتی قبل از گلایه از طریق آنتن صدا و سیما، اعتراضیه خود را از طریق فضای مجازی منعکس و منتشر کند. این همه تغییر در توانمندی رسانه‌های نوین قطعاً کار برنامه‌ریزی و مدیریت متعادل بر صدا و سیما را بسیار سخت می‌کند.

راه امین, [20.05.16 15:39]
د- دسترسی روزافزون مردم به شبکه‌های ماهواره‌ای، یکی دیگر از چالش‌های پیش روی مدیریت صدا و سیماست. این چالش جدید نیست اما ارزان‌تر شدن تکنولوژی ماهواره برای صاحبان شبکه‌های ماهواره‌ای و امکانات جدید برای دسترسی سهل‌تر مردم، چالش یادشده را جدی‌تر ساخته است. این چالش هم در گرایش و محتوای برنامه است و هم در زمانبندی پخش برنامه‌ها، مثلاً گاهی برنامه‌های سرگرم کننده و پرمخاطب تا ساعاتی بعد از نیمه شب ادامه می‌یابد. طبعاً پخش برنامه در این محدوده زمانی چندان مطلوب مدیریت سازمان نیست ولی به جهت فعال بودن شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای در این زمان‌ها، ساعات مذکور در کنداکتور و جدول پخش قرار می‌گیرند.

ﻫ- دستورالعمل‌ها و تشخیص‌های مدیریتی صدا و سیما در بسیاری از موارد باب طبع مخاطبان نیست، نه اینکه در گذشته هیچ وقت چنین نبوده است اما در سال‌های اخیر تفاوت موجود در نیاز و خواست مخاطبان با خروجی تولیدات و پخش صدا و سیما بیشتر شده است. این نیز از چالش‌های موجود صدا و سیما در جذب مخاطبان و به دست آوردن اعتماد آنان است.

و- صدا و سیما در گذشته کمتر و طی یکی دو سال اخیر خیلی بیشتر به نقد عملکرد دیگر نهادها و به طور عمده دستگاه‌های اجرایی کشور پرداخته است. شیوه نقد جاری به دلیل همه‌جانبه و ثابت نبودن آن در طول مدیریت‌های صدا و سیما چندان مورد اقبال قرار نگرفته است. به دو دلیل؛ یکی کم سابقه بودن در گذشته به نحوی که مخاطبان طی هشت سال مدیریت دولت‌های هشتم و نهم چنین نقدهایی را از رسانه ملی ندیده و نشنیده‌اند؛ دیگر اینکه نقدها و بررسی‌ها در مورد سایر ارکان حاکمیتی وجود ندارد مثلاً در مورد عملکرد اجزای مختلف قوه قضائیه، کارکرد و مشکلات آنها مردم برنامه یا بررسی و نقادی خاصی نمی‌بینند و نمی‌شنوند.

ز- ضعف شدید دیگری که در مدیریت صدا و سیما وجود دارد، نقدناپذیری و اصولاً نبودن نقد درخصوص عملکرد این رسانه عظیم و حجیم ملی است. مشخص است که در حال حاضر در کشور هیچ رسانه‌ای در حد و اندازه این رسانه فراگیر در حال رقابت با صدا و سیما نیست که در شرایطی همتراز و برابر آن را نقد کند. شاید به همین دلیل گاهی کوچک‌ترین اشتباه در این رسانه، مورد نقد کاربران در فضای مجازی قرار می‌گیرد.

ح- با وجود تولید و پخش روزانه هزاران دقیقه برنامه در صدا و سیما، هیچ برنامه مؤثری توسط خود رسانه تدارک دیده نشده است تا در محیط مناسب با حضور کارشناسان امر و مشارکت مردم و بدون دخالت دست‌اندرکاران برنامه‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت ارشد صدا و سیما نقد شود. شاید این عبارت و تأکید زیادی دموکراتیک یا شعاری به نظر آید، ولی به زعم مخاطبان اگر قرار باشد همه دستگاه‌های عمومی و ملی نقد و بررسی شوند که امری بسیار پسندیده و اصلاح کننده است، باید صدا و سیما هم خود در این گردونه قرار گیرد و برنامه‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و کارکرد مدیریت صدا و سیما در برنامه‌های مناسب و توسط کارشناسان مجرب، بی طرف و منصف مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

***************************************

روزنامه جام جم**

افق‌های پیش روی مدیریت جدید رسانه ملی / مهندس لطف‌الله سیاهکلی

رئیس جدید سازمان صدا و سیما از دانش و تخصص کامل در حوزه رسانه برخوردار است و سال‌ها در بخش‌های مختلف مانند فنی و آموزشی فعالیت داشته و با آگاهی کامل به شرایط موجود رسانه و کشور به میدان عمل ورود کرده‌اند.

در سخنان و برنامه‌های ایشان که روز گذشته در مراسم معارفه مطرح شد، چند مورد نمود خاص دارد؛ اول، موضوع تکریم نیروی انسانی است. نیروی انسانی درون‌سازمانی از نگاه رئیس جدید رسانه ملی به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه سازمان معرفی شد؛ سرمایه‌هایی که در بخش‌های فنی، تولید و خبر به صورت تخصصی و کارآمد فعالیت می‌کنند و تکریم این سرمایه در دستور کار ایشان است. لذا با شناختی که از توانایی و دانش آقای دکتر علی‌عسکری در حوزه مدیریت منابع انسانی وجود دارد، آینده‌ای امیدآفرین را در مناسبات درون‌سازمانی پیش‌بینی می‌کنیم.

دوم، دیدگاه تعاملی است. تعامل سازمان صداوسیما با بخش‌های خارج از سازمان بخصوص با قوای سه‌گانه برای انجام صحیح و دقیق وظایف یک الزام است. این تعامل هرچه گسترده‌تر باشد خدمات رسانه‌ای به مردم که ذی‌نفعان واقعی رسانه ملی هستند بیشتر و آسان‌تر خواهد بود.

رسانه ملی به واقع موتور محّرکی است که می‌تواند حرکت عظیمی در اصلاح امور جاری کشور ایجاد کند. لذا اثرگذاری رسانه ملی در اصلاح امور، قابل قیاس با هیچ نهاد و سازمانی نیست. به این منظور، رئیس جدید رسانه ملی تعامل با قوای سه‌گانه و دیگر نهادها را هم در دستور کار خویش قرار داده است.

راه امین, [20.05.16 15:39]
سوم، دیدگاه اقتصادی است. رئیس جدید سازمان اشراف کامل اقتصادی به چالش‌های مالی و بودجه‌ای درون و برون‌سازمانی رسانه دارد. این شناخت و اشراف اطلاعاتی، تأثیر عمیقی در رفع موانع موجود اقتصادی سازمان صداوسیما خواهد داشت. آقای دکتر علی‌عسکری از معدود مدیرانی است که در برخورد با مسائل و چالش‌ها، مدل حل مساله را به کار می‌گیرند و از پاک کردن صورت‌مساله پرهیز می‌کنند.

چهارم، دیدگاه کیفی‌نگر است. رئیس جدید رسانه ملی، اعتقاد به تولیدات رسانه‌ای براساس محتوای باکیفیت و خدمات رسانه‌ای مطلوب به جامعه دارد. به‌کارگیری همه ظرفیت‌های نخبگانی در عرصه‌های تولید اعم از نویسندگان، کارگردانان، تهیه‌کنندگان و عوامل متعهد و متخصص تولید رادیویی و تلویزیونی در دستورکار ایشان است؛ چرا که پاسخ به نیازهای مردمی را یک وظیفه و یک اصل تلقی می‌کنند.

پنجم، ویژگی‌های شخصی است. سابقه انقلابی، تخصص فنی، عزم و جرأت تصمیم‌گیری، بینش سیاسی، تعهد دینی، مدیریت جهادی و تواضع و فروتنی ایشان بر کسی پوشیده نیست. ویژگی‌هایی که هرکدام از آنها برای تبدیل یک فرد به مدیری مدّبر و موفق کافی است. انتخاب و انتصاب فردی با این ویژگی‌ها، نویدبخش افق‌های روشنی در پیش روی سازمان صدا و سیما خواهد بود.

***************************************

روزنامه وطن امروز**

پشت پرده فائزه‌گیت/امیر کبیری

در سطح رسانه‌های خارجی شاهد رفتارهای همسو درباره موضوع مهم دیدار فائزه هاشمی با سران فرقه صهیونیستی بهاییت در تهران بودیم. در صدر واکنش‌ها فعالیت تیم رسانه‌ای وابسته به سیاستمداران نولیبرال در آمریکا و انگلیس قابل مشاهده است که بسیاری در ایران هم‌هدفی آنها را بتازگی در مساله «معامله ایران»

-IRAN DEAL- یا همان «برجام» از نزدیک در فضای رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی به یاد می‌آورند، هر چند تیم رسانه‌ای یادشده دست‌کم

۱۰سال پیش از این با هدایت سیاستمداران

آمریکایی- انگلیسی و به منظور تحقق هدفی مهم و صهیونیستی تشکیل شد. تلاش برای عادی‌سازی روابط مسلمانان و صهیونیست‌ها بخشی از هدف‌گذاری باند رسانه‌ای نولیبرال‌ها از مسیر «دیپلماسی شهروندی» برای تحقق پروژه مهم «خاورمیانه جدید» با حق حاکمیت رسمی «اسرائیل» بر منطقه است.

ظالم زیر نقاب صلح

دیپلماسی شهروندی شامل مجموعه‌ای از اقدامات ارتباطی با جامعه حریف به منظور «عادی‌سازی روابط»، «شناسایی اختلافات»، «مذاکره از مسیر غیرسیاسی» و در یک کلام تاثیرگذاری مستقیم بر مردم است.

مجریان این روش هوشمند با ۱۰۰ سال سابقه تاریخی رسمی، به طور معمول می‌کوشند نقاط اختلاف را ابتدا با گفت‌وگوهای روشمند سست کرده، سپس با حملات رسانه‌ای به تخریب بنیان

فکری- ایدئولوژیکی در عقبه آن بپردازند. در واقع دیپلماسی شهروندی نوعی حمله پیشدستانه به پایانه‌های تشخیصی حریف برای رفع احساسات منفی نسبت به دشمن، به جای ایجاد تغییر در سیاست‌ها و اقدامات جبهه خودی است که موجبات ایجاد «نفرت و دشمنی» در دیگران را فراهم کرده است. مصداق بارز آن بیماری است که سیستم ایمنی‌اش از کار افتاده و میکروب‌های بیماری‌زا را در عین تحمل درد و رنج، «دوست» به شمار می‌آورد. دیپلماسی شهروندی از دوره به قدرت رسیدن خاتمی در ایران، با شدت بسیار زیادی توسط گروه‌ها و سمن‌های به ظاهر مستقل غربی برای حل موضوع مهم «دشمنی ایران و رژیم غاصب صهیونیستی» بر ایرانیان اجرا شده است، چرا که سازش اعراب و اسرائیل نیز براساس استدلال آنها به علت حمایت مردم منطقه و دولت ایران از گروه‌های مقاومت و تنفر عمومی از جنایات صهیونیست‌ها، موکول به تغییر موضع مردم و حاکمیت ایران است. البته همزمان با هجوم مجموعه‌ای از گروه‌های مجری دیپلماسی شهروندی به ایران از آمریکا و هلند و انگلیس و ترکیه، در منطقه غرب آسیا نیز تلاش‌های حاکمیتی برای تغییر فرهنگ ضدصهیونیستی مسلمانان آغاز شد. از بازنگری کتاب‌های درسی تاریخ و جغرافیا در اردن، قطر، امارات، مصر و فلسطین تا ایجاد ده‌ها فرهنگسرا و خیریه و بنیاد کارآفرینی صهیونیستی در جوامع مسلمان!

سربازان شرقی صهیونیسم

در ایران پرچمداری این تغییرات را پیروان فرقه صهیونیستی «بهاییت» به‌عنوان سربازان فرهنگی بیت‌العدل- عالی‌ترین مقام تصمیم‌گیری بهایی در حیفا- طبق نقش تاریخی قدیمی عهده‌دار شدند. از نفوذ در ارکان تربیت نسل شامل مهدهای‌کودک‌ به منظور تسلط بر باورها و عقاید شهروندان آینده تا ترویج سبک زندگی سکولار در فرهنگسراها برای حل پس‌زمینه اسلامی مردم در مبارزه با ظلم مداوم و تروریسم حاکمیتی رژیم غاصب صهیونیستی.

راه امین, [20.05.16 15:39]
به طور مثال در کمپین رسانه‌ای «اسرائیل ایران را دوست دارد»، «رون اودری» مجری دیپلماسی شهروندی دولت رژیم غاصب صهیونیستی کوشید ابتدا اختلاف میان ایران و اسرائیل را موضوعی «سیاسی» و «غیرمردمی» جلوه داده و بعد با تبلیغات پیرامون تبعات جنگ، با بازیگری بهاییان، ایرانیان و صهیونیست‌ها را در بعد مردمی «دوست» یکدیگر معرفی کرد. این جنگ روانی وزارت خارجه اسرائیل با حمایت بهاییان اروپایی با کمپین «ایران اسرائیل را دوست دارد»، پاسخ داده شد و با حمایت رسمی نایاک- «شورای ایرانیان آمریکایی»- و لابی رسانه‌ای نولیبرال‌ها، همچون ویدئوی مرگ ندا آقاسلطان به «بمب ویروسی» در گوگل و فضای شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد.

«بمب‌های ویروسی رسانه‌ای» به محتوایی گفته می‌شود که با حمایت و بازمهندسی ابرجست‌وجوگرهایی همچون گوگل و مشارکت غول‌های خبری، در فاصله زمانی کوتاهی بازدیدکننده بسیار زیادی می‌یابند و به اصطلاح محتوای مذکور به سرعت «جهانی» می‌شود. در مقابل این عملیات روانی حرفه‌ای برنامه‌ریزی‌شده که اسرائیل بسیار کوشید آن را «مردمی» و «خودجوش» جلوه دهد، کمپین مردم ایران با نام «ملت عاشق مبارزه با صهیونیست‌ها» به راه افتاد که دقیقا با مقاومت لابی رسانه‌های نولیبرال و شبکه‌های اجتماعی غربی، بارها صفحات آن مسدود شد اما با تلاش مسلمانان منطقه هنوز با زبان‌های مختلف به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

اقتصاد، کلید تغییر

دیپلماسی شهروندی و تغییرات اجتماعی پیرامونی، نیازمند سرمایه است. یکی از دلایل موفقیت ایران در مبارزه با فرقه صهیونیستی بهاییت، در هم شکستن مشروعیت فعالیت تجاری بهاییان از دوره امیرکبیر تاکنون به علت آشکار شدن کارشکنی آنها در دوره‌های مختلف در نظامات اقتصادی کشور بوده است. دقیقا به همین دلیل است که اولین گروه‌هایی که به فساد بهاییان پی بردند، تجار و بازاریان مسلمان بودند.

با این وجود بهاییان برای پوشش‌دهی به اقتصاد فاسد خود، در دوره‌های مختلف کوشیده‌اند از مسیر ایجاد خیریه، مسجد، بیمارستان و... با سرمایه حاصل از تجارت مواد مخدر، قاچاق، سوداگری و شبکه‌سازی جهانی صهیونیستی، پایگاه اجتماعی خود را در جامعه مستحکم کرده و حیات‌شان را دوام بخشند. دقیقا مشابه آنچه اسرائیل در فضای تجارت جهانی انجام می‌دهد و اکنون با تلاش پیگیر مردم، دولت‌های اروپایی نیز با جدا کردن کد اقتصادی محصولات تولید فلسطین و جولان از کالاهای تولید رژیم غاصب صهیونیستی با فاز مقابله عملیاتی با جنایت‌های هر روزه صهیونیست‌ها در قالب کمپین «بایکوت کالاهای اسرائیلی» همراه شده‌اند.

حمله پسابرجامی بهاییان

در چنین شرایطی با ورود ایران به فضای پسابرجام، صهیونیست‌ها در حال تلاشند با نفوذ در شاهراه‌های اقتصادی ایران از طریق بهاییان، بر تجارت و فرهنگ و در بعد وسیع‌تر «جامعه ایرانی» مسلط شوند. فعالیت شدید امثال کامران الهیان برای نفوذ در فضای شرکت‌های دانش‌بنیان و خرید مشهورترین استارتاپ‌های ایرانی توسط شرکت‌های گمنام خارجی پس از معرفی در همایش‌ «آی‌بریج» با حمایت رسمی عناصر بهایی و سیاستمداران

عرب- اسرائیلی همزمان با تلاش مضاعف بهاییان هند و انگلیس برای بازگشت به بستر اقتصاد ایران را نیز می‌توان تلاش برای بازمهندسی اجتماع ایران از مسیر شبکه‌سازی اقتصادی- اجتماعی تحلیل کرد. اما ساختارسازی یادشده طبیعتا نیازمند خط‌شکنی امنیتی در حوزه اجتماعی است. در چنین فضایی حرکت انتحاری فائزه هاشمی در دیدار با سران بهایی در دوره مرخصی از زندان و کمپین رسانه‌ای جدی نولیبرال‌ها پس از این واقعه در یارگیری از مردم برای قبح‌زدایی از فعالیت

اقتصادی- اجتماعی بهاییان را می‌توان در پازل بزرگ‌تر «سازش مردم خاورمیانه با صهیونیست‌ها» با کمک بزرگ آقازاده‌های عرب و ایرانی برشمرد. کما اینکه در عربستان نیز ولید بن‌طلال، میلیاردر مشهور سعودی و در اردن و قطر و مصر نیز همزمان، شاهزاده‌ها و فعالان اجتماعی، پروژه قبح‌زدایی از «دوستی با ظالم صهیونیست» را آغاز کرده‌اند.

فصل میوه‌چینی انگلیس

راه امین, [20.05.16 15:39]
امروز انگلیس می‌کوشد میوه تلاش‌های ۱۰۰سال پیش ماسون‌های صهیونیست کمپانی هند شرقی در پایه‌گذاری فرقه بهاییت در ایران، همزمان با کاشت نطفه ناپاک «صهیون» در فلسطین را برداشت کند، آنگاه که «پدیده ثابتی» سخنگوی بهاییان لندن، در شبکه سلطنتی بی‌بی‌سی می‌گوید: «در مرحله اول باید بگویم که از اینگونه اشخاص باید تقدیر شود. یکی از عواملی که باعث تقویت روح جامعه بهایی است همین حمایت اشخاص والایی مثل فائزه رفسنجانی است. این مساله در خلأ به وجود نیامده، بلکه حاصل ارتباط داشتن و گفت‌وگو با بهاییان در زندان و آشکار شدن دروغ بودن مسائلی است که به بهاییان نسبت داده می‌شود». در حقیقت سخنگوی بهاییان به این موضوع معترف است که والاحضرت فائزه، در معرض «دیپلماسی شهروندی» جامعه بهاییان قرار گرفته و باورها و ارزش‌های خود را در این تبادل باخته است. این پروژه بسیار فراتر از بازی‌های کودکانه سیاسی یک آقازاده در عرصه سیاست است و نشان از عمق نفوذ تیم‌های عملیات روانی دشمن در جامعه ایرانی دارد. بویژه که در موضع‌گیری احزاب سیاسی غربگرا، به جای واکنش صحیح در برابر عملیات رسانه‌ای دشمن، شاهد مرثیه‌سرایی برای «افول قدرت» هاشمی‌رفسنجانی هستیم! گویی حفظ «رفسنجانی پدر» از حفظ اسلام مهم‌تر است!

با اتکا به مستندات و تحلیل ارائه‌شده، انتحار فائزه هاشمی در مشروعیت‌بخشی به بهاییان به‌عنوان بازوان اجرایی عملیات اجتماعی- اقتصادی ضد مردم ایران را می‌توان بخشی از پروژه نفوذی «برجام ۲» برای ایجاد دوقطبی تغییر آرمانی در کشورمان به حساب آورد. پروژه‌ای که هدف از آن فراهم‌سازی مقدمات لازم برای ایجاد تغییر در اهداف بالادستی حوزه سیاست خارجی ایران به منظور نجات اسرائیل از «بن‌بست منطقه‌ای» است.

***************************************

راه امین, [20.05.16 15:43]
اخبار ویژه روزنامه‌های ۲۹ اردیبهشت ماه
پایگاه بصیرت

روزنامه کیهان **

پیگیری جنجال‌های سیاسی خط یکی از سران فتنه به افراطیون در مجلس

یکی از سران فتنه خط سیاست بازی و رها کردن مسئولیت ساماندهی اقتصادی در مجلس دهم از سوی افراطیون را ترسیم کرد.

«م-خ» در ملاقات با گروهک بازسازی شده شاخه علامه دفتر تحکیم گفته است: منظور ما از حمایت از دولت آقای روحانی شخص‌گرایی نیست. باید به رویکردها نگاه کنیم. یکی از شعارهای روحانی حل مسئله هسته‌ای بود.

وی با بیان اینکه امیدوارم مجلس دهم دولت را برای تحقق وعده‌های روحانی یاری دهد می‌گوید: اما تنها وعده آقای روحانی برجام نبود. اولویت با برجام بود که به خاطر آن برخی شعارهای دیگر تحت‌الشعاع قرار گرفت. تبدیل فضای امنیتی به سیاسی و حرمت دانشگاه و هزینه نداشتن نقد که آقای روحانی آن‌ها را مطرح می‌کنند. رفع محدودیت‌ها و رفع حصر خواست‌های مطرح شده از سوی آقای روحانی است و انتظار این است که حمایت از دولت برای عملی شدن همه شعارها باشد. آقای روحانی مواضع مشخصی درباره دانشگاه‌ها داشتند ولی برخی نهادها مانع اجرای آن شدند. باتشکیل مجلسی که همسوتر با دولت است زمینه فراهم شده که مشکلاتی که در حوزه اختیارات دولت است رفع شود. باید مشکلاتی چون ستاره‌دارها اگر همچنان وجود دارد، رفع شود یا مدیریت‌ها به خود دانشگاهیان سپرده شود.

وی با یادآوری خاطره حضور خود در جمع دانشجویان در روز ۱۶ آذر ۸۳ گفت: برخی دانشجویان در آن جلسه شلوغ کردند، البته اهانتی نکردند. وقتی دانشجویان شعار می‌دادند من خدا را شکر کردم که آزادی بیان به گونه‌ای است که دانشجو بدون لکنت زبان روبروی قدرت ایستاده و حرفش را می‌زند. دانشجویی که مقابل نفر دوم مملکت اعتراض کرد نگرانی نداشت که به خاطر این اعتراض مورد تعرض قرار بگیرد. اگر همه ارکان نظام اینگونه برخورد کنند جامعه ما مدینه فاضله می‌شود.

ادعای اخیر این فتنه‌گر نگون بخت درحالی است که وی در ماجرای روز ۱۶ آذر ۸۳ تصریح کرده بود «کاری نکنید که بگویم شما را با اردنگی بیرون بیاندازند و بازداشتتان کنند و «از اردوگاه اصلاحات صدای دشمن به گوش می‌رسد».

یادآور می‌شود افراطیون در پوشش احیای انجمن‌های اسلامی تحکیم به دنبال بازسازی طیف علامه دفتر تحکیم هستند که علناً اسلام راحذف کرده و به گروهک‌های التقاطی ضدانقلاب گرایش پیدا کرده بودند و برخی از سران آنها هم اکنون عملگی نهادهای نومحافظه‌کار و وابسته به لابی صهیونیستی در آمریکا را می‌کنند.

پا جای پای اشرف پهلوی اما کمی عقب مانده‌تر!

همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب معتقد است برخی رفتارهای هنجارشکن فائزه هاشمی، شبیه کج‌رفتاری‌های اشرف پهلوی است.

داریوش سجادی می‌نویسد: ظاهرا صبیه ارشد هاشمی رفسنجانی مبتلا به موود (Mood) خود خاص‌بینی شده‌اند. دختری که دوست دارد ولو به قیمت دهان‌کجی به نُرم‌های جامعه خودش را متفاوت و سنت‌شکن و آوانگارد نشان دهد بدون آنکه از لوازم خاص بودن برخوردار باشد!

کسی که بدش نمی‌آید ادای «امیلی برونته» را درآورد اما به دلیل فقر بضاعت‌اندیشگی ماجرا به همان ادا درآوردن محدود می‌ماند. اداهایی که به دل نمی‌نشیند و عمق پیدا نمی‌کند و در حد همان ادا باقی می‌ماند. اشرف دو قلوی شاه هم به نوعی مبتلا به این سندروم بود اما با استعدادتر و تحمل‌پذیرتر از فائزه رفتار می‌کرد.

وی می‌افزاید: اداهای فائزه از آن جهت تصنعی و ناخوشایند است که در بطن خود حامل کنتراست و واجد ناروایی است. قدر مسلم آنکه نمی‌توان به بهانه مجالست با بهائیان از سنگر دفاع از حقوق‌بشر برای خود پوزیشن نوعدوستی و اخلاق‌گرایی جعل کرد و از سوی دیگر ابوی را همزاد و هم‌سان و هم‌تراز امیرکبیر به خورد خلق‌الله داد!

قدر مسلم آنکه امیری که تا زنده بود در کانون خصم و عداوت بهائیان بود و تاکنون در نقطه تنفر ایشان قرار دارد و امیری که فخر خود را درآوردن چشم فتنه بابیه و اعدام گسترده بهائیان می‌دانست! برای صبیه کبیره رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام چنان امیری و انتساب چنان امیری به ابوی منطقا نمی‌تواند پوزیشن نوعدوستی و بهائی‌نوازی مشارالیها را مسموع و مفهوم و مقبول کند!

فائزه هاشمی سرپل ارتباط حامیان بهائیت با هاشمی

یک سایت خبری نزدیک به اصلاح‌طلبان با ادعای اینکه فائزه هاشمی آدم مهمی نیست خواستار نادیده گرفتن رسوایی اخیر وی در دیدار با یکی از سران بازداشتی شبکه صهیونیستی بهائیت شد.

راه امین, [20.05.16 15:43]
خبر آن‌لاین می‌نویسد: هیچ آدمی ملاقات چند روز پیش فائزه هاشمی با عضو گروهک صهیونیستی بهائیت و انتشار عکس آن را نمی‌پسندد. قاطبه مردم متدین هم که این فرقه گروهکی کافر را دشمن دین و وطن‌شان می‌دانند از این ملاقات ناراحتند. خانم فائزه هاشمی یک دوره نماینده مجلس بوده. مدتی هم یک روزنامه داشته. روزگاری برای دوچرخه‌سواری بانوان هم فعالیت داشته. چندصباحی هم به دلیل نشر اکاذیب و توهین و... زندان رفته. دیگر چه؟ جامعه پر است از این افرادی که روزی کاره‌ای بوده‌اند و الان کنج‌دنجی نشسته‌اند و کسی هم یادشان نمی‌کند. خانم فائزه هاشمی اصلا در سپهر سیاسی و اجتماعی این مملکت چه نقشی داشته و دارد؟ در کجای معادلات سیاسی کشور به حساب می‌آید؟ از چه درجه فرهیختگی برخوردار است؟ و خلاصه اینکه کیلویی چند است؟

خبر آن‌لاین می‌افزاید: عکس فائزه و آن جماعت بهایی را چه کسی پخش کرده؟ به این موضوع فکر کرده‌اید؟ آن را خود بهایی‌ها منتشر کرده‌اند. که چه بشود؟ معلوم است. دنبال‌ این‌اند که بگویند ما هستیم. برای اثبات اینکه بگویند ما هستیم انتشار یک عکس، حتی با فائزه هاشمی برایشان کافی است. اگر ما رسانه‌ها آن عکس را منتشر نمی‌کردیم و اصلا بهش محل نمی‌گذاشتیم، الان مجبور نبودیم پای این همه سخنران و صاحب‌نظر و شخصیت خرد و کلان را وسط بکشیم تا رفتار یک چهره دست صدم سیاسی را محکوم کنیم. عجب رودستی خوردیم ما رسانه‌چی‌ها و عجب پاس گلی دادیم به بهایی‌هایی که اتفاقا آنها هم در سپهر سیاسی و اجتماعی ما عددی نیستند(!)

خبر آن‌لاین البته تجاهل‌العارف کرده وگرنه فائزه هاشمی از یک سو عضو مرکزیت حزبی است که شریک اصلی دولت محسوب می‌شود و از سوی دیگر دختر آقای هاشمی‌رفسنجانی است که واسطه می‌شود تا گروهک انجمن دفاع از مطبوعات به سرکردگی عیسی سحرخیز را به ملاقات هاشمی ببرد و با هم عکس یادگاری بگیرند و منتشر کنند، سحرخیزی که هم تصریح کرد، «اغلب اصلاح‌طلبان برخلاف اول انقلاب هیچ علاقه‌ای به آقای خمینی ندارند» و هم با حمایت صریح از بهائیت مدعی شد آنها باید بتوانند حتی نامزد انتخابات بشوند.

از قبل همین کانال‌کشی و سرپل‌ها بود که انگلیسی‌ها ماه‌ها و سالها مهدی و فائزه هاشمی را به بهانه تحصیل و رسیدگی به شعبه آکسفورد دانشگاه آزاد (!) و... تر و خشک کردند و مهره پلیدی مانند عبدالحسین هراتی (توهین‌کننده به امام خمینی«ره») سر از حلقه مشاوران خاص هاشمی درآورد.

بله فائزه هاشمی شخصا آدم بی‌ارزش و یک تفاله سیاسی تمام عیار است اما باید توجه داشت که میوه گندیده داخل یک سبد می‌تواند تمام آن سبد را به عفونت بکشاند چنان که درباره برخی اعضای خانواده آقای هاشمی شاهدیم.

سلامتی: با این کارنامه اقتصادی مردم به رقیب روحانی رأی می‌دهند

دبیر کل سازمان (منحله) مجاهدین انقلاب با هشدار درباره کارنامه اقتصادی دولت گفت دولت نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد برجام بچیند.

محمد سلامتی در مصاحبه با آرمان گفت: دولت ناگزیر به تغییرات است بخصوص اینکه در بخش اقتصادی ضعف‌های بسیاری دارد. دولت نتوانسته به اهداف اقتصادی خود جامه عمل بپوشاند. تیم اقتصادی دولت ضعیف و ناهماهنگ عمل می‌کند، حتی در مصاحبه‌هایی که انجام می‌دهند عملاً دولت را تضعیف می‌کنند. در حالی از مشکلات و مسائلی سخن به میان می‌آورند و انتقاد می‌کنند که از وظایف و مسئولیت‌های اصلی خودشان است. بعضی از این دولتمردان کسانی نیستند که از پس اقدامات مهم و سنگین برآیند.

وی در پاسخ این سؤال که در صورت عملکرد نامطلوب مجلس دهم در این یک سال و در نهایت عدم جبران خلأهای اقتصادی از سوی دولت، می‌توان شاهد نوعی واگرایی سیاسی از طرف مردم در انتخابات آینده بود؟» می‌گوید: بله،‌در صورت عملکرد نامطلوب مجلس و دولت تلقی مردم این خواهد بود که ما به افرادی رأی دادیم که طرز تفکر اعتدالی و اصلاح‌طلبی داشتند اما نتیجه‌ای از اعتماد خود به آنها نگرفتیم. بنابراین استنباط خواهند کرد که اصلاح‌طلبان و اعتدالگراها توانایی لازم برای حل مشکلات کشور ندارند. بنابراین در آینده این برداشت در رأی مردم به روحانی به یقین اثر خواهد گذاشت. حتی ممکن است مردم به رقیب سیاسی روحانی و جریان اصلاحات رأی دهند.

راه امین, [20.05.16 15:43]
سلامتی می‌گوید: باید هر چه سریع‌تر دیدگاه‌های جدیدی وارد کابینه شود تا تحرکی در امر اقتصاد صورت بپذیرد. ضمناً دولت نباید همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد برجام بگذارد. در حقیقت روحانی باید تیم اقتصادی‌ای را انتخاب کند تا به موازات پیشرفت برجام اقدامات دیگری نیز انجام دهد. تیم اقتصادی دولت بیشتر تلاشش بر کاهش تورم بود اما نباید کاهش تورم به بهای رکود باشد. گاهی لازم است دولت در جهت خروج از رکود و ایجاد اشتغال و افزایش تولید، مقداری تورم را تحمل کند. به نظر من دولت می‌تواند از برخی کارهای کم هزینه شروع کند. احیای صنایع کوچک و متوسط که در دولت قبلی صدمات فراوان دید یکی از آنهاست. تقویت و گسترش تعاونی‌ها نیز یکی دیگر از راه‌هاست. ظاهراً بعضی دولتمردان نه به احیای صنایع کوچک و متوسط اعتقاد دارند و نه به تعاونی‌ها.

وی می‌افزاید: باید صنایع کوچک و متوسط احیا شود و سیستم بانکی هم به این سمت‌وسو پیش برود که به فعالان دو عرصه صنعت و کشاورزی وام داده شود. برخی از طرز فکرها در دولت وجود دارد که متأسفانه آن را نمی‌پذیرد.

سلامتی همچنین درباره این سؤال که «اشاره کردید دولت نباید همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد برجام قرار دهد. آیا این عملکرد و نگاه موجب بالا رفتن سطح توقعات از برجام نشده است؟» گفت: بله، همین طور است. گرچه دولت در راستای برجام اقدام بسیار برجسته‌ای انجام داد اما نباید به آن با این دیدگاه نگریست که همه مسائل را می‌توان با آن حل کرد. دولت نباید همه اقداماتش را راکد بگذارد و منتظر معجزه برجام در اقتصاد بماند. نباید بیش از اندازه روی آن مانور داد و همه چیز را به آن وابسته کرد.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی از نقش ایران در ثبات قیمت نفت

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد ایران باعث ثبات بازار و قیمت جهانی نفت شده است.

این آژانس با اشاره به افزایش تولید و صادرات نفت ایران اعلام کرد تولید نفت ایران در ماه گذشته میلادی به ۳/۵۶۰ میلیون بشکه در روز رسیده و صادرات ایران نیز ۵۶۰ هزار بشکه افزایش یافته است.

به گزارش دویچه وله آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد ایران به ثبات بازار جهانی نفت کمک کرده است.

همچنین رادیو فردا به نقل از همین گزارش آژانس نوشت: براساس محاسبات اعضای اوپک در سال جاری، روزانه ۵۰۰ هزار بشکه بیشتر از تقاضای جهانی برای نفت این سازمان، تولید انجام می‌دهد، به عبارتی اوپک هم اکنون روزانه نیم میلیون بشکه نفت مازاد روانه بازار می‌کند. حجم چشمگیر مازاد در بازارهای جهانی باعث شده قیمت نفت از حدود ۱۰۸ دلار در نیمه اول سال ۲۰۱۴ به ۴۸ دلار در روزهای اخیر برسد. قیمت نفت حتی به ۲۵ دلار در چند ماه پیش نیز سقوط کرد.

فراکسیون امید یا فراکسیون دلواپسان؟!

شیرازه امور در میان اصلاح‌طلبان شدیدا به هم ریخته است.

بنابر اخبار منتشره از سوی محافل اصلاح‌طلب از یک سو دولت در ماجرای انتخاب رئیس مجلس دهم، از عارف به سمت لاریجانی چرخیده است و از سوی دیگر برخی اعضای فهرست امید ساز جدایی را کوک کرده‌اند.

در حالی که روحانی ضیافتی در ریاست‌جمهوری با حضور عارف گرفت که حمل بر حمایت از وی شد، خبرگزاری اصلاح‌طلب ایلنا در گزارشی نوشت: برخی از اعضای هیئت دولت، در اقدامی تامل‌برانگیز، رایزنی‌هایی را برای ریاست علی لاریجانی بر مجلس دهم آغاز کرده‌اند.

به گزارش ایلنا «با وجود تاکید دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور بر عدم دخالت دولت در امور قوای دیگر و برخی از معاونان رئیس‌جمهور و تعدادی از وزرای دولت، در چند روز گذشته، به طور گسترده و جدی، رایزنی‌هایی را برای کسب آرای لازم جهت ریاست لاریجانی بر مجلس دهم، آغاز کرده‌اند. این اقدام برخی اعضای دولت که پیروزی دولت یازدهم در انتخابات سال ۹۲ را مدیون حمایت‌های اصلاح‌طلبان هستند، سوال‌برانگیزتر از همیشه کرده و نشان می‌دهد که در بخشی از دولت، اراده‌‌ای جدی مبنی بر جلوگیری از قدرت یافتن بیشتر اصلاح‌طلبان در نهادهای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی وجود دارد».

در همین حال به گزارش ایلنا، محمد صادقی (منتخب اصلاح‌طلب تهران) با انتقاد از عهدشکنی برخی از منتخبان «لیست امید» و ترس از پیوستن به این فراکسیون، از برگزاری جلسه روز سه‌شنبه و ریاست محمدرضا عارف بر این فراکسیون خبر داد.

برخی از اعضای فهرست امید (ائتلاف حامیان دولت و اصلاح‌طلبان) تصریح کرده‌اند که از ریاست لاریجانی حمایت می‌کنند و او را بر عارف که فاقد سابقه مدیریت مجلس است ترجیح می‌دهند.

گفتنی است روزنامه زنجیره‌ای آفتاب‌یزد در تیتر اول خود تلاش برخی اعضای دولت برای ریاست لاریجانی را تحرک «جریان مشکوک ضدعارف در پاستور» توصیف کرده است.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

راه امین, [20.05.16 15:43]
* پرچم گروه تروریستی داعش همراه با عبارت «بانک داعش» برای مدتی با استفاده از نور لیزر بر روی ساختمان سفارت عربستان در برلین به نمایش درآمد. به گزارش اسپوتنیک، هدف از این کار، اعتراض به حمایت مالی عربستان از داعش بوده است. اسپوتنیک در گزارش خود افزوده است: عامل این اقدام، گروهی به نام «پیکسل هلیر» بوده که به مجازات ۱۰ سال زندان و هزاران ضربه شلّاق برای «رائف بدوی» فعال عربستانی اعتراض کرده است.

* حالا دختران عربستانی می‌توانند به تنهائی به مغازه بروند. روزنامه انگلیسی تایمز نوشت: دختری که در یکی از مناطق اعیان‌نشین ریاض زندگی می‌کند برای اولین بار توانست به یکی از کافی‌شاپ‌های منطقه مسکونی خود برود. براساس این گزارش، کاهش اختیارات پلیس امر به معروف و نهی از منکر عربستان موجب این آزادی برای دختران عربستان شده است. نویسنده این گزارش معتقد است موبایل و شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در کاهش اختیارات پلیس امر به معروف و نهی از منکر عربستان داشته‌اند.

* یک خانواده پنج نفره عراقی به هنگام فرار از دست گروه تروریستی داعش دچار مرگ دردناک شدند. پلیس محلی عراق در منطقه العلم نزدیک تکریت هنگام گشت شبانه با اجساد پدر، مادر و سه فرزند که دست در دست همدیگر داشتند و جان باخته بودند مواجه شد. اعضای این خانواده قصد داشتند با پای پیاده از حویجه در استان کرکوک که تحت سیطره داعش است فرار کنند ولی توسط تروریست‌های داعش کشته شدند.

*********************************

روزنامه خراسان**

انتخاب خبرداد :

سنای فدرال آلمان در مصوبه‌ای اعلام کرد، زبان فارسی به عنوان یک واحد درسی در مدارس این کشور در کنار زبان‌های فرانسوی و انگلیسی تا سطح دیپلم دبیرستان به رسمیت شناخته شد. با تصویب این طرح، از این پس زبان فارسی در تمام ایالت‌های آلمان در برنامه درسی مدارس دولتی (بنا به درخواست دانش‌آموز برای زبان دوم) گنجانده خواهد شد و دانش‌آموزان حق انتخاب یادگیری این رشته را در مدارس دارند.

پارس نیوز مدعی شد :

عبدالعلی علی عسگری رئیس جدید سازمان صدا و سیما که عجله ای برای تغییرات گسترده ندارد در اولین انتصاب خود مدیر دفترش را منصوب کرد. بر این اساس «حسین فریدونیان» که در زمان علی لاریجانی در حوزه ریاست حضور داشت و در زمان عزت ا... ضرغامی از مدیران معاونت سیاسی بود به عنوان مدیر دفتر رئیس جدید سازمان صدا و سیما منصوب شده است.

تابناک مدعی شد :

کانال تلگرامی کارگزاران جوان از واکنش فاطمه هاشمی به حواشی ایجاد شده برای خواهرش خبر داد و از تلاش او برای راه‌اندازی کمپینی برای افشای نام فرزندان مسئولان که خارج از کشور زندگی می‌کنند خبر داد.

*********************************

روزنامه ایران**

ایران قدرت مسلط خاورمیانه

«نشنال اینترست» در گزارشی با اشاره به اینکه «اوباما به این واقعیت پی برده است که رویکرد دولت‌های پیشین امریکا نسبت به ایران پس از انقلاب ۵۷ اشتباه بوده است.» نوشته است: «امروزه، قدرت گرفتن ایران دیگر بحثی برای گفت‌وگو نیست، بلکه واقعیتی است که باید با آن روبه‌رو شد. ایران در سال‌های گذشته در مقایسه با کشورهای همسایه‌اش در خاورمیانه پیشرفت‌های بیشتری در فناوری داشته است و در فوریه ۲۰۰۹ اولین ماهواره خود را به فضا پرتاب کرده؛ توان حملات سایبری خود را به حد چین و روسیه رسانده است و در تولید سخت‌افزارهای نظامی به پیشرفت قابل توجهی دست یافته است.»

در ادامه با اشاره به عناصر دیگر قدرت ایران همچون موقعیت استراتژیک، از بین رفتن اتحاد جماهیر شوروی، طالبان و رژیم صدام در عراق و بهار عربی، تأکید شده است: «نقطه عطف قرار گرفتن ایران در میان قدرت‌های اصلی منطقه، توافق هسته‌ای بود که به برجام ختم شد. از نظر اقتصادی، ایران از تحریم‌های سازمان ملل و غرب رها شد تا بتواند دوباره در اقتصاد جهانی ادغام شود و غرب ایران را به عنوان شریکی استراتژیک در نبرد با خشونت داعش و افراط‌گرایی پذیرفت.» در انتهای گزارش آمده است: «ایران با وجود چالش‌های منطقه‌ای و داخلی بدون شک به قدرت مسلط بر منطقه خاورمیانه بدل خواهد شد- هدفی که همواره ایرانی‌ها قصد دستیابی آن را داشته‌اند. حالا ایران بیش از پیش در آستانه دستیابی به این هدف قرار دارد.»

عبدالفتاح سلطانی به مرخصی آمد

عبدالفتاح سلطانی صبح دیروز در پی فوت مادرش از زندان به مرخصی آمد. به گزارش ایلنا، عبدالفتاح سلطانی وکیل دادگستری که از سال ۹۰ برای تحمل حکم خود در زندان به سر می‌برد، روز گذشته به مرخصی آمد. مادر سلطانی صبح دیروز دار فانی را وداع گفت.

انتقاد تند یک نماینده مجلس از بی‌تقوایی‌های سیاسی

راه امین, [20.05.16 15:43]
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در آخرین نطق میان‌دستور خود با انتقاد شدید از بی‌تقوایی‌های سیاسی در کشور، تخریب رئیس جمهوری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را آب به آسیاب دشمن ریختن خواند. به گزارش ایلنا، سید حسین دهدشتی گفت: «فردی که مورد اعتماد و وثوق مردم است را زیر بار شدید‌ترین حملات صدا و سیما و تریبون‌های رسمی و غیررسمی ممنوع‌التصویر، ممنوع‌البیان کرده و اجازه دفاع از خود هم به او ندهیم اخلاقی است؟ تقوای سیاسی چه شد؟ او اضافه کرد: خنده دار نیست اگر من الان بگویم...، فردا خبرنگار جرأت نکند اسم ایشان را بیاورد و بنویسد دهدشتی گفت رئیس دولت اصلاحات!؟ خنده‌دار نیست صدا و سیمای ما تصویر نخست وزیر رژیم صهیونیستی را نمایش می‌دهد، اما از نشان دادن تصویر رئیس جمهوری اسبق جمهوری اسلامی ابا دارد؟ این گونه است که صدا و سیما به جای وحدت که وصیت همیشگی حضرت امام بود، در اختلافات می‌دمد.» او اضافه کرد: «چرا نام حمله کنندگان و آمران حمله به آقای مطهری در شیراز، منتشر نمی‌شود؟ جلسات دادگاه زنجانی هر روز برگزار می‌شود اما جلسات دادگاه سعید مرتضوی که در همکاری با زنجانی تخلفات گسترده داشته و شبانه چک‌های میلیاردی رد و بدل می‌کردند، چند ماه یک‌بار برگزار می‌شود». دهدشتی خاطرنشان کرد: «چرا پرونده‌های آقای احمدی‌نژاد سال‌هاست در مرحله تحقیق و بررسی مانده؟ چرا قوه قضائیه جدیتی به خرج نمی‌دهد تا آقایان هوس صدارت دوباره و فساد به سرشان نزند و وعده‌های آنچنانی ندهند؟»

*********************************

روزنامه وطن امروز **

خروج نام هاشمی از لیست اینترپل

اینترپل، دوشنبه طارق هاشمی، معاون پیشین رئیس‌جمهور عراق را از لیست قرمز و تحت تعقیب خارج کرد. در بیانیه اینترپل آمده، درباره صحت اطلاعاتی که درباره هاشمی ارائه شده بود، شک‌های قوی به وجود آمد. بنابراین تصمیم بر این شد که نام وی و اطلاعات ارائه شده در پرونده‌هایش از دستور کار خارج شود. این بیانیه افزود اینترپل از مدارکی که مقامات عراقی برای دستگیری الهاشمی ارائه داده‌اند، قانع نشده است. اینترپل، ۲۰۱۲ دستور دستگیری هاشمی را به اتهام حمایت از تروریسم و به درخواست دولت وقت عراق صادر کرده بود.

تمدید آتش‌بس قره‌باغ

روسای جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان روز دوشنبه درباره تمدید آتش‌بس در مناقشه بر سر منطقه قره‌باغ و از سرگیری گفت‌وگوی سیاسی به توافق رسیدند. مناقشه دیرینه ۲ کشور بر سر منطقه قره‌باغ در ماه آوریل بار دیگر شعله‌ور شد و ۱۱۰ تن در درگیری‌های ۲ کشور کشته شدند. اعضای گروه مینسک با هدف در نطفه خفه کردن این بحران، از سران ۲ کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای دیداری رو در رو در وین دعوت کرده بودند.

خنثی‌سازی عملیات تروریستی در استرالیا

پلیس فدرال استرالیا با همکاری پلیس ایالت نیو ساوت ولز، سه‌شنبه یک جوان

۱۸ ساله را در شمال غرب سیدنی به اتهام برنامه‌ریزی برای اقدام تروریستی «قریب‌الوقوع» دستگیر کردند. پلیس ادعا کرد این متهم برای خروج از استرالیا و سفر به سوریه به منظور پیوستن به داعش نیز برنامه‌ریزی کرده بود. آمارهای ارائه شده از طرف دولت استرالیا نشان می‌دهد تاکنون حدود ۱۰۰ نفر از شهروندان این کشور به گروه تروریستی داعش پیوسته‌اند.

محاصره غزه توسط اردن

دیده‌بان حقوق‌بشر سازمان ملل اعلام کرد که اردن بیش از یک سال است که با مانع‌تراشی‌های زیادی به مردم غزه اجازه ورود به اردن برای عزیمت به کشور دیگر را نمی‌دهد. این در حالی است که مردم غزه برای حدود یک‌دهه از سوی مصر با منع عبور و مرور مرزی و محاصره مواجه هستند. ناظران حقوق بشر در سازمان ملل نیز در جدیدترین گزارش خود ضمن اشاره به اقدام غیرانسانی اردن، از این کشور خواستند تا هرچه زودتر مسافرت فلسطینیان از غزه به کشور سوم را تسهیل کنند.

بی‌اهمیتی اولاند به معترضان

رئیس‌جمهوری فرانسه اعلام کرد با وجود اعتراضات مردمی در سراسر این کشور به اصلاحات قانون کار، تغییری در اصلاحات انجام نخواهد داد. این اظهارات فرانسوا اولاند درحالی مطرح شده که اعتراضات سراسری در شهرهای مختلف این کشور نوعی رای منفی به دولت کنونی به شمار می‌رود. در حالی که دولت سوسیالیست فرانسه قصد دارد قانون کار را از طریق پارلمان اصلاح کند، اعتراضات وسیع و گسترده‌ای علیه این اصلاحات در شهرهای مختلف این کشور در هفته‌های اخیر برپا شده است.

۹ زخمی در تیراندازی در بیمارستان عربستان

بنا بر گزارش‌ها، در تیراندازی در بیمارستانی در شمال عربستان سعودی ۹ نفر زخمی شده‌اند. این تیراندازی صبح سه‌شنبه در پارکینگ خودروهای بیمارستان ملک خالد در شهر حائل رخ داد. این حادثه در پی مشاجره لفظی آغاز شد و سپس افراد درگیر به سوی هم تیراندازی کردند.

راه امین, [20.05.16 15:43]
به گزارش رسانه‌های محلی، نیروهای امنیتی دست‌کم ۱۰ نفر را در ارتباط با این حادثه دستگیر کرده‌اند. حال برخی از مصدومان این حادثه وخیم اعلام شده است.

۴ زن و کودک قربانی حملات آمریکا به سوریه

در حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا در سوریه به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش، ۳ کودک و یک زن کشته شدند. شبکه راشاتودی به نقل از منابع محلی و رسانه‌ای گزارش داد در این حملات طی روز دوشنبه به شهر بوکمال در استان دیرالزور در نقطه صفر مرزی میان سوریه و عراق، علاوه بر تخریب منازل مسکونی، ۴ غیرنظامی کشته شدند.

***************************************

راه امین, [20.05.16 15:44]
اخبار
پایگاه بصیرت
۱- هزینه‌های جاری دولت یازدهم برابر دولت‌های نهم و دهم
سیدمسعود میرکاظمی، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود با انتقاد از سرانجام برجام و بیان این مسئله که امروز اعضای هیئت دولت نیز بر این باورند که برجام سرابی بیش نیست، گفت: برجام نه‌تنها هیچ‌گونه منفعت قابل توجهی نداشته، بلکه با ایجاد انتظار طولانی سه ساله فعالان اقتصادی را معطل کرده و ضمن تعمیق رکود، مشکلات فراوان اقتصادی را برای مردم به همراه داشته است که از جمله آنها می‌توان به افزایش بیکاری و کاهش درآمد خانوار، افزایش ضریب جینی، افزایش نقدینگی به بیش از هزار هزار میلیارد تومان، یعنی یک‌ونیم برابر افزایش نقدینگی هشت سال دولت پیشین، رشد اقتصادی منفی برای چندمین دوره، افزایش هزینه‌های جاری کشور اشاره کرد. وی همچنین با انتقاد از هزینه‌های غیرضرور در دولت یازدهم خاطرنشان کرد: در هشت سال دولت سابق در مجموع ۴۷۰ هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های جاری شده و در دولت فعلی تاکنون مجموعه هزینه‌های جاری بالغ بر ۴۷۰ هزار میلیارد تومان است.
۲- بگویید علمای ما از همین جاها بیرون آمدند
یک روزنامه‌نگار اصولگرا در صفحه «گوگل پلاس» خود نوشت: «در دیدار شنبه (۲۵ اردیبهشت ۹۵) اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه تهران با حضرت آقا، یکی از آقایان بزرگان حوزه علمیه تهران با اشاره به قدیمی و فرسوده بودن ساختمان‌های حوزه‌های علمیه در تهران و نیز قرار گرفتن آنها در جغرافیای شلوغ مرکز شهر، تقاضا کرد که محل مناسبی برای ساخت حوزه علمیه اختصاص یابد و گفت میهمان خارجی که می‌آید، جای مناسب را نداریم که نشانش دهیم و بگوییم حوزه علمیه اینجاست و... در نهایت هم نام تپه‌های عباس‌آباد تهران را برد. رهبر معظم انقلاب در سخنان خود، به این بخش جواب دادند و فرمودند (نقل به مضمون): اتفاقاً دست خارجی‌ها را بگیرید ببرید این حوزه‌ها را نشان بدهید و بگویید علمای ما از همین جاها بیرون آمدند؛ حالا خیلی وجهی ندارد یک جایی بسازیم که بخواهیم پزش را به دیگران بدهیم.»
۳- تداوم کارشکنی سعودی‌ها در موضوع حج
سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت درباره آخرین وضعیت حج تمتع سال ۹۵ گفت: عربستان حاضر نیست درباره امنیت زائران ایرانی و عدم برخوردهای تحقیرآمیز با ایرانیان تضمین دهد. وی تأکید کرد: از عربستان خواسته‌ایم تضمین دهد تا در فرودگاه‌ها (حادثه فرودگاه جده) و دیگر مکان‌ها به زائران ایرانی بی‌حرمتی نشود؛ اما سعودی‌ها تضمین نمی‌دهند. در همین راستا کابینه عربستان در جلسه دیروز بدون اشاره به کارشکنی‌های خود برای اعزام حجاج ایرانی، اعلام کرد: حضور نداشتن حجاج ایرانی در آیین حج امسال به دلیل کارشکنی ایران است. رژیم آل‌سعود همچنین در بیانیه‌ای مدعی شد که مانع از سیاسی کردن فریضه حج از سوی ایران خواهد شد.
۴- تهدید یاران لاریجانی!
روزنامه «آفتاب یزد» در گزارشی نوشت: «برخی از افراد لیست امید به محض گذر حیوان چهارپای‌شان از پل انتخابات مجلس دهم، در حالی که جامه اصلاح‌طلبانه خود را از تن به در می‌کردند، پا روی تمام پرتره‌های دونفره‌شان با منتخب اول مردم تهران گذاشتند. سردسته فراموشکاران لیست امید، کاظم جلالی دست راست علی لاریجانی و بهروز نعمتی از یاران رئیس مجلس نهم هستند که با حضور در فهرست امید، امروز عنوان وکلای ملت در مجلس دهم را به دنبال خود یدک می‌کشند، اما علت رأی‌آوری خود را از خاطر برده‌اند. بی‌وفایان به لیست امید، در نهایت خودشان متضرر می‌شوند.»
منبع: سایت بصیرت

راه امین, [20.05.16 15:48]
اخبار کوتاه
پایگاه بصیرت
◄تعدادی از مردم تهران در اعتراض به دیدار فائزه هاشمی با عناصر بهائیت در مقابل مسجد ارگ تهران تجمع کردند. تجمع‌کنندگان با نوشتن طومار و امضا کردن آن برخورد دستگاه قضایی با فائزه هاشمی را خواستار شدند. گسترش مخالفت‌های مردمی و انتقادات مسئولان و بزرگان در حالی است که کانال تلگرامی «کارگزاران جوان» از واکنش فاطمه هاشمی به حواشی ایجادشده برای خواهرش و تلاش وی برای راه‌اندازی کمپینی برای افشای نام مسئولانی که فرزندان‌شان در خارج از کشور زندگی می‌کنند، خبر داد.
◄بر اساس آخرین خبرهای منتشر شده، «فهیمه اروانی» نام تروریستی است که در آلبانی دستگیر شد؛ اما گویا آزاد شده و به ایران عودت داده نخواهد شد. او از کادرهای ارشد منافقین است و در ماجرای انفجار حزب جمهوری اسلامی دخیل بوده است. مسعود کشمیری هم گرچه بازداشت نشده، ولی مکان زندگی او در آلمان روشن است و اگر دولت‌های اروپایی همکاری کنند، بازداشت او هرگز دشوار نخواهد بود.
◄محمدرضا تابش در واکنش به برخی سخنان مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان با امتیازهایی که لاریجانی به آنها می‌دهد، از حضور در انتخابات هیئت‌رئیسه انصراف می‌دهند، گفت: امتیاز دادن و امتیازگیری از رقیب در کار اصلاح‌طلبان معنا و مفهومی ندارد و عقلانیت، تعامل، سعه‌صدر و رفاقت در کار اصلاح‌طلبان معنا دارد. تابش تصریح کرد: اصلاح‌طلبان اهل معامله با رقیب خود نیستند، بلکه قصد ما تعامل با رقیب است.
◄«رندی فوربس» عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت: دولت باراک اوباما، جزئیات مربوط به بازداشت ۱۰ نظامی آمریکایی در آب‌های ایران و نحوه رفتار ایرانی‌ها با آنها را افشا نکرده است. وی در ادامه تصریح کرد، فکر می‌کنم وقتی جزئیات این اتفاق منتشر شود، بیشتر آمریکایی‌ها درباره اینکه ایرانی‌ها چطور ماجرا را مدیریت کردند و ما چطور مدیریت کردیم، شوکه خواهند شد.
◄پس از علی مطهری، مسعود پزشکیان هم درباره تصمیم قطعی خود برای حضور در هیئت‌رئیسه مجلس خبر داد. مسعود پزشکیان درباره علاقه خود مبنی بر کاندیداتوری برای نایب‌رئیسی مجلس گفت: «من هیچ‌وقت دنبال این مسائل نبودم و همیشه دوستان اصرار می‌کردند و من هم کاندیدا می‌شدم. من شخصاً تصمیم می‌گیرم و نه اینکه جریانی به جای من تصمیم بگیرد.»
منبع: سایت بصیرت

راه امین, [20.05.16 15:51]
چنین و چنان / کمتر از مور
چنین و چنان صفحه ای است که در آن داستان ها و حکایت های کوتا با موضوعات اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... برای استفاده مخاطبین به صورت روزانه بارگذاری می شود.
پایگاه بصیرت
چنین آورده اند که؛ «تیمور گورکانی» در هر پیش‌آمدی آنقدر ثبات قدم داشت که هیچ مشگلی سد راه او نمی شد. علت را از او سؤال کردند،‌گفت:‌ وقتی از دشمن فرار کرده و به ویرانه ای پناه برده بودم،‌ در عاقبت کار خویش فکر می کردم. ناگاه نظرم به موری ضعیف افتاد که دانه غله‌ای بزرگ‌تر از خود را برداشته و از دیوار بالا می رود. چون دقیق نظر کردم و شمارش نمودم،‌ دیدم آن دانه شصت و هفت مرتبه بر زمین افتاد و مورچه عاقبت آن دانه را بر سر دیوار برد. از دیدن این کردار مورچه چنان قدرتی در من پدید آمد که هیچ گاه آن را فراموش نمی کنم. با خود گفتم: ای تیمور! تو از این مور کمتر نیستی،‌ برخیز و در پی کار خود باش،‌ سپس برخاستم و همت گماشتم تا به این پایه از سلطنت رسیدم.

راه امین, [20.05.16 15:52]
خودکار(گفت و شنود)
پایگاه بصیرت
گفت: مگر نمی‌گفتند که با اجرای برجام همه مشکلات اقتصادی حل می‌شود و تجارت رونق می‌گیرد و...
گفتم: می‌گفتند حتی آب خوردن مردم هم به برجام وابسته است و برجام آفتاب تابانی است که بر همه می‌تابد و رونق و آسایش می‌آفریند و...
گفت: پس چرا حالا دنده عقب گرفته‌اند و می‌گویند قرار نبود که برجام مشکلات اقتصادی را حل کند!
گفتم: ولی نزدیک به سه سال است که مردم را در انتظار اجرای برجام نگه داشته‌اند، پس آنهمه وعده و وعید چه می‌شود؟!
گفت: حتما یک راه‌حل جدیدی در آستین دارند!
گفتم: مادری با دلهره به پزشک زنگ زد و گفت؛ آقای دکتر! بچه‌ام یک مداد قورت داده است. دکتر گفت؛ نگران نباشید، الان می‌آیم. مادر پرسید؛ تا شما برسید چه کنم؟ و دکتر گفت؛ جای نگرانی نیست، با خودکار بنویسید!
منبع: روزنامه کیهان

راه امین, [20.05.16 15:53]
مدیر ارشد جاسوسی سفیر فرانسه در تهران شد
سفیر جدید فرانسه در تهران، عنصر اطلاعاتی و جاسوسی ارشد از آب درآمد. کشورها غالبا از پذیرش مهره‌های ارشد اطلاعاتی کشور مقابل به عنوان سفیر پرهیز می‌کنند.
پایگاه بصیرت

فرانسوا سنمو اخیرا استوارنامه خود را به عنوان سفیر جدید فرانسه تقدیم روحانی کرد اما به گزارش رادیو فرانسه فرانسوا سنمو که ۵۹ سال دارد، از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ به عنوان مدیر بخش اطلاعات در سازمان امنیت خارجی فرانسه خدمت کرده است. وی عربی‌دان و کارشناس جهان عرب محسوب می‌شود. او در سال‌های هشتاد میلادی در تونس تدریس کرده و سپس از جمله در امان و بیروت ماموریت داشته. وی همچنین سفارت فرانسه را در لائوس به عهده داشته است.

رادیو فرانسه افزود: چهار سال قبل، هنگامی که وی به مدیریت اطلاعات منتقل شد، روزنامه فیگارو او را به ویژه متخصص سوریه و لبنان معرفی کرد. اداره اطلاعات که در کانون «مدیریت کل امنیت خارجی» قرار دارد، وظیفه جمع‌آوری اطلاعات و سپس ترکیب و جمع‌بندی آنها را به عهده دارد.

یک سایت خبری سنگالی می‌نویسد که به تازگی دولت فرانسوا هولاند به خاطر دغدغه‌های امنیتی، تغییراتی را در پست‌های اطلاعاتی و دیپلماتیک آغاز کرده است. به نوشته این سایت، منطقه «ساحل» آفریقا و سوریه و عراق، در کانون دلمشغولی‌های پاریس است.

گفتنی است فرانسه و وزیرخارجه آن در جریان مذاکرات هسته‌ای خصومتی به مراتب شدیدتر از آمریکا را علیه ایران نشان داد.


منبع: روزنامه کیهان

راه امین, [20.05.16 15:54]
ریزش ۶۳ نفری در سقوط آزاد فراکسیون اصلاح‌طلبان
فراکسیون اصلاح‌طلبان در اولین قدم تشکیل به شکل اساسی وزن کم کرد و ۱۶۸ نفر ادعایی به ۱۰۵ نفر تنزل یافت.
پایگاه بصیرت

آن گونه که نشریات زنجیره‌ای خبر داده‌اند در نشست سه‌شنبه این فراکسیون ۱۰۵ نماینده حضور یافته‌اند و عارف رئیس فراکسیون شده است. اصلاح‌طلبان در حدود ۳ ماه پس از انتخابات و در یک عملیات روانی گل درشت(!) علی‌الدوام ادعا می‌کردند بی‌شمارند و اکثریت مجلس را به دست آورده‌اند و بالای ۱۶۸ کرسی از ۲۹۰ کرسی را از آن خود کرده‌اند. احتمال می‌رود این فراکسیون حتی در نشست‌های بعدی با ریزش‌های بیشتری هم مواجه شود.

این در حالی است که فراکسیون اصولگرایان جلساتی با حضور ۱۳۵ و ۱۴۴ عضو برگزار کرده و حدود ۴۰-۵۰ نفر نیز منفرد و مستقل از دو فراکسیون هستند.

بدین ترتیب آرزوی ریاست عارف بر مجلس نیز تقریباً منتفی شده و این در حالی است که مدعیان اصلاح‌طلبی همین عارف را هم اصلاح‌طلب بدلی و قلابی توصیف کرده‌اند.


منبع: روزنامه کیهان

راه امین, [20.05.16 15:55]
حکیمی‌پور: اصلاح‌طلبان ابتدا شورای شهر و سپس مجلس ششم را به بن‌بست کشاندند
عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران درباره عملکرد مدعیان اصلاحات معتقد است آنها ابتدا شورای شهر را به بن‌بست کشاندند و سپس سیاست‌بازی را به مجلس ششم کشاندند و آن را با بن‌بست مواجه کردند.
پایگاه بصیرت

احمد حکیمی‌پور (عضو شورای شهر دوره اول و دوره فعلی تهران) در مصاحبه با شهروند با اشاره به تاریخچه اولین دوره شورای شهر می‌گوید: پس از اعضای نخستین دوره شورا نیز از گروه‌هایی از ورود به شورای شهر دو فراکسیون نیروهای چپ یا همان پیرو خط امام و نیروهای کارگزاران تشکیل شد. آقایان دوزدوزانی، خسروی، لطفی و خانم وسمقی و نیروهای عضو جبهه مشارکت یعنی آقای حجاریان و خانم جلایی‌پور و از جنبش دانشجویی آقایان درودیان و اصغرزاده و بنده در فراکسیون نیروهای پیرو خط امام قرار گرفتیم. آقایان نوری، عطریانفر، علیزاده طباطبایی، فروزش، غرضی و خانم کدیور هم در فراکسیون طیف کارگزاران بودند که چند ماه بعد آقایان نوری، غرضی و خانم کدیور برای شرکت در انتخابات مجلس ششم از شورا رفتند و به جای آنها آقایان محمد حسین حقیقی، امیر عابدینی و سید منصور رضوی از اعضای علی‌البدل وارد شورا شدند.

وی درباره شهرداری الویری در این دوره معتقد است: متأسفانه آقای الویری بیشتر مدیر کارتابلی بود، در صورتی که شهرداری مدیر میدانی می‌خواهد. من خودم جزو کسانی بودم که ۶ ماه پس از انتخاب آقای الویری احساس کردم انتخابمان اشتباه بوده، آقای الویری با وجود تمام ویژگی‌های مثبت و سوابق و امتیازات شخصیتی که دارد اما برای این کار مناسب نبود. احساس کردم آقای الویری که مسئولیت را قبول کرده، هیچ شناختی از این حوزه مسئولیت ندارد و اساساً وقتی هم برای شناخت حوزه مسئولیتش نگذاشته است... ما احساس می‌کردیم ماندن او خسارت است اما دوستان اصرار داشتند که استیضاح او برای حکمیت جریان اصلاحات خوب نیست... اما بعداً همان دوستانی که اجازه ندادند استیضاح رأی بیاورد، آقای الویری را تحت فشار گذاشتند که برود.

وی می‌افزاید: در این زمان تقریباً یک پیوندی بین طیف مشارکت و کارگزاران در شورا شکل گرفته بود... اینجا یک بحث‌های دیگر است، همان معادلات پیوند مسائل شورا با ملاقات بیرونی و جریانی. آنها مصلحتی نگذاشتند استیضاح رأی بیاورد، اما ضعف الویری را هم قبول داشتند، بنابراین به دنبال حل مسئله به روش خودشان بودند، تا از طریق استعفا بتوانند روی گزینه بعدی هم چانه‌زنی کنند. از یک مقطعی دیگر دوستان کارگزاران و مشارکت با هم هماهنگ شده بودند و یک تقسیم کار پنهانی بین آنها شده بود و به نوعی یک توافق نانوشته بود که تصمیمات مربوط به شهرداری با کارگزاران است.

وی با اشاره به شهردار شدن ملک مدنی و اوج‌گیری ناکارآمدی می‌گوید: ما همواره معتقد بودیم فروش مازاد تراکم و درآمد شهرداری باید ضابطه‌مند باشد اما در تعطیلات عید ۸۱ کسی با من تماس گرفت و پرسید قرار است فروش تراکم تعطیل شود، گفتم نه. گفت: الان تراکم دارد خرید و فروش می‌شود و شایع شده که قرار است فروش تراکم در هفت منطقه لغو شود.

آقای ملک‌مدنی این موضوع را به مناطق اعلام کرده بود و ما را در مقابل عمل انجام شده قرار داد و یک بحران در تهران به وجود آمد. قبل از اینکه ممنوعیت فروش تراکم اعلام شود، خیلی‌ها مطلع و رفته بودند تراکم خریده بودند و شهردار با این تصمیم یکباره، خیلی‌ها را منتفع و مردم را متضرر کرد، چرا که قیمت مسکن بالا کشید و کسانی هم که منتفع شده بودند آمدند پشت ملک مدنی و او در حقیقت حامیان سیاسی پیدا کرد.

حکیمی‌پور می‌افزاید: باید بررسی کرد در آن دوران چه کسانی تراکم خریده‌اند؟ و یک‌شبه ره صد ساله را رفتند؟ خب حالا شما عضو شورا باشید چه کار می‌کنید، می‌توان نسبت به حقوق پایمال شده مردم بی‌تفاوت بود؟ ما هم سریعاً اعلام کردیم این کار غیرقانونی است و این تصمیم از اختیارات شوراست، نه شهرداری. مگر می‌شود در مورد شهر تصمیم گرفت، آن‌هم بدون نظر شورا؟ بالاخره این شد منشأ یک کشمکش سنگین میان ما و شهردار و هر وقت هم می‌خواستیم این موضوع را به عنوان یک دستور جلسه مطرح کنیم، دوستان مدافع شهردار نمی‌گذاشتند و با آبستراکسیون نمی‌گذاشتند جلسات شورا برگزار شود. ملک‌مدنی کاره‌ای نبود و تصمیمات از جای دیگری گرفته می‌شد. او شورا را به آشوب کشاند و مردم معترض جلوی شورا تجمع کردند تا... اینکه سرانجام هیئت مرکزی حل اختلاف، رأی به انحلال شورا داد.

راه امین, [20.05.16 15:55]
حکیمی‌پور درباره عملکرد اصلاح‌طلبان می‌گوید: کار اصلاح‌طلبان خود‌زنی نبود. من تعبیرم این است که جریان اصلاحات کلت را برداشت گلنگدن را کشید و گذاشت تو مغز خودش، انحلال شورا خودزنی نبود، خودکشی بود، بعد هم تمام این موضوع را گردن جنجال در شورا می‌اندازند. من می‌خواهم این را بپرسم که جنجال در شورای شهر بیشتر بود یا مجلس ششم؟ که یک سال و نیم بعد از شورا هم ادامه داشت. آنها از درگیری‌های داخلی شورا درس نگرفتند و مجلس را به بن‌بست کشاندند.


منبع: روزنامه کیهان

راه امین, [20.05.16 15:56]
هاشمی: بنا ندارم خود را برای ریاست خبرگان مطرح کنم
هاشمی‌رفسنجانی می‌گوید، بنا ندارد برخلاف قبل نامزد ریاست مجلس خبرگان شود.
پایگاه بصیرت

وی در مصاحبه با سایت آفتاب و درباره ریاست خبرگان گفت: اولا فضای خبرگان در آینده با تغییر چند نفر مثل سابق خواهد بود که سالی دوبار اجلاس رسمی و در هر اجلاس چند سخنرانی داشتند. در مورد ریاست خبرگان هم هرگونه که نمایندگان خبرگان تصمیم بگیرند، انتخاب خواهد شد. من که فعلا بنا ندارم خودم را برای ریاست مطرح کنم. برای اینکه اولا الان در همین جا کارم بیش از ظرفیت وجودی من است و کارهای زیادی داریم. در آنجا نیاز نیست که انسان رئیس باشد و همین که در خبرگان باشم، خوب است. خبرگان کاری جاری آن‌گونه ندارد و فعلا سالانه ۲ اجلاس دارد و معمولا هم سخنرانی‌های پیش از دستور است و برنامه خاصی ندارد. البته بعضی از کارها را دبیرخانه خبرگان در قم انجام می‌دهد. الحمدلله فضای خبرگان به خاطر حضور بیش از ۸۴ عالم مجتهد خوب است. ولی اگر خدای نکرده زمانی لازم باشد که اقدامی شود، اگر حضور داشته باشم، خیلی با ریاست‌ فرق ندارد. البته باید ببینیم رقابت‌هایی که در آنجا هست، چگونه خواهد شد. باید اعتبار مجلس خبرگان حفظ شود.

پنجمین دوره مجلس خبرگان از روز چهارم خرداد در تهران آغاز به کار می‌کند.

در آخرین انتخابات ریاست مجلس خبرگان که ۱۹ اسفند ۹۳ برگزار شد، آیت‌الله یزدی با ۴۷ رأی به ریاست انتخاب شد و هاشمی نتوانست بیش از ۲۴ رأی کسب کند.

بنابر ارزیابی‌های اولیه، خبرگان فعلی به مراتب حزب‌اللهی‌تر و انقلابی‌تر از دوره چهارم است.

منبع: روزنامه کیهان

راه امین, [20.05.16 15:57]
اخبار ویژه روزنامه‌های ۳۰ اردیبهشت ماه
پایگاه بصیرت

روزنامه کیهان **

هاشمی: بنا ندارم خود را برای ریاست خبرگان مطرح کنم

هاشمی‌رفسنجانی می‌گوید، بنا ندارد برخلاف قبل نامزد ریاست مجلس خبرگان شود.

وی در مصاحبه با سایت آفتاب و درباره ریاست خبرگان گفت: اولا فضای خبرگان در آینده با تغییر چند نفر مثل سابق خواهد بود که سالی دوبار اجلاس رسمی و در هر اجلاس چند سخنرانی داشتند. در مورد ریاست خبرگان هم هرگونه که نمایندگان خبرگان تصمیم بگیرند، انتخاب خواهد شد. من که فعلا بنا ندارم خودم را برای ریاست مطرح کنم. برای اینکه اولا الان در همین جا کارم بیش از ظرفیت وجودی من است و کارهای زیادی داریم. در آنجا نیاز نیست که انسان رئیس باشد و همین که در خبرگان باشم، خوب است. خبرگان کاری جاری آن‌گونه ندارد و فعلا سالانه ۲ اجلاس دارد و معمولا هم سخنرانی‌های پیش از دستور است و برنامه خاصی ندارد. البته بعضی از کارها را دبیرخانه خبرگان در قم انجام می‌دهد. الحمدلله فضای خبرگان به خاطر حضور بیش از ۸۴ عالم مجتهد خوب است. ولی اگر خدای نکرده زمانی لازم باشد که اقدامی شود، اگر حضور داشته باشم، خیلی با ریاست‌ فرق ندارد. البته باید ببینیم رقابت‌هایی که در آنجا هست، چگونه خواهد شد. باید اعتبار مجلس خبرگان حفظ شود.

پنجمین دوره مجلس خبرگان از روز چهارم خرداد در تهران آغاز به کار می‌کند.

در آخرین انتخابات ریاست مجلس خبرگان که ۱۹ اسفند ۹۳ برگزار شد، آیت‌الله یزدی با ۴۷ رأی به ریاست انتخاب شد و هاشمی نتوانست بیش از ۲۴ رأی کسب کند.

بنابر ارزیابی‌های اولیه، خبرگان فعلی به مراتب حزب‌اللهی‌تر و انقلابی‌تر از دوره چهارم است.

حکیمی‌پور: اصلاح‌طلبان ابتدا شورای شهر و سپس مجلس ششم را به بن‌بست کشاندند

عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران درباره عملکرد مدعیان اصلاحات معتقد است آنها ابتدا شورای شهر را به بن‌بست کشاندند و سپس سیاست‌بازی را به مجلس ششم کشاندند و آن را با بن‌بست مواجه کردند.

احمد حکیمی‌پور (عضو شورای شهر دوره اول و دوره فعلی تهران) در مصاحبه با شهروند با اشاره به تاریخچه اولین دوره شورای شهر می‌گوید: پس از اعضای نخستین دوره شورا نیز از گروه‌هایی از ورود به شورای شهر دو فراکسیون نیروهای چپ یا همان پیرو خط امام و نیروهای کارگزاران تشکیل شد. آقایان دوزدوزانی، خسروی، لطفی و خانم وسمقی و نیروهای عضو جبهه مشارکت یعنی آقای حجاریان و خانم جلایی‌پور و از جنبش دانشجویی آقایان درودیان و اصغرزاده و بنده در فراکسیون نیروهای پیرو خط امام قرار گرفتیم. آقایان نوری، عطریانفر، علیزاده طباطبایی، فروزش، غرضی و خانم کدیور هم در فراکسیون طیف کارگزاران بودند که چند ماه بعد آقایان نوری، غرضی و خانم کدیور برای شرکت در انتخابات مجلس ششم از شورا رفتند و به جای آنها آقایان محمد حسین حقیقی، امیر عابدینی و سید منصور رضوی از اعضای علی‌البدل وارد شورا شدند.

وی درباره شهرداری الویری در این دوره معتقد است: متأسفانه آقای الویری بیشتر مدیر کارتابلی بود، در صورتی که شهرداری مدیر میدانی می‌خواهد. من خودم جزو کسانی بودم که ۶ ماه پس از انتخاب آقای الویری احساس کردم انتخابمان اشتباه بوده، آقای الویری با وجود تمام ویژگی‌های مثبت و سوابق و امتیازات شخصیتی که دارد اما برای این کار مناسب نبود. احساس کردم آقای الویری که مسئولیت را قبول کرده، هیچ شناختی از این حوزه مسئولیت ندارد و اساساً وقتی هم برای شناخت حوزه مسئولیتش نگذاشته است... ما احساس می‌کردیم ماندن او خسارت است اما دوستان اصرار داشتند که استیضاح او برای حکمیت جریان اصلاحات خوب نیست... اما بعداً همان دوستانی که اجازه ندادند استیضاح رأی بیاورد، آقای الویری را تحت فشار گذاشتند که برود.

وی می‌افزاید: در این زمان تقریباً یک پیوندی بین طیف مشارکت و کارگزاران در شورا شکل گرفته بود... اینجا یک بحث‌های دیگر است، همان معادلات پیوند مسائل شورا با ملاقات بیرونی و جریانی. آنها مصلحتی نگذاشتند استیضاح رأی بیاورد، اما ضعف الویری را هم قبول داشتند، بنابراین به دنبال حل مسئله به روش خودشان بودند، تا از طریق استعفا بتوانند روی گزینه بعدی هم چانه‌زنی کنند. از یک مقطعی دیگر دوستان کارگزاران و مشارکت با هم هماهنگ شده بودند و یک تقسیم کار پنهانی بین آنها شده بود و به نوعی یک توافق نانوشته بود که تصمیمات مربوط به شهرداری با کارگزاران است.

وی با اشاره به شهردار شدن ملک مدنی و اوج‌گیری ناکارآمدی می‌گوید: ما همواره معتقد بودیم فروش مازاد تراکم و درآمد شهرداری باید ضابطه‌مند باشد اما در تعطیلات عید ۸۱ کسی با من تماس گرفت و پرسید قرار است فروش تراکم تعطیل شود، گفتم نه. گفت: الان تراکم دارد خرید و فروش می‌شود و شایع شده که قرار است فروش تراکم در هفت منطقه لغو شود.

راه امین, [20.05.16 15:57]
آقای ملک‌مدنی این موضوع را به مناطق اعلام کرده بود و ما را در مقابل عمل انجام شده قرار داد و یک بحران در تهران به وجود آمد. قبل از اینکه ممنوعیت فروش تراکم اعلام شود، خیلی‌ها مطلع و رفته بودند تراکم خریده بودند و شهردار با این تصمیم یکباره، خیلی‌ها را منتفع و مردم را متضرر کرد، چرا که قیمت مسکن بالا کشید و کسانی هم که منتفع شده بودند آمدند پشت ملک مدنی و او در حقیقت حامیان سیاسی پیدا کرد.

حکیمی‌پور می‌افزاید: باید بررسی کرد در آن دوران چه کسانی تراکم خریده‌اند؟ و یک‌شبه ره صد ساله را رفتند؟ خب حالا شما عضو شورا باشید چه کار می‌کنید، می‌توان نسبت به حقوق پایمال شده مردم بی‌تفاوت بود؟ ما هم سریعاً اعلام کردیم این کار غیرقانونی است و این تصمیم از اختیارات شوراست، نه شهرداری. مگر می‌شود در مورد شهر تصمیم گرفت، آن‌هم بدون نظر شورا؟ بالاخره این شد منشأ یک کشمکش سنگین میان ما و شهردار و هر وقت هم می‌خواستیم این موضوع را به عنوان یک دستور جلسه مطرح کنیم، دوستان مدافع شهردار نمی‌گذاشتند و با آبستراکسیون نمی‌گذاشتند جلسات شورا برگزار شود. ملک‌مدنی کاره‌ای نبود و تصمیمات از جای دیگری گرفته می‌شد. او شورا را به آشوب کشاند و مردم معترض جلوی شورا تجمع کردند تا... اینکه سرانجام هیئت مرکزی حل اختلاف، رأی به انحلال شورا داد.

حکیمی‌پور درباره عملکرد اصلاح‌طلبان می‌گوید: کار اصلاح‌طلبان خود‌زنی نبود. من تعبیرم این است که جریان اصلاحات کلت را برداشت گلنگدن را کشید و گذاشت تو مغز خودش، انحلال شورا خودزنی نبود، خودکشی بود، بعد هم تمام این موضوع را گردن جنجال در شورا می‌اندازند. من می‌خواهم این را بپرسم که جنجال در شورای شهر بیشتر بود یا مجلس ششم؟ که یک سال و نیم بعد از شورا هم ادامه داشت. آنها از درگیری‌های داخلی شورا درس نگرفتند و مجلس را به بن‌بست کشاندند.

اگه بشه دهان منتقدان بسته بشه چی میشه!

دولت برای بستن دهان منتقدان و بستن نشریات منتقد خیز برداشته است.

به گزارش رجانیوز، هیئت نظارت بر مطبوعات که ترکیب اصلی آن را چهره‌های دولتی تشکیل می‌دهند، در جلسات اخیر خود به دنبال توقیف مجدد هفته‌نامه ۹ دی و اعمال فشار بر برخی از رسانه‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی منتقد دولت از جمله رجانیوز بوده که البته تاکنون موفق به حصول نتیجه نشده است. هیئت نظارت بر مطبوعات سال گذشته هفته‌نامه لثارات را به دلیل انتقاد از معاون رئیس جمهور لغو مجوز کرده بود که این رسانه با پیگیری حقوقی، حکم هیئت نظارت را باطل و مجدداً منتشر گردید.

مهمترین دلایلی که برای توقیف این هفته‌نامه پرتیراژ بیان شده، انتقادات آن از سیاست‌ها و عملکرد دولت روحانی است و این در حالی است که در برخی از نشریات همواره چهره خبیث شیطان بزرگ تطهیر و بزک می‌شود و در مواردی نسبت به اصول انقلاب و اسلام تشکیک شده است. هفته‌نامه ۹ دی تاکنون چهار بار توقیف شده که هر چهار بار هم این هفته نامه در دادگاه تبرئه و مجدداً منتشر شده است. از چهار بار توقیف ۹ دی، یک بار آن در دولت احمدی‌نژاد و سه بار دیگر در عمر سه ساله دولت حسن روحانی و مهمترین دلیل آن نقد توافقنامه برجام بوده است. مطابق آنچه در رسانه‌ها اعلام شده، بعد از آخرین توقیف هفته‌نامه ۹ دی و تبرئه این نشریه در دادگاه، مدیر مسئول ۹ دی به دلیل توقیف‌های بی‌دلیل این نشریه که نوعی اعمال فشار به آن و برخلاف قانون مطبوعات است، از رئیس هیئت نظارت بر مطبوعات (وزیر ارشاد) به دادگاه شکایت کرده بود.

رئیس دولت در طول سه سال گذشته همواره از لزوم نقد سخن گفته تا جایی که در نمایشگاه مطبوعات سال گذشته از لزوم نقد «امام مسلمین» هم سخن گفت! و ادعا کرد: دولت، قوه قضائیه، مجلس و حتی «امام مسلمین» هم باید نقد شوند. حسن روحانی همواره از تحمل منتقدان نیز سخن می‌گوید اما تاکنون به دلیل ۵۰ بار استفاده از الفاظ نامناسب نسبت به منتقدان، کارنامه خوبی از خود به یادگار نگذاشته است.

ریزش ۶۳ نفری در سقوط آزاد فراکسیون اصلاح‌طلبان

فراکسیون اصلاح‌طلبان در اولین قدم تشکیل به شکل اساسی وزن کم کرد و ۱۶۸ نفر ادعایی به ۱۰۵ نفر تنزل یافت.

آن گونه که نشریات زنجیره‌ای خبر داده‌اند در نشست سه‌شنبه این فراکسیون ۱۰۵ نماینده حضور یافته‌اند و عارف رئیس فراکسیون شده است. اصلاح‌طلبان در حدود ۳ ماه پس از انتخابات و در یک عملیات روانی گل درشت(!) علی‌الدوام ادعا می‌کردند بی‌شمارند و اکثریت مجلس را به دست آورده‌اند و بالای ۱۶۸ کرسی از ۲۹۰ کرسی را از آن خود کرده‌اند. احتمال می‌رود این فراکسیون حتی در نشست‌های بعدی با ریزش‌های بیشتری هم مواجه شود.

این در حالی است که فراکسیون اصولگرایان جلساتی با حضور ۱۳۵ و ۱۴۴ عضو برگزار کرده و حدود ۴۰-۵۰ نفر نیز منفرد و مستقل از دو فراکسیون هستند.

راه امین, [20.05.16 15:57]
بدین ترتیب آرزوی ریاست عارف بر مجلس نیز تقریباً منتفی شده و این در حالی است که مدعیان اصلاح‌طلبی همین عارف را هم اصلاح‌طلب بدلی و قلابی توصیف کرده‌اند.

مدیر ارشد جاسوسی سفیر فرانسه در تهران شد

سفیر جدید فرانسه در تهران، عنصر اطلاعاتی و جاسوسی ارشد از آب درآمد. کشورها غالبا از پذیرش مهره‌های ارشد اطلاعاتی کشور مقابل به عنوان سفیر پرهیز می‌کنند.

فرانسوا سنمو اخیرا استوارنامه خود را به عنوان سفیر جدید فرانسه تقدیم روحانی کرد اما به گزارش رادیو فرانسه فرانسوا سنمو که ۵۹ سال دارد، از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ به عنوان مدیر بخش اطلاعات در سازمان امنیت خارجی فرانسه خدمت کرده است. وی عربی‌دان و کارشناس جهان عرب محسوب می‌شود. او در سال‌های هشتاد میلادی در تونس تدریس کرده و سپس از جمله در امان و بیروت ماموریت داشته. وی همچنین سفارت فرانسه را در لائوس به عهده داشته است.

رادیو فرانسه افزود: چهار سال قبل، هنگامی که وی به مدیریت اطلاعات منتقل شد، روزنامه فیگارو او را به ویژه متخصص سوریه و لبنان معرفی کرد. اداره اطلاعات که در کانون «مدیریت کل امنیت خارجی» قرار دارد، وظیفه جمع‌آوری اطلاعات و سپس ترکیب و جمع‌بندی آنها را به عهده دارد.

یک سایت خبری سنگالی می‌نویسد که به تازگی دولت فرانسوا هولاند به خاطر دغدغه‌های امنیتی، تغییراتی را در پست‌های اطلاعاتی و دیپلماتیک آغاز کرده است. به نوشته این سایت، منطقه «ساحل» آفریقا و سوریه و عراق، در کانون دلمشغولی‌های پاریس است.

گفتنی است فرانسه و وزیرخارجه آن در جریان مذاکرات هسته‌ای خصومتی به مراتب شدیدتر از آمریکا را علیه ایران نشان داد.

احتمال ریاست ‌هاشمی در خبرگان با هنجارشکنی‌ فائزه صفر شد

اکبر هاشمی رفسنجانی تا زمانی که در جوار خود و در خانواده خود، کسانی مانند «فائزه» را دارد که تبحرش در زدن «گل به خودی» است تا اطلاع ثانوی نیاز به هیچ دشمنی نخواهد داشت!

داریوش سجادی همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب نوشت: نشست جنجال‌برانگیز صبیه کبیره هاشمی با بهائیان و موج عظیم ترشروئی افکارعمومی و مراجع دینی بابت این اقدام سنت‌شکنانه در فرهنگ شیعه در حالی اتفاق افتاد که کمتر از ده روز به اجلاسیه خبرگان رهبری به منظور انتخاب ریاست این مجلس باقی مانده و اکبر هاشمی رفسنجانی طی این مدت طبق معمول با رویکرد «ناز و نیاز» از طریق رسانه‌های تحت امرش در حال مظنه و افکارعمومی‌سازی به منظور تصاحب کرسی ریاست این مجلس بود.

وی می‌نویسد: طی دو ماه گذشته رسانه‌های تحت امر هاشمی به ویژه روزنامه آرمان خود را هلاک کردند و از زمین و زمان با مقالات و گزارشات و مصاحبه‌های متعدد با جان‌نثاران هاشمی کوشیدند تا فضا را به نفع هاشمی و بسترسازی به منظور تصاحب کرسی ریاست خبرگان پنجم فراهم آوردند.

در این میان اقدام فائزه در نشست با بهائیان تمام داشته‌ها و بافته‌ها و سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته بدین منظور را به باد داد تا اکنون و برخلاف انتظار، هاشمی در جلسه افتتاحیه خبرگان با چشم غره و نگاه پر غیظ و عبرت‌ خبرگان بابت گاف آقازاده مواجه شود و پیشاپیش عطای ریاست خبرگان را بر لقایش ببخشاید! در این میان وضعیت کمیک- تراژیک روزنامه آرمان بعد از آن همه جان‌نثاری حائز عبرت و ملامت است.

هند ۴ ماه پس از برجام نمی‌تواند بدهی‌های نفتی ایران را بپردازد

۴ ماه پس از اجرای برجام دریافت و نقل و انتقال درآمدهای نفتی ایران همچنان با مشکل مواجه است.

یکی از وعده‌های برجامی غرب رفع تحریم‌های مربوط به درآمدهای نفتی ایران بود اما اخبار حاکی از ادامه همین تحریم‌ها حکایت می‌کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر غلامرضا انصاری سفیر ایران در دهلی‌نو تصریح کرد تحریم‌های آمریکا همچنان مانع پرداخت بدهی‌های نفتی هند به ایران است و همین امر موجب شده بانک‌های اروپایی نسبت به انجام تبادلات در این زمینه بی‌میل باشند.

برجام از ۲۷ دی‌ماه ۹۴ اجرایی شده است.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* روزنامه ایران این روزها تلاش می‌کند وانمود نماید که دولت و رئیس‌جمهور برای تعیین ریاست مجلس دهم به فرد خاصی نظر دارند. این روزنامه علاوه بر این، به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم چنین نسبتی داده درحالی که هم رئیس جمهور، هم سخنگوی دولت و هم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اعلام کرده‌اند کسی حق ندارد از بیرون در زمینه انتخاب رئیس دخالت کند و این، حق نمایندگان مردم است که رئیس مجلس را تعیین کنند. روزنامه ایران بهتر است برای رعایت اعتبار دولت، امانت‌داری را رعایت کند و به نزدیکان نسبت‌هائی که خود آنها قبول ندارند، ندهد.

راه امین, [20.05.16 15:57]
* پایگاه امنیتی «دبکا فایل» اسرائیل اطلاعات تازه‌ای از نقش ترکیه در تسلیح تروریست‌های فعال در منطقه خان طومان منتشر کرده است. به گزارش پایگاه خبری شبکه «العالم»، «دبکا فایل» نوشت تروریست‌ها توسط ترکیه، و با حمایت مالی عربستان، به موشک‌های ضد تانک «میلان» مجهز شده‌اند. این پایگاه، افزود ایرانی‌ها تا پیش از حادثه خان طومان تصور نمی‌کردند که تروریست‌ها به چنین موشک‌هایی دست یافته باشند. موشک‌‌های ضد تانک میلان، ساخت فرانسه و از نوع هدایت شونده هستند که علاوه بر تانک‌ها می‌توانند اهداف ثابت را نیز هدف قرار دهند. دبکا فایل، در ادامه مدعی شد اگر تروریست‌ها بتوانند همچنان به تسلیحات پیشرفته‌ای مانند موشک‌های ضد تانک و هواپیما دست یابند، به «یک نیروی نظامی قوی‌تر از ارتش سوریه، حزب‌الله و نیروهای ایرانی در سوریه تبدیل خواهند شد»!

* جزیره ۳۲۸ هزار نفری مالدیو، دیروز چهارشنبه به پیروی از عربستان و با دریافت رشوه از آل‌سعود، روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرد. وزارت خارجه مالدیو، در بیانیه‌ای اتهامات عربستان سعودی علیه ایران مبنی‌بر اینکه سیاست‌های ایران در خاورمیانه و برای صلح و امنیت منطقه مضر است را تکرار کرد. مالدیو کشوری است جزیره‌ای در اقیانوس هند واقع در جنوب غربی هند که جمعیت آن ۳۲۸ هزار نفر است.

* همجنس‌گرائی عملاً در ارتش آمریکا رسمیت یافت. درپی معرفی یک همجنس‌گرا توسط باراک‌ اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، به عنوان معاون جدید نیروی زمینی وزیر دفاع آمریکا که در شهریور ماه گذشته صورت گرفت، سنای آمریکا دیروز این اقدام را تایید کرد و «اریک فانینگ» نخستین همجنس‌گرا در تاریخ آمریکا است که عهده‌دار این سمت می‌شود. به گزارش شبکه ان بی‌سی «چاد گریفین» رئیس کمپین حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «امروز، تایید تاریخی اریک فانینگ بعنوان معاون جدید نیروی زمینی وزارت دفاع آمریکا نمایانگر تداوم پیشرفت به سوی عدالت و برابری در نیروهای مسلح کشور ما است». وی در سمت معاون نیروی زمینی وزیر دفاع آمریکا در واقع رئیس غیرنظامی نیروی زمینی آمریکا محسوب می‌شود که به همراه رئیس ستاد ارتش آمریکا مسئولیت هدایت این نیروها را برعهده دارد. براساس گزارش‌ها همجنسگرایی فانینگ مخفی نبوده و وی معاون بنیاد «پیروزی برای همجنسگرایان زن و مرد» است. اوباما در سال ۱۳۸۹ دستور لغو قانونی را داد که براساس آن همجنسگرایان اجازه نداشتند در نیروهای مسلح درباره گرایشات جنسی خود مطلبی بیان کنند و در خرداد سال گذشته نیز دیوان عالی آمریکا به ازدواج همجنسگرایان در این کشور رای مثبت داد.

*********************************

روزنامه خراسان**

پارس نیوز مدعی شد :

وزیر بهداشت به دلیل برخی مشکلات ساختاری و مالی در امور بهداشتی، مسئولان ارشد دولت را به خروج از کابینه تهدید کرده است. البته برخی منابع، خبر می دهند که وی متن این تهدید را به صورت مکتوب در اختیار رئیس جمهور نیز قرار داده است. گفته می شود بحث استعفای وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیش از همه به تجمیع بیمه ها و عدم تامین اعتبار طرح سلامت باز می گردد.

تابناک نوشت:

نخستین زورآزمایی آشکار دو فراکسیون «فراگیر اصولگرایان» و «امید» برگزار شد تا آشکار شود که شانس علی لاریجانی برای تکیه بر سبز‌ترین صندلی مجلس از رئیس فراکسیون رقیب ۲۶ صندلی بیشتر است و حداکثر ۱۴ صندلی دیگر با تکرار تجربه‌اش در مجلس‌های هشتم و نهم فاصله دارد. با توجه به نخستین زورآزمایی آشکار دو فراکسیون مهم مجلس و بیشتر بودن تعداد حاضران در جلسۀ فراکسیون اصولگرایان، امکان رییس شدن لاریجانی بیش از گذشته قوت گرفته است.

رجانیوز مدعی شد :

هیأت نظارت بر مطبوعات که ترکیب اصلی آن را چهره های دولتی تشکیل می دهند، در جلسات اخیر خود به دنبال توقیف مجدد هفته نامه ۹ دی و اعمال فشار بر برخی از رسانه ها و پایگاه های اطلاع رسانی منتقد دولت از جمله رجانیوز بوده که البته تاکنون موفق به حصول نتیجه نشده است.

خبرگزاری دانشجو مدعی شد :

احمد غلامی، مدیرکل سابق بورس وزارت علوم در تاریخ یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه با حضور صدیقی، معاون دانشجویی وزارت علوم به عنوان رایزن علمی ایران در روسیه معرفی شد. غلامی که به همراه خانواده خود در روسیه روزگار می‌گذراند یکی از عوامل دخیل در پرونده جنجالی بورسیه هاست. وی از متهمین اصلی پرونده شکایت دانشجویان بورسیه در قوه قضائیه است که با این انتصاب، سرانجام پرونده شکایت دانشجویان بورسیه از ایشان در هاله‌ای از ابهام خواهد ماند.

تابناک نوشت :

راه امین, [20.05.16 15:57]
رباب شهریان معاون امور ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان به تشریح آخرین اقدامات انجام شده برای ورود زنان به ورزشگاه ها پرداخت و گفت:حضور زنان در ورزشگاه ها، مطالبه زنان جامعه است نه زنان فعال در عرصه ورزش. ما به منظور فراهم کردن سازوکار لازم برای حضور زنان در ورزشگاه ها کار کارشناسی و بررسی‌های لازم را انجام دادیم و رشته‌هایی که امکان حضور زنان برای تماشای مسابقات در آنها وجود دارد را از سایر رشته ها تفکیک کردیم.

افکار نیوز نوشت :

سردار حسن کرمی فرمانده یگان‌های ویژه ناجا در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به حضور مستشاری یگان‌های ویژه سپاه و ارتش در کشور سوریه، برنامه‌ای برای حضور نیروهای ویژه پلیس در این کشور با توجه به آموزش‌های تخصصی این نیروها وجود دارد یا خیر اظهار کرد: فعلاً ماموریتی در این رابطه به ما محول نشده است.وی افزود: مأموریت‌های ما در داخل کشور بوده و مأموریت خارجی برای پلیس تعریف نشده است.

*********************************

روزنامه ایران**

حذف انتقاد لاریجانی در بخش‌های خبری صداو سیما

اغلب بخش‌های خبری تلویزیون، انتقادهای رئیس مجلس به عملکرد صداوسیما در قبال موضوع برجام را حذف کردند. به گزارش ایسنا، علی لاریجانی که در آیین تکریم و معارفه رئیس صداوسیما حاضر شده بود، در سخنرانی خود نسبت به نوع برخورد صداوسیما با موضوع برجام انتقاد کرد. حذف صحبت‌های انتقادی رئیس مجلس در حالی صورت گرفت که برخی از این بخش‌های خبری، با پوشش جزئیاتی از این صحبت‌ها حتی شوخی‌های لاریجانی با معاون سیما را هم پخش کردند.

جزئیات غافلگیر‌کننده دستگیری ملوان‌های امریکایی

یک عضو کنگره امریکا گفت: «جزئیات دستگیری ملوان‌های امریکایی توسط ایران باعث شوکه شدن مردم امریکا می‌شود.» به گزارش «انتخاب»؛ رنی فوربس نماینده جمهوریخواه، به خبرنگار واشنگتن فری بیکن گفت: «من فکر می‌کنم وقتی جزئیات افشا شود، بسیاری از امریکایی‌ها از آنچه رخ داده واقعاً غافلگیر شوند».او افزود که اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ای در این باره دریافت کرده و از اینکه یک سال زمان می‌برد تا این موارد به اطلاع عموم برسد بسیار اظهار عصبانیت کرد. فوربس گفت: «من تمام صورتجلسات طبقه‌بندی شده را دارم. ما تقریباً هیچ واکنشی نشان ندادیم. در واقع اینکه وزیر خارجه جان کری از آزاد کردن ملوان‌های ما تشکر کرد، به نظر من یک سیلی بر صورت این ملوان‌ها بود.»

« بابک زنجانی» در انفرادی است

رئیس سازمان زندان‌ها توضیحاتی را درباره بابک زنجانی و نسرین ستوده و شعار امسال سازمان زندان‌ها ارائه داد. به گزارش ایسنا، اصغر جهانگیر در حاشیه مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در جمع خبرنگاران در خصوص بابک زنجانی گفت: « وی همچنان در انفرادی است ولی با برخی مقامات قضایی ملاقات هایی در رابطه با بازگرداندن پول هایش داشته است.» وی افزود: «ما در تلاشیم بازدید نمایندگان مجلس و مسئولان کشوری را از زندان‌ها تسهیل کنیم تا اعتبارات لازم را در اختیار ما بگذارند.» جهانگیر در خصوص اظهارات نسرین ستوده مبنی بر تلاش برای رهایی تعدادی از زندانیان محکوم به قصاص گفت: « بدون هماهنگی با قوه قضائیه چنین امکانی وجود ندارد، ضمن اینکه تا کنون چنین درخواستی نشده است.» وی افزود: « شعار امسال ما زندان پاک حق هر زندانی، است.»

مالدیو هم روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد

دولت ۳۲۸ هزار نفری جزیره مالدیو در اقیانوس هند با ادعای اینکه «سیاست‌های ایران در خاورمیانه به ضرر صلح و امنیت منطقه است»، روابط دیپلماتیک ۴۰ ساله‌اش را با ایران قطع کرد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت امور خارجه مالدیو در بیانیه‌ای با اعلام این تصمیم، افزود: صلح در خاورمیانه با صلح، ثبات و امنیت این کشور مرتبط است. خبرگزاری آسوشیتدپرس، تصمیم این کشور کوچک جمهوری در اقیانوس هند را نشان دهنده نزدیکی روزافزون مالدیو به سیاست‌های عربستان سعودی در منطقه دانست. ریاض سال گذشته سفارت خود را در ماله پایتخت مالدیو گشود، پول در اختیار این دولت گذاشت و مذاکرات برای سرمایه‌گذاری در مالدیو را شروع کرده است.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

حمله شیمیایی تروریست‌ها در حلب

یک منبع در دفاع ملی سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری نووستی روسیه اظهار داشت: از محله بستان الباشا خمپاره‌هایی حاوی مواد سمی به سوی محله شیخ مقصود شلیک شده که در حال حاضر اعلام اینکه این حمله کشته یا زخمی داشته دشوار است. طبق اعلام دفاع ملی سوریه، در مقابل، پایگاه‌های تروریستی‌ای که از آنها حمله صورت می‌گرفت هدف بمباران قرار گرفتند.

ابراز علاقه نتانیاهو به سیسی

راه امین, [20.05.16 15:57]
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از دعوت عبدالفتاح سیسی، نخست‌وزیر مصر به تلاش برای پیشبرد روند صلح بین فلسطین و این رژیم استقبال کرد. نتانیاهو، چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای بر آمادگی این رژیم برای همکاری با مصر یا هر کشور عربی دیگر برای پیشبرد به اصطلاح روند صلح، تأکید کرد. وی در این بیانیه با قدردانی از این تلاش‌های سیسی، بر علاقه وافر خود به نوع زمامداری وی بویژه در این مورد خاص تأکید کرد. سیسی گفته است از طرح تشکیل دولت وحدت ملی در «اسرائیل» حمایت می‌کند.

فرانسه همچنان در بحران

همزمان با تشدید تلاش‌های اتحادیه‌های کارگری در فرانسه برای مجبور کردن دولت فرانسوا اولاند برای عقب‌نشینی از اصلاحات مناقشه برانگیز قانون کار، چهارشنبه اعتصاب گسترده کارکنان بخش راه‌آهن و کشتیرانی این کشور سبب کاهش نیمی از خدمات حمل‌ونقل قطارها و کشتی‌ها از جمله لغو سفر کشتی‌ها به انگلیس شد. اطلاحات دولت اولاند شرایط کارفرمایان برای اخراج و انتصاب نیرو را تسهیل کرده و یکسری امتیازات را برای آنها در نظر گرفته است.

هشدار سازمان ملل درباره قحطی یمن

مدیر عملیات انسانی ویژه سازمان ملل هشدار داد که ۶/۷ میلیون نفر در یمن با کمبود شدید غذا مواجه هستند و آنها تا قحطی یک قدم فاصله دارند. جون چینگ پس از بازگشت از یمن گفت، حمایت‌های ارائه شده توسط طرف‌های حامی به میلیون‌ها تن که نیازمند غذا، آب آشامیدنی و بهزیستی هستند، به صورت هولناکی کاهش یافته است. عربستان سعودی از حدود ۱۳ ماه پیش جنگ گسترده‌ای را علیه یمن

آغاز کرده است.

لغو مصونیت قضایی نمایندگان ترکیه

سرانجام با تصویب طرح جنجالی مورد حمایت اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه در پارلمان ترکیه، لغو مصونیت قضایی نمایندگان این کشور یک گام دیگر به واقعیت نزدیک شد. به گزارش تسنیم، ‌از مجموع ۵۵۰ نماینده پارلمان، ۳۴۸ نفر به این طرح رأی مثبت دادند و ۱۵۵ تن با آن مخالفت کردند. برای اینکه این موضوع به رفراندوم عمومی گذاشته شود باید سه‌چهارم مجلس- بیش از ۳۳۰ نماینده- در رأی‌گیری دور دوم که روز جمعه برگزار خواهد شد به آن رأی مثبت دهند. در صورت تصویب این طرح، مصونیت ۱۳۰ نماینده‌ از تمام احزاب حاضر در پارلمان که پرونده‌شان مبنی بر حمایت از تروریسم برای رئیس مجلس ارسال شده لغو خواهد شد که اغلب آنها را نمایندگان کرد تشکیل می‌دهند. صلاح‌الدین دمیرتاش و فیگن یوکسک‌داغ، رؤسای مشترک حزب دموکراتیک خلق متعلق به کردهای ترکیه در نامه‌ای به نمایندگان اروپایی نوشته‌اند: «این طرح سعی دارد حزب دموکراتیک خلق‌ها را در پارلمان نابود کند». اخیرا تایید مقدماتی این طرح در کمیسیون قانون اساسی پارلمان منجر به زدوخورد بی‌سابقه موافقان و مخالفانش

شده بود.

بمباران شمال عراق توسط ترکیه

جنگنده‌های ترکیه مواضع شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک در این کشور و شمال عراق را بمباران کردند. به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، منابع امنیتی ترکیه دیروز اعلام کردند در اثر این حملات هوایی دست‌کم ۱۰ شبه‌نظامی کرد کشته شده‌اند. با آغاز درگیری‌های نظامی بین ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان کرد، هزاران شبه‌نظامی و صدها سرباز و نیروی امنیتی ترکیه کشته شده‌اند.

***************************************

راه امین, [20.05.16 15:58]
یادداشت روزنامه‌های ۳۰اردیبهشت ماه
پایگاه بصیرت

روزنامه کیهان **

سوریه پنج سال تاوان ۳۳ روز/ سعدا... زارعی

درباره علت یا علل وقوع جنگ سوریه و زمانی که تصمیم به این جنگ گرفته شد، در ماه‌های اخیر مطالب جالبی مطرح شده است و همه آن‌ها از سوی اشخاص و منابعی است که در دنیا «معتبر» شناخته می‌شوند در این میان «رابرت فیسک» تحلیلگر صاحب نفوذ روزنامه انگلیسی «ایندپندنت» از اسنادی صحبت می‌کند که نشان می‌دهد رژیم سعودی پس از ترور رفیق حریری- در ۲۳ بهمن ۱۳۸۳ - تصمیم گرفت که به هر قیمتی بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه که او را عامل اصلی‌ ترور حریری معرفی می‌کرد، از میان بردارد. براساس اسناد فیسک جنگ علیه دولت سوریه ۷ سال پیش از شروع برنامه‌ریزی شده و با آماده‌سازی نیروهای سوری و تجهیز نظامی مخالفان بشار اسد در سال ۱۳۹۱‍ آغاز شده است.

در ماجرای ترور حریری، هنوز هم بشاراسد و چند تن از نظامیان دولت سوریه به عنوان متهم مطرح هستند. رابرت فیسک در این یادداشت می‌گوید من در وقتی که خبر ترور حریری به بشار اسد داده شد، نزد رئیس‌جمهور سوریه بودم و او از این خبر بسیار متعجب شد. اما وقوع حادثه‌ای در این ابعاد کفایت می‌کرد تا رژیم عربستان حلقوم دولت سوریه را بفشارد. دولت عربستان ابتدا تلاش گسترده‌ای کرد تا برخلاف متن پیمان طائف، ارتش سوریه خاک لبنان را ترک گوید. سوریه در آن زمان با پذیرش خروج از لبنان در واقع نشان داد که در برابر فشار ضربه‌پذیر است و لذا از آن زمان به بعد اعمال فشارها علیه سوریه روبه فزونی گذاشت. دادگاه حریری که اعمال فشار علیه اسد را هیچگاه رها نکرد، از آغاز زمانی که جنگ تروریست‌ها علیه دولت اسد شروع گردید، پیگیری پرونده حریری از سوی سعودی و دادگاه رها شد!

چند وقت پیش نخست وزیر سابق قطر در مصاحبه با یک رسانه اروپایی فاش کرد سعودی حتی پنج سال پیش از زمان کشته شدن حریری، تصمیم گرفت به سوریه حمله کند. جاسم‌بن‌حمد در آن مصاحبه به جزئیات این موضوع هم اشاره کرده بود. آنچه رابرت فیسک گفت و آنچه شیخ جاسم و دیگران درباره علل وقوع جنگ سوریه گفتند می‌تواند ترکیبی از واقعیت و تحلیل ذهنی باشد اما به هر حال در همه آنها یک نکته قابل اغماض نیست: «تحولات امنیتی سوریه یک ابتکار داخلی و برخاسته از آنچه تحت عنوان مناسبات ظالمانه دولت با شهروندان مطرح می‌کنند نبوده است.

ممکن است گفته شود رژیم سعودی جنگ در سوریه را براساس تمایلات خود شروع کرده است و در واقع از آنجا که سران این رژیم بسیار لجباز و انتقام‌گیر هستند، جنگ را پدید آورده‌اند. کما اینکه درباره تحولات لیبی بعضی‌ها معتقدند «معمر قذافی» قربانی بی‌احترامی به پادشاه وقت عربستان - ملک عبدالله - در جریان کنفرانس اتحادیه عرب شد.

اما وقتی ما ابعاد جنگ و کشورهایی که در آن شرکت دارند را بررسی می‌کنیم به نتایج جالب‌تری برخورد می‌نمائیم. شاید شنیده باشید که در جریان جنگ ۳۳ روزه که به شکست رژیم تل‌آویو منجر شد، پس از مدت کوتاهی یک کمیته بررسی تشکیل شد و در نهایت به رهبران اسرائیل گفت: «عامل اصلی پیروزی حزب‌الله در این جنگ کمک‌های بی‌دریغ تسلیحاتی دولت سوریه و پشتیبانی موثر آن بوده است. رژیم صهیونیستی پس از این جمعبندی تصمیم گرفت که به سوریه حمله کرده و آن را متلاشی نماید. بعضی از تحلیلگران ایرانی در اوائل شروع بحران سوریه مدعی بودند که اسرائیل بقاء حکومت اسد در سوریه را بهتر از فروپاشی آن می‌داند!

خبرهای زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند، اسرائیلی‌ها آموزش مخالفان را از اواخر سال ۲۰۰۷ شروع کرده‌اند. همین روزها، روزنامه‌های صهیونیستی با صراحت در برابر مذاکرات سیاسی و راه افتادن میز مذاکره موضع گرفتند و یک شخصیت اسرائیلی گفت سوریه مرده و صحبت کردن از بلندی‌های جولان مشکلی از مرده را حل نمی‌کند.

نباید تصور کرد که عربستان و اسرائیل هر کدام با انگیزه‌ای جداگانه و بدون هم‌پوشانی جنگ در سوریه را آغاز کرده‌اند. اگر به آرشیو سالهای ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ سری بزنیم درمی‌یابیم که فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی بطور مرتب از مراودات تل‌آویو - ریاض صحبت کرده‌اند و در آرشیو ۲۰۰۶ صراحتا گفته‌اند، هزینه جنگ ۳۳ روزه پیش از آنکه واقع شود، از سوی ریاض پرداخت شده است! کما اینکه جنگ ۲۲ روزه و جنگ ۸ روزه نیز با پولهای عربستان و موشک و بمب اسرائیل شروع شد. با این وصف چه دلیلی وجود دارد که رژیم‌های اسرائیل و عربستان که برای جنگ با حزب‌الله هماهنگ عمل کرده‌اند در جنگ با سوریه به طور جداگانه عمل کرده باشند؟

جنگ سوریه کثیف‌ترین جنگی است که تاکنون منطقه به خود دیده است چرا که در این جنگ مردمی در معرض انواع آسیب‌ها قرار دارند که از نظر سطح اقتصادی و اجتماعی به سختی قادر به دفاع از خود می‌باشند. ریختن بمب علیه چنین مردمی جز «جنایت» در خور چه نامی است؟

راه امین, [20.05.16 15:58]
جنگ در سوریه اما برخلاف تصور اولیه سعودی‌ها، اسرائیلی‌ها و نیروهای وابسته به آنها سوریه را به بن‌بست نرساند. کمک موثر ایران که در زمانی در سطح مستشاری بود و کمک حزب‌الله لبنان و کمک مردم افغانستان و عراق در قالب فاطمیون و زینبیون، سوریه را از خطر حتمی سقوط نجات داد اما این کار با هزینه قابل توجهی انجام شد که سهم نیروی انسانی در آن اهمیت بیشتری داشته است. همه می‌دانند که ایران، پول سعودی را ندارد و نیز همه می‌دانند که برخلاف ایران، عربستان در خطوط انتقال سلاح به سوریه مشکلی ندارد. اما اگر امروز شرایط حاکم بر جنگ سوریه را بررسی کنیم می‌توانیم درباره برنده جنگ سوریه نظر دهیم. ملت سوریه در این جنگ با بیش از نیمی از جهان و نیمی از منطقه درگیر است. ایستادگی مردم و تداوم آن برای مردم دنیا جذاب است و سبب می‌شود که این سؤال به ذهن مخاطب برسد: «اگر این ضربات را به جای آنکه به مردم در سوریه وارد شود به مردم و دولت سعودی وارد می‌شد، چه می‌شد»؟

در این جنگ نیروهای وفادار به دولت سوریه می‌جنگند، صبر می‌کنند و می‌خواهند که آینده کشورشان را خود بسازند. در نقطه مقابل آن -لااقل- دو دولت وجود دارند که فقط می‌خواهند از سوریه انتقام بگیرند. با این وصف چگونه می‌توان درباره این دو متقاعد شد که انتقامجو برنده است؟

جنگ در سوریه یک جنگ فراگیر است و اداره جنگ زمانی که طرف‌های مختلف بین‌المللی پیدا می‌کند، دشوار می‌شود. در همین ایام شاهد بودیم در حالی که جبهه مقاومت صحنه جنگ را با پیروزی‌های پی در پی مدیریت می‌کرد، یک‌باره با توافق آمریکا و روسیه مواجه شد.

در عین حال برای ایران، «جنگ سوریه»، جنگ با کسانی است که هر روزه ایران را تهدید به برخورد نظامی می‌نمایند. آمریکا، عربستان، داعش و گروه‌هایی از این قبیل که در دشمنی با ایران شهره می‌باشند، طرف اصلی این جنگ می‌باشند، کاملا پیداست که جنگ برای کوچک کردن ایران و اقتدار آن راه افتاده، و اگر دشمن بتواند چنین نتیجه‌ای را از این جنگ بدست آورد در واقع موقعیت سرزمینی ایران تهدید شده است. بعضی از دستگاههای مسئول در کشور گمان می‌کنند تعامل با دولت‌هایی که ادامه حکومت اسد را نمی‌پذیرند، به تقویت موقعیت منطقه‌ای ایران منجر می‌شود. جدای از اینکه تجربه چنین موضوعی در دنیا وجود دارد و - هیچ ملتی با بستن دست خود به حقوقش نرسیده است، وقتی نفوذ یک کشور از بین برود، دلیلی ندارد که مورد اعتنای قدرتمندان قرار گیرد.

***************************************

روزنامه قدس **

«توتاپ» چه بر سر دولت وحدت ملی کابل می‌آورد؟/محمد حسین جعفریان

هیچ‌کس گمان نمی‌کرد، یک پروژه برق‌رسانی و انتخاب مسیر آن به یکی از مهم‌ترین چالش‌های دولت «اشرف غنی» در نخستین ماه‌های سال‌جاری بدل شود. در حالی که نمایندگان «حزب اسلامی» همچنان در کابل بسر می‌برند و آخرین مراحل پیمان‌نامه صلح میان «گلبدین حکمتیار» و دولت را نهایی می‌کنند و در حالی که نیروهای طالبان همچنان بدنبال اجرای عملیات‌های جدید در یورش‌های معمول بهاری خود علیه ارتش افغانستان هستند، پروسه اجرایی یک خط انتقال برق به جنوب افغانستان باعث بروز جنجالی بزرگ در کشور شده است. این خط ۵۰۰ کیلوولت، معروف به «توتاپ»، از «پلمخری» در شمال، به «ارتمتدی» در جنوب کشیده خواهد شد. اما بحث اصلی آن است که از کدام مسیر؟ گویا در آغاز شروع تحقیقات اولیه، شرکت مربوطه مسیر بامیان به کابل را پیشنهاد داده و اما حالا پس از سال‌ها و هنگام اجرای پروژه در دولت جدید، مسیری دیگر، یعنی مسیر «سالنگ» به کابل جایگزین مسیر پیشین شده‌است. در آغاز اعتراضاتی جزئی در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها نسبت به این تغییر مسیر در گرفت، اما در ادامه با ورود نخبگان و سیاستمداران و حتی برخی رهبران سیاسی و جهادی به ماجرا، قضیه ابعاد بسیار کلان و پیچیده‌تری یافت.

راه امین, [20.05.16 15:58]
اکنون مخالفان تغییر مسیر این پروژه تظاهراتی سراسری را ترتیب داده‌اند. دولت در ابتدا سعی کرد از کنار موضوع بگذرد، حرف رئیس‌جمهور این بود که آیا مردم بامیان برق می‌خواهند یا دکل‌های برق را؟ اما معترضان مدعی بودند همیشه مناطق مرکزی در محرومیت و مظلومیت گرفتار بوده‌اند و این دولت هم در حال ادامه همان سیاست‌ها و بی‌توجهی به توسعه این محدوده جغرافیایی است. با پافشاری مخالفان، مراحل اجرایی این پروژه توسط رئیس‌جمهور متوقف و کمیسیونی برای بررسی آن با ذکر اسامی اعضا در رسانه‌های عمومی معین شد. اشرف غنی هر تصمیمی را منوط به اعلام نظر این کمیسیون کرد. اما به نظر می‌رسد معترضان که از طولانی شدن روند پاسخگویی به اعتراضات خویش بشدت ناراضی‌اند، این تصمیم را نیز نپذیرفته‌اند. آن‌ها مدعی‌اند کمیسیون‌های دولتی و بویژه اعضای کمیسیون مذکور، بی‌طرف نیستند. در همین حال هیأتی از رهبران سابق جهادی هم سعی در میانجیگری داشته‌اند، اما آن‌ها نیز راه به جایی نبرده‌اند و معترضان با برپایی تظاهرات بدنبال رسیدن به خواست خویش هستند. نکته جالب در این میان متحد شدن اغلب رهبران قومیت هزاره و پافشاری آن‌ها در حمایت از معترضان است. انگار آن‌ها این اتفاق را فرصتی طلایی برای آشتی با مردم و تحکیم پایه‌های نفوذ خود در مناطق سنتی خویش می‌بینند، اکنون باید منتظر ماند و دید که دولت وحدت ملی با این چالش غیرمترقبه چه می‌کند؟ دولت نگران است اگر کوتاه بیاید، این رفتار سهم طلبانه(از نظر دولت) به یک رویه معمول و دردسرساز در ادامه بدل شود.

***************************************

روزنامه جمهوری اسلامی**

تحلیل سیاسی هفته

بسم‌الله الرحمن الرحیم

این روزها شهرهای ایران آذین‌بندی می‌شوند تا برای استقبال از جشن بزرگ نیمه شعبان و میلاد خجسته آخرین ذخیره الهی برای اصلاح جامعه بشری، یعنی بقیه‌الله الاعظم امام زمان علیه ‌السلام آماده شوند. گرچه در تقویم انتظار، همه فصل‌ها،‌ ماه‌ها، هفته‌ها و روزها از عطر بهاری مهدی موعود متبرک است ولی نوروز منتظران از نیمه شعبان آغاز می‌شود. از این رو خانه تکانی، رسم قدیمی منتظران بهار است؛ بهاری که بی‌تردید از راه می‌رسد و بیت الغزل تاریخ خواهد شد.

نیمه شعبان از راه می‌رسد ولی حیف است که فقط با نقل و شیرینی برگزارش کنیم. کم لطفی است اگر بهره ما از این خوان نعمت الهی همین باشد. امام زمان‌مان بیش از اینهاست. ایشان هر چند از چشم‌ها غایب‌اند ولی ما از چشم‌شان غایب نیستیم.‌ای کاش روزهای غفلت ما از شب‌های غیبت ایشان طولانی‌تر نشود و با رفتار و کردار شایسته‌مان، صفت مهدوی بودن را نصیب خود و جامعه‌مان کنیم. از این رو بر منتظران مهدی موعود است که همه ایام و نه فقط نیمه‌های شعبان به یادش باشند و در جهت جلب رضایت ایشان که رضایت الهی است گام بردارند.

در این هفته گزارش کار گروه ویژه بررسی ابعاد دستبرد دولت آمریکا به دارایی‌های ملت ایران منتشر شد که در آن بر وجود ابهاماتی درخصوص عملکرد مسئولان دولت نهم تاکید شده است.

در پی دست‌اندازی دولت آمریکا به ۲ میلیارد دلار از اموال کشورمان به بهانه حکم واهی دادگاه عالی این کشور، به دستور رئیس جمهوری و تصویب هیئت وزیران، کارگروهی ویژه با مسئولیت وزیر امور اقتصادی و دارایی مامور بررسی حکم مصادره اموال کشورمان در آمریکا و پیگیری استیفای این حقوق شد. این کارگروه که مسئولیت آن با وزیر امور اقتصادی و دارایی و متشکل از وزرای امورخارجه، اطلاعات، دادگستری و رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بود، موظف شد حکم دادگاه آمریکایی در زمینه مصادره ۲ میلیارد دلار از اموال کشورمان را از ابعاد مختلف از جمله تعیین عوامل دخیل در این خصوص به صورت جامع و دقیق بررسی و برای پیگیری و استیفای حقوق دولت جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد لازم را ارائه کند.

در بیانیه کارگروه ویژه هیات دولت تاریخچه دقیقی از خصومت دولت و کنگره آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و نیز احکام صادر شده درخصوص توقیف دارایی‌های کشورمان به بهانه پرداخت غرامت به خانواده آمریکایی‌های کشته شده در لبنان ارائه شده است. این کارگروه در بیانیه خود متذکر شده است که در مسیر بررسی جامع و دقیق این موضوع گزارش‌ها، اسناد و مکاتبات وزارت امور خارجه، شورای عالی امنیت ملی، بانک مرکزی، مرکز امور حقوق بین‌المللی و نهاد ریاست جمهوری مربوط به این پرونده را مد نظر قرار داده است.

راه امین, [20.05.16 15:58]
در این بیانیه آمده است که اقدامات خصمانه کنگره و دولت آمریکا علیه ملت ایران که با تصویب و تنفیذ قوانین جدید در جریان رسیدگی به یک پرونده بی‌اساس توسط مرجع مستقل قضائی مداخله کرده اند؛ و رویکرد دستگاه قضایی امریکا که اصل مصونیت دولت‌ها را زیرپا گذاشته و حکم به تعرض به اموال بانک مرکزی که متعلق به تمامی ملت ایران است داده، نه تنها در تاریخ رسیدگی‌های قضائی بی‌سابقه است؛ بلکه تخلف آشکار نسبت به قواعد آمره حقوق بین الملل و مصداق کامل یک «راهزنی بین المللی» به شمار می‌رود. این اقدام، برگ دیگری بر پرونده خصومت‌های کینه‌توزانه هیات حاکمه امریکا علیه ملت ایران افزوده است و سند روشن دیگری بر تجاوزگری حکومت امریکا در نقض قواعد حقوق بین‌الملل و تقابل با مبانی عدالت و انصاف در جامعه جهانی است. مقابله جدی و قاطع با این دستبرد غیر قانونی، با بهره‌گیری از همه امکانات، باید ادامه یابد و همچون دیگر حقوق مسلم ملت در همه مراجع بین‌المللی دنبال شود.

این بیانیه ضمن بیان تاریخچه سرمایه گذاری‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور به صراحت اعلام کرده است که در مقطعی مشخص شده است اوراق خریداری شده در مخاطره قرار دارد اما بانک مرکزی در دولت قبل علیرغم هشدارهای متعدد تنها بخش اندکی از آنها را به فروش رسانده است.

اکنون این سوال مطرح است که چرا با وجود هشدارهای منابع خارجی، مراکز ذیربط داخلی و نهادهای عالی که در گزارش‌ها و مکاتبات مسئولان و مقامات ارشد کشور موجود است، درفاصله زمانی خطیر پاییز ۱۳۸۶ تا خرداد ۱۳۸۷ اقدام موثری برای خارج کردن اموال ملت ایران از دسترس نظام مالی و قضایی آمریکا که غیرقابل اعتماد بودن آن به اثبات رسیده بود، به عمل نیامده است؟

در این هفته کارشکنی‌های آشکار عربستان در پذیرش زائران ایرانی برای حج سال ۹۵ ادامه یافت. هر چند صدور بیانیه دولت این کشور با واکنش سازمان حج و زیارت ایران مواجه شد ولی بار دیگر این واقعیت تلخ را نشان داد که حرمین شریفین در حصار تعصبات جاهلی بوده و باید در نحوه اداره و برگزاری حج به عنوان یک ضرورت غیرقابل انکار، بازنگری صورت گیرد. البته مقامات سعودی تاکنون پاسخی رسمی در زمینه فراهم آوردن مقدمات حج زائران ایرانی نداده‌اند ولی همین که آنرا به دقیقه نود می‌کشانند، نشان می‌‌دهد که قصد اخلال در این زمینه را دارند.

این روزها مجلس نهم آخرین روزهای کاری خود را سپری می‌کند و زمان برای تغییر و تحول و آغاز فعالیت مجلس دهم که خانه تکانی اساسی در آن انجام شده آماده می‌شود. مجلس نهم که تنها چند روز از عمر آن باقیمانده در کارنامه خود روزهای پرفراز و نشیبی را تجربه کرده است. شاید بهترین قضاوت کلی درباره عملکرد نمایندگان این دوره را، خود مردم با آرایی که در ۷ اسفند به صندوق‌ها ریختند، ابراز کرده باشند که البته باید دید ترکیب جدید نیز در فرصت چهار ساله پیش روی خود، چه عملکردی را از خود باقی می‌گذارد، ولی آنچه که این روزها در جلسات روزهای پایانی مجلس می‌گذرد، کارنامه چندان درخشانی برای برخی از نمایندگان بازمانده از راهیابی به مجلس دهم نیست که حکم عقده گشایی، سمپاشی، بداخلاقی‌های سیاسی و جناحی پیدا کرده که هرگز در شان مجلس و نمایندگان آن نبوده و نیست.

در این هفته رئیس‌جمهور کرواسی تازه‌ترین میهمان خارجی کشورمان بود که برای سفری سه روزه و رایزنی درباره افزایش سطح مناسبات دو کشور در زمینه‌های گوناگون و امضای چند سند همکاری به تهران آمد. وی را در این سفر، روسا و نمایندگان ۵۰ شرکت کروات همراهی می‌کنند که به عنوان یکی از اعضای اتحادیه ۲۸ عضوی اروپا در دوران پسابرجام خواستار گسترش روابط هستند.

در موضوعات خارجی، به تازه‌ترین تحولات در یمن، سوریه و فلسطین اشغالی می‌پردازیم که این هفته حجم عمده مطالب رسانه‌های خبری را به خود اختصاص دادند.

ناکامی رژیم عربستان در تحقق اهدافش در یمن، پس از شکست و رسوایی در سوریه، حکام ریاض را به شدت آشفته کرده است. سعودی‌ها که پس از یکسال حملات گسترده و همه جانبه به یمن، به هیچکدام از اهدافشان نرسیده‌اند به گزینه‌های جنون آمیزی روی آورده‌اند. از جمله گزارش‌هایی منتشر شده دایر بر اینکه ریاض به زودی برای ضربه زدن به انصارالله، حمله گسترده‌ای علیه صنعا آغاز می‌کند با این منظور که کار یمن را به نفع خود یکسره کند. روزنامه سعودی «العرب» با اعلام این خبر در هفته جاری خود به نقل از «احمد العسیری» سخنگوی ائتلاف سعودی مدعی شد درصورتی که در مذاکرات به نتیجه نرسد، اشغال صنعا گزینه بعدی خواهد بود. دولتمردان عربستان عامل اصلی بن بست در مذاکرات هستند چرا که به دنبال آن هستند نتیجه مذاکرات، تامین کننده اهداف نامشروع، تجاوزگرانه و غیرقانونی آنها باشد.

راه امین, [20.05.16 15:58]
در این باره «عبدالملک المخلافی»رئیس هیات ریاض در مذاکرات، شش شرط برای ادامه مذاکرات مطرح کرد و مدعی شد که یمنی‌ها باید این شروط را بپذیرند. شروط ریاض شامل عقب نشینی کامل انصارالله از شهرها، تسلیم سلاح توسط این جنبش، پایبندی به طرح مورد نظر شورای همکاری خلیج فارس، تسلیم قدرت به عبدربه منصورهادی رئیس‌جمهور مخلوع و طرفدار عربستان و در نهایت تقسیم یمن به شش اقلیم می‌باشد.

این شرایط، مداخله‌گرانه، یکجانبه و غیرقابل پذیرش است و اساساً عربستان جنگ را برای همین اهداف به یمن تحمیل نمود و یمنی‌ها که یکسال مقاومت کردند و تسلیم این شرایط ذلت بار نشدند، این بار نیز آن را نخواهند پذیرفت و کاملاً مشخص است که ریاض به دنبال حل بحران یمن به صورت عادلانه نیست.

این هفته، سید مصطفی بدرالدین از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان در سوریه به شهادت رسید. شهید مصطفی بدرالدین معروف به «فواد صعب» برادر همسر عماد مغنیه، فرمانده فقید حزب‌الله بود و از وی به عنوان جانشین مغنیه نام برده می‌شد. گرچه برخی جریان‌ها با در نظر داشتن اهدافی خاص، شهادت بدرالدین را به رژیم صهیونیستی نسبت دادند ولی حزب‌الله علت شهادت رئیس شاخه نظامی خود را حمله توپخانه‌ای گروه‌های تکفیری اعلام کرد.

روشن است که گروه‌های تکفیری و حامیان آنهابا ترور این فرمانده حزب الله، قصد انتقام گیری و تحت فشار قرار دادن حزب‌الله را دارند و این دلیل دیگری است بر اینکه رزمندگان حزب‌الله لبنان با هماهنگی نیروهای سوری ضربات کمرشکنی را به گروه‌های تکفیری وارد ساخته و اربابان آنها را دچار هزیمت و سرشکستگی کرده‌اند. عاملان ترور فرمانده ارشد حزب‌الله قطعاً از جنایت اخیر خود نیز طرفی نخواهند بست همچنانکه جنایات گذشته‌شان نیز دستاوردی برای جبهه تکفیری – صهیونیستی نداشت و هیچ خللی در عزم رزمندگان مقاومت در قلع و قمع تروریست‌ها و کمک به آزادسازی شهرهای سوریه، یکی پس از دیگری، نکرد.

یکشنبه این هفته مصادف با سالروز تاسیس رژیم غاصب صهیونیستی موسوم به «روز نکبت» بود و به همین مناسبت، تظاهرات گسترده‌ای هم در داخل فلسطین اشغالی و هم در بسیاری از کشورها در ابراز انزجار از رژیم صهیونیستی و حمایت از مبارزات فلسطینی‌ها برگزار شد. ۶۸ سال قبل، رژیم جعلی اسرائیل در قالب توطئه‌ای بین‌المللی در خاک فلسطین تاسیس شد و آغاز آوارگی یک ملت از سرزمین خود را به دنبال داشت. روز نکبت، بازگو کننده درد و رنج یک ملت، در سایه جنایت یک عده تجاوزگر تحت حمایت قدرت‌های استعماری می‌باشد. ۶۸ سال از این روز منحوس و شوم می‌گذرد ولی ملت فلسطین نه تنها تسلیم این زور و بیعدالتی آشکار نگردیده‌اند بلکه با مبارزه‌ای بی‌امان و البته نابرابر در برابر تجاوزگران و دژخیمان ایستادگی کرده و در این راه شهدای بسیاری را تقدیم آرمان مقدس آزادی فلسطین کرده‌اند.

مردم فلسطین درحالی با دست خالی با رژیمی که از سوی قدرت‌های استکباری تا بن دندان مسلح شده است مقابله می‌کنند، که مجامع بین‌المللی در برابر این اشغالگری و تجاوز آشکار سکوت کرده‌اند. حکام عرب منطقه نیز با در پیش گرفتن سیاست خبیثانه، نه تنها اقدام موثری در طول این مدت نداشته‌اند بلکه با تمایل به برقراری رابطه با این رژیم غاصب، از پشت به ملت فلسطین خنجر زده‌ا‌ند. با اینحال، ملت فلسطین عزم کرده است تا دستیابی به حق خود و آزادی سرزمینش از پای ننشیند، و آنچنانکه تاریخ نشان داده است حاضر است در راه این هدف، هر هزینه‌ای را تحمل کند.

***************************************

روزنامه خراسان**

بحران صعودی ریاض/ دکترعلیرضا رضاخواه

بحران در روابط ریاض - واشنگتن روندی صعودی به خود گرفته است. سنای آمریکا روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت لایحه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن، خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ می‌توانند علیه حکومت عربستان سعودی اقامه دعوا کنند. سنای آمریکا به رغم تهدیدهای ریاض مبنی بر بیرون کشیدن میلیارد‌ها دلار از دارایی‌های خود از خاک ایالات متحده در صورت تصویب چنین طرحی، به لایحه «عدالت علیه حامیان تروریسم» رای مثبت داد. مصوبه یاد شده به خانواده‌های قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر این حق را می‌دهد تا به دلیل هر نقشی که احتمالا عناصر وابسته به حکومت عربستان سعودی در این حملات داشته‌اند در دادگاه‌های فدرال آمریکا علیه ریاض اقامه دعوا کنند. کاخ سفید رسما مخالفت خود با این طرح را اعلام و تأکید کرده است اوباما این طرح را وتو خواهد کرد. با این حال بسیاری از سناتورهای دموکرات از این طرح حمایت کرده‌اند که آنها را مقابل کاخ سفید قرار داده است. طرح سنا برای تبدیل شدن به قانون باید مورد تایید مجلس نمایندگان نیز قرار بگیرد و سپس توسط رئیس جمهور امضا شود. آنچه مسلم است این که این قانون با اکثریتی قاطع در مجلس نمایندگان تصویب خواهد شد اما کاخ سفید دیروز باردیگر رسما تاکید کرده که این قانون را وتو خواهد کرد.

راه امین, [20.05.16 15:58]
فروپاشی ستون های ائتلاف ریاض - واشنگتن

واقعیت این است که ستون‌های ائتلاف واشنگتن و ریاض در حال فروپاشی است. رابطه آمریکا و عربستان نه برمبنای ارزش‌ها بلکه رابطه‌ای مبتنی‌بر منافع است. در سال ۱۹۳۳ و یک سال پس از به قدرت رسیدن ملک عبدالعزیز بن سعود و تشکیل پادشاهی عربستان، آمریکا و عربستان رسما رابطه خود را کلید زدند. مهم‌ترین انگیزه برای برقراری رابطه هم نیاز مبرم آمریکا به منابع انرژی منطقه خلیج فارس بود. طی دهه‌های گذشته روابط دو کشور مستحکم بود تا جایی که بسیاری از تحلیلگران از آن به عنوان معادله نفت در برابر امنیت یاد کردند. اما این روزها، وقتی آمریکا و عربستان به منطقه نگاه می‌کنند، چشم‌اندازهای کاملا متفاوتی را می‌بینند. این جاست که تضاد منافع میان دو طرف خود را نشان می‌دهد. اگر تا دیروز نفت قوی‌ترین سلاح سعودی در تعامل با غرب بود اما امروز اهمیت این سلاح به تدریج در حال از بین رفتن است آن هم نه تنها به دلیل سقوط قیمت آن و تسلیم شدن آن در برابر صعود نفت شل و دیگر منابع انرژی بلکه عربستان نیز اهمیت خود را در این بازار از دست داده است. ظهور قدرت مشترک ایرانی- عراقی در کنار هم‌پیمان روسی، جایگاه ریاض را در رهبری بازار طلای سیاه به چالش می کشد، واقعیتی که به خوبی در اجلاس نفتی اخیر در دوحه قابل رصد بود، جایی که ایران غایب بود و برای نخستین بار از زمان تاسیس سازمان «اوپک»- عربستان از تحمیل شرط‌ها و دیکته‌هایش عاجز ماند.

با این حال ممکن است عنوان شود که بحران فعلی در روابط ریاض - واشنگتن محصول نگرش متفاوت دموکرات ها به تحولات بین الملل است. این استدلال تا حدودی می تواند درست باشد. سعودی‌ها هیچ‌وقت از دموکرات‌ها در آمریکا خوششان نمی‌آمده و همیشه حزب جمهوری‌خواه را هم‌پیمان سنتی خود می‌دانستند و اوبامای دموکرات نیز مشکلاتش با عربستان سعودی را پنهان نکرده است. او از زمانی‌که سناتور ایالت شیکاگو بود با سیاست‌های عربستان مخالفت می‌کرد. اوباما در سال ۲۰۰۲ طی یک سخنرانی از «جورج بوش پسر» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا خواست که از هم‌پیمانان آمریکا در ریاض و قاهره بخواهد سرکوب ملت‌های خود را متوقف کنند. اوباما همچنین در تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری خود وعده داد که وابستگی آمریکا به نفت عربستان را متوقف کند و وعده خود را عملی کرد. علاوه بر این سه رویداد مهم در سال های اخیر پروژه پایان روابط استراتژیک میان عربستان و آمریکا را استارت زده است؛ نخست: عقب‌نشینی اوباما از حمله هوایی به دمشق برای سرنگون کردن نظام «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه به اتهام عبور از خطوط قرمز تعیین شده و استفاده از تسلیحات شیمیایی «فرضی» علیه معارضان مسلح طی سال ۲۰۱۳ و پرهیز از تکرار سناریوی لیبی. دوم: توافق هسته‌ای آمریکا و ایران، که به لغو تحریم‌ها علیه تهران و ارتقای جایگاه رقیب منطقه ای ریاض منجر شد و سوم: مصاحبه طولانی اوباما با مجله آتلانتیک در آخرین سال حضورش در کاخ سفید. او در این مصاحبه عربستان سعودی را به ترویج ایدئولوژی وهابی تندرو متهم و تأکید کرد که اکثریت قریب به اتفاق عاملان حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱- یعنی ۱۵ نفر از مجموع ۱۹ نفر- سعودی بودند و نه ایرانی. اوباما همچنین از عربستان خواست با ایران به (توافق) «صلح سرد» و تقسیم خاورمیانه با آن برسد.

تنها در واشنگتن

اما نکته جالب اینجاست که تنها حامی ریاض در واشنگتن همین اوبامای دموکرات است. مجلس سنا و مجلس نمایندگان که در اختیار نمایندگان جمهوری خواه است به دنبال تصویب قانون جنجالی ضد تروریسم علیه سعودی ها هستند و ظاهرا لابی عربستان با تمام دلارهای نفتی اش نتوانسته روند تصویب این قانون را متوقف کند. هر چند تا تبدیل شدن این طرح به قانون و اجرایی شدن آن راه طولانی باقی مانده است، دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ نیز از همین حالا شمشیر را برای ریاض از رو بسته است. واقعیت این است که با توجه به کشمکش داخلی قدرت در عربستان، افول قیمت نفت و بحران اقتصادی دربار سعودی و همچنین آشوب در منطقه خاورمیانه ،ریاض در مواجهه با یک بحران جدی قرار گرفته است. بحرانی که این روزها با تغییر اولویت ها در واشنگتن روند صعودی پیدا کرده است.

***************************************

روزنامه ایران**

قانون «جرم سیاسی»؛ یک گام به جلو/نعمت احمدی

پس از ۳۷ سال، سرانجام جرم سیاسی از بلاتکلیفی درآمد و این طرح در شورای نگهبان به تصویب رسید. در حقیقت طلسم این طرح پس از سه دهه شکسته و یک گام به جلو برداشته شد.

راه امین, [20.05.16 15:58]
تعریف جرم سیاسی در ایران با اما و اگرهای بسیاری همراه بوده است. با وجود اینکه در اصل ۱۶۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آشکارا به جرم سیاسی اشاره شده است اما تعریف آن تابویی بزرگ بوده و هرگونه اظهار نظر سیاسی یا قضایی درباره آن در طول دهه‌های گذشته همراه با حساسیت‌های مختلف بوده است. در این شرایط، نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات تعریف جرم سیاسی را بیست و نهم دی ماه سال گذشته به تصویب رساندند و با تصویب جزئیات طرح ۶ ماده‌ای در چهارم بهمن ماه، برای نخستین بار جرم و مجرم سیاسی را از جرم و مجرم امنیتی مشخص کردند.

اولین اثر و نمود این قانون این است که برابر اصول حقوقی و صراحت قانون، هرگاه قانون جدیدی تصویب شود که اجرای آن به نفع محکوم باشد، یعنی محکومانی که به استناد قانون سابق به اتهام‌های امنیتی مجرم شناخته شده‌اند و حکم علیه آنها صادر شده و در حال تحمل کیفر هستند یا محکومانی که هنوز حکم درباره آنها اجرا نشده است، می‌توانند به استناد قانون جدید از دیوان عالی کشور اعاده دادرسی کنند، تا یک بار دیگر پرونده‌شان در محاکم قضایی کیفری توسط سه قاضی و با حضور هیأت منصفه رسیدگی شود.

در حالی که قبل از تصویب قانون جرم سیاسی، متهمانی که امنیتی نامیده می‌شدند و اتهاماتی همچون فعالیت تبلیغی، توهین یا افترا علیه مقامات، اقدام علیه امنیت ملی و... داشتند، براساس فصل پنجم قانون مجازات اسلامی در دادگاه انقلاب توسط یک قاضی رسیدگی می‌شدند و قاضی وحدت رویه داشت و خود به استناد دفاعیات متهم و مدارک موجود در پرونده تصمیم می‌گرفت. اکنون با تصویب این قانون، دیگر یک قاضی به تنهایی نمی‌تواند درباره سرنوشت این گونه متهمان تصمیم بگیرد، بلکه پرونده توسط سه قاضی و با حضور هیأت منصفه تصمیم‌گیری خواهد شد. این اتفاق خوبی است که پس از ۳۷ سال در دستگاه قضایی ما رخ می‌دهد و باید آن را به فال نیک گرفت. محکومان بسیاری که درحال حاضر به اتهام امنیتی یا جرایم سیاسی در زندان‌ها تحمل کیفر می‌کنند، می‌توانند به استناد این مصوبه از دیوان عالی کشور اعاده دادرسی کنند تا پرونده‌شان در دادگاه‌های کیفری با حضور هیأت منصفه رسیدگی شود. با این حال قانون جرم سیاسی نیز همانند بسیاری از قوانین دیگر بی‌عیب نیست اما ضعف‌ها را می‌توان در آینده و در مسیر اجرا اصلاح کرد.

***************************************

روزنامه جام جم**

جهاد تبیینی باید خواب را از چشم علما بگیرد / دکتر عماد افروغ

مفهوم «جهاد تبیینی»، مفهومی است کاملا رسا و حاکی از یک ضرورت و وظیفه‌ای است سنگین بر دوش علمای جهان اسلام اعم از علمای اهل تسنن و علمای جهان تشیع.

متاسفانه باید گفت و اذعان داشت که این جهاد تبیینی باید مدت‌ها قبل از سوی علمای جهان اسلام اتفاق می‌افتاد ولی امیدوارانه دست به دعا بلند می‌کنیم که هر چه زودتر و با حجم و عمق گسترده‌تر محقق شود.

ما برخلاف گفت‌وگوهای بین دینی که تا حدودی در آن موفق بوده‌ایم درخصوص گفت‌وگوهای درون‌دینی توفیقی نداشته‌ایم و بارها هم برخی عزیزان، این مطلب را متذکر شده‌اند که گفت‌وگوهای درون‌دینی ما، بیشتر به یک تعارف شبیه بوده است تا این‌که با جدیت هر چه تمام‌تر و توسط علمای هر دو مذهب شیعه و سنی در دستور کار قرار گیرد. اگر علما بر سر مسائل اختلافی بحث و گفت‌وگو می‌کردند شکی نبود که این دعواها به سطح عامه کشیده نمی‌شد؛ و به سطح رفتار و منسک و تجلیات ناموجه بویژه از سوی تکفیری‌های مرتبط و متصل به جریان وهابیت امتداد نمی‌یافت و این یک واقعیت است.

علما اهل گفت‌وگو هستند و مجادله آنها هم شکل خاصی دارد و هیچ گاه به دعوا کشیده نمی‌شود؛ اما وقتی شما باب گفت‌وگو را می‌بندید یا گفت‌وگو را به یک مجامله و یک تعارف محدود می‌کنید، تبعات این تقلیل بحث گفت‌وگو به بحث رفتار و منسک، پدیده‌هایی است که امروز با آن مواجه‌ایم و می‌توان این پدیده‌ها را نتیجه طبیعی عدم گفت‌وگو بر سر مسائل کلیدی و اصلی و اختلافی دانست.

باید این واقعیت را در نظر داشت که صحبت از اتحاد بین شیعه و سنی، هیچ گاه به این معنی نبوده که پیروان این دو مذهب، تفاوت‌های خودشان را نادیده بگیرند بلکه مراد از اتحاد شیعه و سنی، آن است که با وجود اصرار ورزیدن بر تفاوت‌ها بر سر میز گفت‌وگو بنشینند و درباره حقانیت خود، ادله بیاورند و چه بسا در این گفت‌وگو‌ها خیلی از اختلافات مرتفع شود.

راه امین, [20.05.16 15:58]
نکته دوم که ضرورت گفت‌وگوهای درون‌دینی را مضاعف می‌کرده و می‌کند توجه به وحدت در شرایط زمانی و مکانی کنونی است. باید علما، نقشه غرب را متوجه می‌شدند و باید دست هانتینگتون را به عنوان نظریه‌پرداز اصلی تمدن لیبرال دموکراسی غرب به سرکردگی آمریکا می‌خواندند که چگونه بحث نبرد تمدن‌ها را مطرح می‌کند و آن را به جهان اسلام می‌کشاند. خیلی‌ها تذکر دادند و خیلی‌ها نوشتند، مقالاتی به رشته تحریر درآمد و سال‌ها پیش گفته شد اما متاسفانه ما به این معانی و به این‌که باید حداقل به سهم خود اهتمام بیشتری بورزیم، توجه نشان ندادیم.

ضرورت‌های زمانی و مکانی را هم عطف به شیطنت‌های آمریکا در مورد جهان اسلام و هم عطف به واقعیتی که امروز علیه مطلق دین، مشهود است باید در نظر داشت.

این نقطه عطف و مقطع سرنوشت‌سازی که امروزه ما حتی در بسیاری از محافل آکادمیک غرب شاهد هستیم که بازگشت مبارکی به دین صورت گرفته و یک بازگشت و رجعت مبارکی به خدا ایجاد شده است. همه چیز برای یک گفت‌وگوی برون‌دینی و یک اتحاد دینی بین اسلام و مسیحیت و دیگر ادیان ابراهیمی و غیرابراهیمی مهیا بود و نیز ضرورت زمانی و مکانی و منطقه‌ای اقتضا می‌کرد که ما به وحدت درون‌دینی‌مان اهتمام بیشتری نشان دهیم و مباحث را بر سر همان مسائلی که اختلاف درباره آنها هست، بکشانیم.

ما شیعیان باید به سهم خودمان پیشگام وحدت باشیم که البته هستیم، اما من به عنوان شخصی که در چند اجلاس گفت‌وگوی بین‌دینی و برون‌دینی شرکت و تذکراتی را مطرح کرده، می‌خواهم توصیه‌ای به علمای جهان تشیع داشته باشم. آن‌هم این‌که ما همواره حضرت امیر(ع) را عنصر وحدت بخش و هویت بخش جهان تشیع معرفی کرده‌ایم، یک بار هم بیاییم و از زاویه وحدت جهان اسلام و به عنوان یک عنصر وحدت‌بخش جهان اسلام به حضرت امیر(ع) بنگریم. بیاییم حضرت امیر(ع) را از منظر عناصر و مولفه‌های وحدت بخش جهان اسلام مثل توحید، نبوت، معاد، نماز، زکات، جهاد و امثال آن که مشترکات بین ما مسلمانان است، بنگریم. این پرسش را از خودمان بپرسیم که اگر حضرت امیر(ع) امروز زنده بود چه می‌کرد و آیا بر دعوای شیعه و سنی می‌دمید؟

البته واقعیت این است که اقدام ما پیروان حضرت امیر تا حدودی در این موارد، مناسب بوده است اما هستند شیعیانی که متاسفانه بر طبل اختلاف می‌کوبند و خواه‌ناخواه به‌دلیل فقدان یک گفت‌وگوی درون‌دینی، این اختلافات به سطح توده‌ها کشیده می‌شود و برخورد توده‌ها هم برخوردهای فیزیکی است.

نکته آخر درخصوص ضرورت جهاد تبیینی به مباحثی بر می‌گردد که امروزه تحت عنوان تجارب دینی مطرح می‌شود. این یک بحث روش‌شناسی مبنایی است که بحث گفت‌وگو را باز می‌کند و گفت‌وگو را توجیه‌پذیر می‌کند و آن‌هم این است که حقایقی در این عالم وجود دارد، اما معرفت‌های ما نسبت به این حقایق، معرفت‌های مطلقی نیست. این معرفت‌ها تحت تاثیر شرایط تاریخی، فرهنگی و اجتماعی بوده و دستخوش خطا و تا حدودی نسبی می‌شود و طبیعتا گشوده در برابر نقد قرار می‌گیرند.

بهترین گفت‌وگو اصطلاحا گفت‌وگوی پیشرونده است یعنی گفت‌وگویی که طرفین با جرات و شجاعت هرچه تمام‌تر هرچه در اندوخته دارند روی میز گذاشته و به گفت‌وگو بگذارند. چنین عملکردی در واقع هم توجیه روش‌شناختی دارد و هم بهترین توجیه برای گفت‌وگوست که ادیان و فرق و مذاهب مختلف بنشینند و گفت‌وگو کنند و معرفت‌های دینی خودشان را به گفت‌وگو بگذارند تا در آنجا به یک تفاهم برسند و اگر موضع حقی هست خودش را نشان دهد. این موضوع باعث آشتی میان ادیان، چه درخصوص آشتی‌های بین‌دینی و چه در خصوص آشتی‌های درون‌دینی می‌شود.

حقیقت این است که ما باید علاوه بر مباحث معرفتی و روش‌شناختی قضیه که تاحدودی به آن اشاره شد از زاویه ضرورت‌های زمانی و مکانی بویژه توطئه‌هایی که آمریکا علیه جهان اسلام دارد به این قضیه توجه بیشتری داشته باشیم و جدیت بیشتری از خودمان نشان دهیم و باب گفت‌وگوی درون‌دینی را بیشتر و عمیق‌تر از چیزی که الان هست باز بگذاریم و واقعا به عنوان یک جهاد به آن بنگریم؛ جهادی که واقعا خواب را از چشم عالمان بگیرد؛ عالمان نمی‌توانند نسبت به این قضیه باری به هر جهت برخورد کنند و آن را به عنوان مساله‌ای در کنار دیگر مسائل عدیده‌شان بنگرند.

واقعا باید اگر علمای جهان اسلام، دم از دین می‌زنند جدی‌تر به این قضیه بنگرند زیرا مساله‌ای بسیار حیاتی است و امروزه به نظر من می‌رسد که مساله‌ای به نام داعش را علم کرده‌اند تا آبروی اسلام را ببرند و جلوی نفوذ اسلام را در اقصی نقاط گیتی بگیرند.

علمای جهان اسلام اگر دم از دین و دینداری می‌زنند باید زودتر از اینها متوجه این حساسیت می‌شدند اما امیدواریم که طبق این ضرب‌المثل که «جلوی ضرر، هر وقت گرفته شود، منفعت است» این معنا فهمیده شده و ضرورت احساس شود و از این تهدید یک فرصت متعالی به‌وجود بیاید.

***************************************

راه امین, [20.05.16 15:58]
روزنامه وطن امروز**

چرا «مرگ بر آمریکا»؟/سعید ملکی

هر قدر آمریکایی‌ها برای خرق عادت یا به واقع هویت استکبارستیز ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی به آب و آتش می‌زنند و هر قدر خوش‌خیال‌ها، مآل‌اندیشان، راحت‌طلبان و نسیانگران مسیر را برای بازگشایی پای آمریکا به ایران آب و جارو می‌کنند و با توجیه‌ها و تفسیرهای روشنفکرنمایانه - چونان دایگان دلسوزتر از مادر - برای ملت نسخه آمریکایی تجویز می‌کنند، غریو و غیرت استکبارستیزی و مبارزه با آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین تجسم استکبار فرونمی‌نشیند؛ گویا آمریکاستیزی با اوج‌گیری آمریکاگرایی این روزها رابطه‌ای دیالکتیک برقرار کرده است!

بسیاری می‌گویند این روزها آمریکاستیزی و طنین شعار مرگ بر آمریکا بلندتر از هر زمان دیگر به گوش می‌رسد و رایت آن بیش از پیش برافراشته شده است. اینجاست که آمریکاستیزی شباهت خود را به مقولاتی چون ملی‌گرایی یا اسلامگرایی می‌نمایاند. هنگامی می‌توان شاهد اوج‌گیری ملی‌گرایی بود که کیان کشوری با تهدیدی خارجی روبه‌رو شود و زمانی امواج اسلامگرایی در جوامع اسلامی اوج می‌گیرد که اندیشه‌ها یا طرح‌ها و سیاست‌های ضدمذهبی باورها و اعتقادات دینی مردم را آشکارا نشانه می‌گیرد.

این روزها نیز دیالکتیک آمریکاستیزی پاسخی به اوج‌گیری تفکری پوسیده و شکست‌خورده است که می‌کوشد وانمود کند تمام آینده ملت با رابطه با آمریکا گره خورده است حال آنکه حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی آشکارا تصریح فرموده‌اند: «همه مصیبت ما زیر سر آمریکاست». جالب آنکه یکی از منابع توجیه‌تراشی و مغلطه سیاسیونی که آمریکاسِتایی از مشخصه‌های آنان به شمار می‌رود سخنان امامی است که در هیچ کلامی از او نمی‌توان اثری از سازش یا تسلیم در برابر شیطان بزرگ و قطب جنایتگری و جهانخواری را جست.

در نگاهی دیگر به مقوله آمریکاستیزی و دریافت فلسفه شعار مرگ بر آمریکا می‌توان به دو مبنای عقلایی و قانونی اشاره کرد. در درجه اول مبارزه با آمریکا و سیاست‌های استیلاجویانه این کشور برآمده از خردگرایی است که خود بر ۲ پایه مبتنی است. به باور «امانوئل کانت» فیلسوف نام‌آشنای قرن هجدهم میلادی، در مسیر حرکت معرفت‌شناسانه و درک ماهیت مفهوم، پدیده یا علتی باید از سنتزی از تجربه و عقل بهره جست. به عبارتی کانت مبنای خردورزی را عقلگرایی و تجربه‌گرایی می‌داند.

در موضوع مناسبات جمهوری اسلامی ایران و آمریکا تجربیات سال‌های گذشته و حتی دوران پیش از انقلاب اسلامی به ما می‌گوید آمریکا نه یک دوست، حتی نه یک دولت عادی بلکه همچون شیطان دشمن قسم‌خورده ملت ایران است؛ دولتی که دهه‌ها با حمایت از استبداد، ثروت‌های ایرانیان را به تاراج برد و فرهنگ، اخلاق، اقتصاد و در یک کلام همه چیز ما را به سمت قهقرا رهنمون شد.

سال‌های پس از انقلاب تجربه‌های روشن‌تری از این دشمنی‌ها به دست می‌دهد. صرف‌نظر از جنایتگری‌ها و کشتارهای آمریکا در سطح بین‌الملل و جدا از تهدیدها، توهین‌ها، فشارهای گوناگون و تحریم‌های شدید ضدایرانی اگر نگاهی آماری هم به شمار قربانیان سیاست‌های ایران‌ستیزانه واشنگتن بیندازیم، صدها هزار تن از هموطنان ما قربانی جریان ترور گروه‌های تحت امر شیطان بزرگ، یورش تجاوزگر خارجی و حتی جنایت‌پیشگی بی‌واسطه آمریکایی‌ها شده‌اند؛ تجربه‌ای که به بهایی گزاف به دست آمده و تردیدی در تشنگی واشنگتن به خون ملت ایران برجای نگذاشته است.

توطئه‌ها و نیرنگ‌بازی‌های آشکار آمریکا در ایجاد جبهه بین‌المللی و منطقه‌ای ضدایرانی با حربه‌ها و ابزارهای گوناگون حتی از مرز متداول تجربه‌گرایی گذشته و ما را در دشمنی آمریکا به یقین می‌رساند.

در چارچوب عقل‌گرایی نیز، فرمایشات رهبر حکیم انقلاب در زمینه رابطه با آمریکا حجتی منطقی و عقلایی را به دست می‌دهد. رهبر بصیر انقلاب افزون بر توجه دادن ملت و مسؤولان به وجوه تجربه‌گرایی، تصریح داشته‌اند رابطه با آمریکا بر خلاف القائات برخی گروه‌های سیاسی و تفکر معدودی از عوام دربردارنده هیچ منفعتی برای کشور و ملت نیست بلکه باید بر مبنای اصول و ارزش‌های انقلابی و تکیه بر ظرفیت‌های داخلی راه توسعه و پیشرفت را هموار کرد و همزمان در برابر دشمنی‌ها، فریبکاری‌ها و فرآیند نفوذ شیطان بزرگ ایستادگی کرد. در کنار خردورزی در مقوله ارتباط با آمریکا، ما مبانی قانونی در این زمینه داریم که تخطی از آنها با هیچ توجیه یا علت‌تراشی قابل پذیرش نیست. اولی‌ترین و اصلی‌ترین منابع قانونی که برآمده از اندیشه‌ها و باورهای ناب انقلابی و اسلامی است، قانون اساسی است که در زمینه استکبارستیزی صراحتی بی‌نظیر دارد.

راه امین, [20.05.16 15:58]
اصل یکصد و پنجاه و دوم قانون اساسی، اساس سیاست‏ خارجی‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران را نفی‏ هرگونه‏ سلطه‏‌جویی‏ و سلطه‏‌پذیری‏، حفظ استقلال‏ همه‏‌جانبه‏ و تمامیت‏ ارضی کشور، دفاع‏ از حقوق‏ همه‏ مسلمانان‏ و عدم‏ تعهد در برابر قدرت‏‌های سلطه‏‌گر و نیز روابط صلح‏‌آمیز متقابل‏ با دولت‌های‏ غیرمحارب‏ می‌داند.

اصل یکصد و پنجاه و سوم تصریح داشته هرگونه‏ قرارداد که‏ موجب‏ سلطه‏ بیگانه‏ بر منابع طبیعی‏ و اقتصادی‏، فرهنگ‏، ارتش‏ و دیگر شؤون‏ کشور شود، ممنوع‏ است‏.

اصل یکصد‌وپنجاه‌وچهارم هم می‌گوید جمهوری اسلامی؛ استقلال‏ و آزادی‏ و حکومت‏ حق‏ و عدل‏ را حق‏ همه‏ مردم‏ جهان‏ می‌شناسد. بنابراین‏ در عین‏ خودداری‏ کامل‏ از هرگونه‏ دخالت‏ در امور ملت‌های دیگر، از مبارزه‏ حق‏‌طلبانه‏ مستضعفان‏ در برابر مستکبران‏ در هر نقطه‏ از جهان‏ حمایت‏ می‌کند.

در صورتی که کلیدواژه‌های مصرح در قانون اساسی نظیر سلطه، بیگانه، مداخله، مستکبران و... را به‌عنوان معیارهای کنش قانونی در قبال سیاست‌ورزی آمریکایی‌ها درباره ایران در نظر بگیریم، خواهیم دید شعار مرگ بر آمریکا مصداق اساسی قانون‌گرایی است و تخطی از آن را می‌توان سرپیچی از مهم‌ترین قواعد عمل در چارچوب نظام جمهوری اسلامی و نیز اصل خردورزی به شمار آورد.

***************************************

راه امین, [20.05.16 15:59]
امنیتی که مدیون مدافعان حرم هستیم
شناخت دقیق و اشراف کامل نسبت به اقدامات و شیوه جنگ گروه‌های تروریستی، اطلاعات مناسبی را برای نیروهای اطلاعاتی و امنیتی ایران مهیا کرده که می‌توانند آن را در حفاظت از حریم ایران و جلوگیری از نفوذ تروریست‌ها به خاک کشور به کار گیرند.
پایگاه بصیرت / سعید پور‌ملائی‌هریس

بیش از ۵ سال است که سوریه شاهد اتفاقات ناخوشایندی است و حضور نیروهای تروریستی در این کشور نه تنها به ضرر مردم آن سرزمین بوده بلکه امنیت سایر کشورهای منطقه را نیز به خطر انداخته است. پس از اتفاقات تلخ سوریه در ماه‌های نخست سال ۱۳۹۳ بود که تروریست‌های داعش برخی از استان‌های عراق را به اشغال خود درآوردند و به سمت شهرهای مرزی ایران پیشروی کردند. تروریست‌ها در این مقطع تا فاصله ۴۰ کیلومتری مرزهای جمهوری اسلامی ایران پیشروی کردند و میل و رغبت آن‌ها برای اشغال برخی مناطق مرزی کشور بسیار زیاد بود اما سد محکم اقتدار در مقابل آن‌ها چنان خودنمایی کرد که ریسک انجام چنین حماقتی را نپذیرفتند.
بعد از گسترده شدن حملات تروریست‌های وابسته به نظام سلطه به مرزهای ایران اهمیت حضور مستشاران ایرانی در سرزمین سوریه و عراق بیش از پیش اهمیت پیدا کرد. در حالی که پیش از آن، حضور نیروهای نظامی کشورمان به عنوان مستشاران ارتش دولت مرکزی سوریه با فضا‌سازی‌های روانی جریان غرب‌گرای داخلی و رسانه‌های وابسته به کشورهای بیگانه، برای افکار عمومی داخلی زیر سؤال می‌رفت به ناگاه اقدامات آن‌ها در جهت «تخطئه حضور ایران در سوریه و عراق» به بن‌بست رسید و افکار عمومی داخل کشور با توجه به احتمال تهدید مرزهای ایران توسط تروریست‌ها، به ضرورت حضور مستشاری ایران در خاک این دوکشور رسید.
حضور مستشاران ایرانی که از آن‌ها به عنوان مدفعان حرم یاد می‌شود، قبل از هر چیز دفاع از باورها و ارزش‌هایی بود که شیعیان سال‌هاست برای آن خون‌ها داده و هزینه‌ها کرده‌اند و دفاع از حرم حضرت زینب(س) از مصادیق آن است.
یکی دیگراز دستاوردهای حضور مستقیم ایران در صحنه نبرد سوریه، تبارشناسی و جریان شناسی از گروه‌های تروریستی، اجزا و نیروهای تشکیل دهنده آن و چگونگی انجام عملیات‌های انتحاری و تروریستی نیروهای تروریست بود. شناخت دقیق و اشراف کامل نسبت به اقدامات و شیوه جنگ گروه‌های تروریستی، اطلاعات مناسبی را برای نیروهای اطلاعاتی و امنیتی ایران مهیا کرده که می‌توانند آن را در حفاظت از حریم ایران و جلوگیری از نفوذ تروریست‌ها به خاک کشور به کار گیرند. نباید نادیده گرفت که هدف اصلی نظام سلطه، «ایران» است و برای رسیدن به چنین هدفی از هر گونه آشوب و هرج و مرجی در مرزها و حتی داخل ایران استقبال می‌کنند و در چنین مواقعی حمایت‌های مالی هنگفتی نیز انجام می‌دهند، بنابراین شناخت اهداف و نوع فعالیت‌های گروه‌های تروریستی وابسته به آن‌ها بسیار مهم است، آن هم در شرایطی که ترغیب تروریست‌های بین‌المللی در عراق و سوریه به سوی ایران در دستور کار غرب است. حال سؤال اساسی این است که چگونه می‌شود در سرزمین یک کشور خارجی از خاک ایران دفاع کرد؟ پاسخ به این سؤال زمانی مشخص می‌شود که به نیت تروریست‌های تکفیری در کشورهای همسایه ایران پی برد. تروریست‌های تکفیری، شیعیان را دشمنان اصلی خود می‌دانند و ایران نیز به عنوان مرکز شیعیان جهان شناخته می‌شود. حمله به آن و آسیب‌پذیر کردن آن جزو آرمان‌های اصلی تروریست‌های سلفی- تکفیری محسوب می‌شود. زمانی که مجال انجام عملیات تروریستی مهیا شود، آن‌ها در پیاده‌سازی آن درنگ نخواهند کرد، به همین دلیل خون‌های مدافعین حرمی که در سوریه و عراق ریخته می‌شود بهای سنگین امنیت با ثبات ایران اسلامی است؛ کسانی که در سوریه شهید می‌شوند تا در داخل ایران مردم با آسایش خاطر و در امنیت کامل زندگی کنند، در چنین شرایطی است که می‌توان معنای واقعی ایثار و فداکاری را درک کرد و به صحت این موضوع پی برد که فرهنگ شهادت، ایثارگری و جوانمردی در اعصار تاریخی ایران ریشه دوانیده و دلاوری‌ها و سلحشوری‌های امروز مدافعان حریم امنیت ملی، خاک سرزمینی ما را امن‌تر از هر زمان دیگری کرده است.
درست در همین نقطه از تاریخ است که می‌توان به واسطه فداکاری‌های مدافعان حریم امنیت ملی، به معنای ایثار و فداکاری رسید. مردان دیروز که طی هشت سال دفاع مقدس از امنیت مرزهای کشور دفاع کردند اراده و باور خود را به مدافعان حرم انتقال داده‌اند تا در جوار اهل بیت(ع) کشته شوند و آرامش و امنیت و ثبات را برای هموطنانشان در داخل ایران به ارمغان بیاورند. مدافعان حریم امنیت، امروز تلاش می‌کنند تا زهر تروریسم در دمشق و حلب گرفته شود تا به ایرانی‌ها آسیبی نرسد. پس ادب شکرگزاری این نعمت بزرگ ایجاب می‌کند که پیکر شهدای مدافع حرم با حضور حداکثری تشییع شود و راه و طریق مقدس آنان الگوی تربیتی توسط مادران و خانواده‌ها برای تربیت جوانان آینده این سرزمین قرار گیرد.

راه امین, [20.05.16 16:01]
اخبار کوتاه
پایگاه بصیرت
◄آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی در دیدار جمعی از فضلای حوزه علمیه با اشاره به اینکه نظام ما به ولایت شخص فقیه و آگاه به زمان و مکان متکی بوده و ادامه راه انبیا و جانشینی امام زمان(عج) است، گفت: «فقه منهای ولایت فقیه در خدمت سکولاریسم است و هیچ ارزشی ندارد. اصلاً تمام تلاش ما در حوزه، فقه و اصول خواندن برای رسیدن به هدف اصلی، یعنی درک ولایت در فقاهت است و قوام فقه شیعه به همین است، در غیر این‌صورت فقه انحرافی بیش نیست.»
◄محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار در نامه‌ای به طیب‌نیا، وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به دریافت‌های میلیونی و بی‌حساب و کتاب در وزارت بهداشت، خواستار ورود وزارت اقتصاد به شبکه غیرقابل دسترسی پرداخت‌ها شد. وی در بخشی از نامه خود آورده است: «نظام سلامت کشور حتی در بخش دولتی شاهد پرداخت‌های چند صد میلیون تومانی است و این در حالی است که دریافت‌کنندگان این ارقام کمترین تأثیر را در فرایند درمانی مردم دارند.»
◄محمد سرافراز در پایان مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان صداوسیما در پاسخ به این پرسش که دلیل اصلی استعفای شما پس از حضور ۱۸ ماهه در ریاست سازمان صداوسیما چه بود، به این جمله اشاره کرد که «برای یک دستمال که قیصریه را به آتش نمی‌کشند.» او با بیان اینکه این جمله حرف‌های زیادی را دربر دارد، گفت: من رفتم تا صداوسیما با اقتدار و قدرت به کارش ادامه دهد.
◄«نشنال اینترست» در گزارشی با اشاره به اینکه اوباما به این واقعیت پی برده است که رویکرد دولت‌های پیشین آمریکا نسبت به ایران پس از انقلاب ۵۷ اشتباه بوده است، نوشت: «امروزه، قدرت گرفتن ایران دیگر بحثی برای گفت‌وگو نیست؛ بلکه واقعیتی است که باید با آن روبه‌رو شد.»
◄سردار محمدرضا گودرزی، رئیس سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح درباره مشکل به وجودآمده درباره پرداخت حقوق اردیبهشت ماه گفت: این موضوع حلّ‌وفصل شد و هیچ مشکلی برای پرداخت حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح در اردیبهشت ماه وجود ندارد.
◄ نشریه آمریکایی «وکس» در گزارشی با اشاره به اینکه درک ایران بدون درک سپاه ناممکن است، نوشت: سپاه پاسداران پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ از سوی انقلابیون شکل گرفت و به‌تدریج به یکی از ستون‌های ایران تبدیل شده است و نقش به سزایی را در حفظ انقلاب برعهده دارد.
منبع: سایت بصیرت

راه امین, [20.05.16 16:01]
ترمینولوژی «نفوذ»!
نفوذ چیست؟! از کدام جانب صورت می‌گیرد؟! نفوذی کیست؟! چگونه شناسایی می‌شود؟! پاسخ به این سؤالات، از طرفی سهل است و از دیگر سوی سخت. سهل از آن جهت که فهم بالقوه مصادیق نفوذ، از عهده همگان برمی‌آید و سخت از این منظر که شاید تشخیص نمونه‌های بالفعل آن ناشدنی به نظر برسد.
پایگاه بصیرت / محمد زندی
ابتدایی‌ترین تعبیر از نفوذ آن است که همگان را به یاد جاسوسی می‌اندازد که از طرف سرویس اطلاعاتی بیگانه، برای خرابکاری یا دستیابی به برخی اطلاعات در دستگاهی حساس رسوخ کرده و اوامر مافوقش را مو به مو و بی‌کم و کاست اجرا می‌کند. در این میان کمتر کسی پیدا می‌شود که در تصور مابه ازای بیرونی برای «نفوذ»، از حیطه افراد حقیقی و حقوقی پای را فراتر گذاشته و آن را در گستره جریان‌شناسی یا دکترین کندوکاو نماید.
اهمیت جریان‌شناسی نفوذ در ایران کنونی از آن جهت مضاعف است که یکی از ارکان اساسی نظام جمهوری اسلامی، اتکای به آرای عموم ملت یا به عبارت بهتر جمهوریت آن است و نفوذ در جمهوریت، سرانجام به تغییر ماهیت نظام خواهد انجامید.
با این اوصاف، جریان نفوذی نه فقط چند مسئول لشکری و کشوری یا چند وزارتخانه و سازمان دولتی و خصوصی، که تک‌تک ایرانیان را نشانه گرفته است و برای آینده ایشان برنامه‌های ویژه‌ای درنظر دارد!
این تعریف بسیط از «نفوذ»، اعلان خطری برای همه است چراکه ممکن است هرکس، بی‌آنکه خود متوجه باشد به جرگه نفوذیان پیوسته و سرباز بی‌جیره و مواجب دشمن شود! آری، خطر همیشه در کمین بوده و بین حق و باطل، تنها به اندازه تار مویی فاصله است. اما عیار یا چکاپ نفوذی بودن یا نبودن، حساسیت‌سنجی از خویش یا به تعبیر پیامبر(ص)، «حاسبوا قبل ان تحاسبوا» است.
وقتی دشمن قدم به قدم جلو می‌آید و سنگر به سنگر فتح می‌کند و آنقدر وقیح و زیاده‌خواه می‌شود که برای جزئی‌ترین مسائل کشور نیز شرط و شروط تعیین می‌کند و در این وانفسا، عده‌ای به دنبال نور سیاه آفتاب تابان برجام(!) هستند، نشان از آن دارد که عناصر خوشبین و خوش‌خیال داخلی هم می‌توانند به نوبه خود، تکه‌ای از پازل نفوذ دشمن محسوب شوند!
نفوذی شاخ و دُم ندارد و همان‌گونه که از مسمایش پیداست، بسیار ساده در کنار ما می‌زید ولی آرام آرام، اصول را فروع و فرعیات را اصل جلوه داده و اولویت‌ها را جایگزین می‌کند. ممکن است این نفوذی لباس استادی دانشگاه بر تن کند و از اَبتر بودن دانش بومی هسته‌ای، صحبت به میان آورد. شاید هم در زّی شیوخ ظاهر شود و از «دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هاست نه موشک‌ها» سخن بگوید. بعید هم نیست که در نقش یک سوپر حزب‌اللهی ظاهر شده و زنجیره‌ای، منورالفکران مستعمل را به قتل برساند یا از دیوار سفارتخانه‌ای خالی از سکنه، بالا برود!
اگرچه بسیاری از نفوذی‌ها، شرم را خورده و حیا را قی کرده‌اند و علناً با عناصر ضدانقلاب و سلطنت‌طلب و فتنه‌گر و بهایی و...، فالوده می‌خورند اما در این سوی نیز هستند نفوذی‌هایی که یا جسارت افشای گرایش خود را ندارند یا معذوریت‌های اطلاعاتی و سازمانی‌شان، مانع می‌شود تا هویت اصیل خود را برملا سازند!
این دوچهرگان ملّون که اتفاقاً تعدادشان در دستگاه‌های دولتی و حتی انقلابی نیز کم نیست، گناهی به مراتب نابخشودنی‌تر از نفوذی‌های شناسنامه‌دار مرتکب می‌شوند. جدای از گناه نفوذ و نفاق، این عده به خاطر ناامید کردن آتیه‌سازان برنای ایران اسلامی در درانداختن طرحی نو، شایسته شماتت و سرزنش‌اند. عموماً ساحت زندگی حرفه‌ای این دسته با ساحت زندگی خانوادگی و شخصی‌شان، تفاوتی ۱۸۰ درجه‌ای دارد و همان‌طور که پیشتر اشاره شد، جبر زمانه یا سایر عذرهای بدتر از گناه، نمی‌گذارد تا پرده نفاق از چهره‎شان براُفتد!
اصولاً چرا مسئولی که توتون پیپ خود را از ینگه دنیا سفارش می‌دهد و گیرنده ماهواره دفترش – به بهانه رصد عقاید مخالف! – به سمت BBC و VOA تنظیم شده و مأموریت‌های ماهانه و حتی هفتگی‌اش به توردویوروپ(!) قضا نمی‌شود، باید در برابر نفوذ قد علم کند؟! حال سؤال اینجاست که فرق این مسئول نفوذی با کاسه‌لیسان دوران منحوس پهلوی در چیست؟! آیا جز این است که آنها کراوات بر گردن می‌آویختند و این‌ها از سر ناچاری و رودربایستی، دکمه یقه پیراهن‌شان را می‌بندند تا مبادا آبرو و صدالبته فیش‌های حقوقی نجومی‌شان را از کف بدهند؟!
آری، صحنه نبرد بسیار دشوار و پُر زد و خورد است و ابعاد گسترده‌ای دارد. این جنگی است که نه کسی پیشانی‌بند نفوذی بر جبین دارد و نه تابلویی برای شناساندن خود و هر لحظه ممکن است دشمنی در لباس دوست، از پشت خنجر بزند. آن معدود عده تابلودار هم با گاردگیری در لوای پروپاگاندای رسانه‌ای و بهره‌گیری از مثلث شوم زر و زور و تزویر، خود را محق و مبرا از خطا جلوه می‌دهند و با شگردهای پوپولیستی، برآنند تا «تسلیم» را تنها راه پیش روی نشان دهند چراکه اصولاً استغنای از غرب در قاموس این عده، نامفهوم است.

راه امین, [20.05.16 16:01]
در این میان تار و پود سَرند انقلاب اسلامی از هر زمان دیگر، ریزتر شده است و نخاله‌ها و ناخالصی‌ها روز به روز عیان‌تر می شوند! بدا به حال کسانی که به مرور زمان از اصول لایتغیر انقلاب، انزوا گرفتند و خوشا به حال افرادی که در راه انقلاب، ثابت قدم ماندند و مقاومند آنچنان که قرآن کریم در وصفشان فرمود: «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَاهُمْ یَحْزَنُونَ»  
منبع: روزنامه کیهان



« راه امین » را در تلگرام دنبال کنید


  • راه امــــیــــن

نظرات  (۱)

خـبـر آمـد خبـری نیـست...

 هنـوز از غـم دوری دلـدار بـسـوز...

 بـایـد ایـن جـمعه بیایـد، بایـد!

مـن دگـر خسـته شـدم از شـایـد!
 

اللهُـــمَّ عَجِّــــــلْ لِوَلِیِّکَــــــ الْفَــــــــرَج


پاسخ:
گاهی وقتها می گویم خوش به حال روزهایی که کلاس اول بودیم،   واژه های دعای فرج را درست ادا نمی کردیم ،   اما دلمان صاف بود .....
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی